Meldingen
Alles wissen

22RH852 binnenin

3 Berichten
3 Gebruikers
0 Reactions
592 Bekeken
(@steve)
Estimable Member
Deelgenomen: 20 jaar geleden
Topic starter  

heb als kind altijd willen een stereo hebben. als 14 jarige een 852 combiné pickup/tuner/versterker gekregen. 2X20 watt volgens de verkoper, 2X6watt op de achterzijde van het toestel...
Nu, dit ding speelde met de bijgeleverde 2-weg boxen (Hifi !!) behoorlijk hard en voor mijn tijd goed genoeg om uren op mijn kamer te rocken (stranglers, status quo, AC/DC, ...)
Na mijn afscheid thuis (lees: handtekeningetje gezet op gemeentehuis...) stond het toestel nog jaren bij mijn vader tot het deze week nieuwe lampjes nodig had voor schaalverlichting en zo...
Kreeg ik eerst het kreng niet open... en toen ik uiteindelijk dacht die superdeluxe HiFi versterker te zien te krijgen waar ik jaren doof van geworden ben... nou ja: zat daar een printje in met twee transistortjes die op een dun koelvinnetje de zaak moesten recht houden...
hoho, wat ben ik geschrokken: is dat alles wat er in zo'n duur apparaat zit (koste in mijn jeugd een fortuin!) Zijn al die andere MFB en Hifi dingen ook zo 'leeg' vanbinnen ????

Ben er echt niet goed van... vergeleken met een grundig versterker uit die tijd... amaai, wat een verschil !

Citeren
(@galactix)
Estimable Member

De hoeveelheid watts maakt vaak niet uit voor kwaliteit en volume volgens mij, maar ik kan me voorstellen dat je toch wat stevige condensatoren etc verwacht. Wat er achter in de 544 en 541 zit is groter dan ik in menig hifi versterker heb zien zitten, natuurlijk op echte grote (eind) versterkers na die soms condensatoren ter groote van een jampot hebben.

Maar inderdaad vaak valt het tegen als je het zaakje open maakt. Kijk maar eens in een computer, ook bijna niets.

GRTN MRTN

[%sig%]

BeantwoordenCiteren
(@happypuppy)
Famed Member

Steve,

Ik vind het leuk om te lezen hoe jij je jeugdsentiment beschrijft! Ik denk dat we allemaal wel op die zelfde manier diverse zaken heben uitgelachen, die we jaren eerder aanbeden.
Ik herinner me nog, dat ik voor 't eerst 4 boxen aansloot op een versterker met twee uitgangen. Gewoon, twee aan twee parallel geknoopt dus. Met de vingers in mijn oren stond ik erbij te kijken toen mijn vader de versterker inschakelde, want god weet wat ik kon verwachten van deze toch in mijn ogen wel zéér creatieve actie! Natuurlijk werkte alles gewoon zoals het hoorde, en alle boxen (Philips!) gaven op mijn (eveneens Philips!) casceiver een schitterend geluid.
Wat ik hiermee zeggen wil, is dat wellicht iets dat vroeger een ontzettende indruk op je maakte, nu, later doodnormaal lijkt, of zelfs een beetje belachelijk. Maar je hebt er toch wel mooi al die jaren ontzettend veel plezier van gehad.... 😉

[%sig%]

BeantwoordenCiteren
Deel: