Goedenmiddag!
Ik ben sinds kort in het bezit van een setje Philips 22AH492 tweeweg bassreflex speakers uit 1978. (niet echt MFB, maar dit is de enige site waar men verstand heeft van oud philips spul)
Nu staat in de folder dat de 492 beschikt over een afneembaar front. Ik krijg deze echter met geen mogelijkheid los. De frontjes zitten er nu dus 26 jaar op (zijn nooit verwijderd) en ik wil graag zien hoe de boxen er onder het mooie doek uitzien. Is er een speciale manier om ze eraf te halen ofzo?
Verder vind ik dat philips in de jaren '70 mooi spul maakte (itt tegenwoordig spul) en ik vind het dan ook jammer dat ik wegens ruimtegebrek mijn Philips 984 Stereo Music Centre moet verkopen. (Als er geïnteresseerden zijn, stuur me even een mailtje 😉 )
Iig bedankt,
Marc
ps. ik ben er nu sterk over aan het denken om de panasonic stereo waar de 492'ers aan hangen te vervangen door een mooie jaren '70 receiver 🙂
Ik heb er weleens een frontje afgehaald door een priem te gebruiken nabij de buitenhoeken :
steek de priem aan de schuine zijkant van het donkerbruine front. leun a.h.w. op de aluminiumrand en wrik zo het front wat omhoog. ( het aluminiumrandje blijft dus zitten he )
Als ik me goed herinner zit het front met een soort klittenbandachtige constructie heel vast.
[%sig%]
Ik deed het een keer met mn sleutel van de auto, die brak....
[%sig%]
De sleutel van mijn Toyota heeft al heel wat MFB frontjes zonder beschadiging verwijderd...
[%sig%]
De 49x serie is toch die serie passieve boxen waarbij de achterkant los geschroeft kan worden? En (dus) niet de voorkant kunt loshalen?
De achterkant zit met grote nietjes vastgenageld, en volgens de catalogus uit '78 is het front afneembaar. ik heb het al met een schroevendraaier geprobeerd, maar ik was bang dat ik de aluminium rand beschadigde.
Ik heb al verschillende 492-ers 'gesloopt'. Het frontje is echt niet verwijderbaar en de achterzijde zit ook zodanig goed vast dat hij vrijwel niet is te verwijderen zonder tevens de achter-zijkanten te beschadigen (of je moet de achterzijde zelf vernielen en er later een nieuwe plaat inzetten.
De speakerbezetting is een AD70610W4 woofer en een conus tweetertje (AD2096T8 o.i.d.).
Marnix