Meldingen
Alles wissen

532 klinkt beter dan de 544 ?

7 Berichten
5 Gebruikers
0 Reactions
646 Bekeken
(@philips-verzamelaar)
Eminent Member
Deelgenomen: 20 jaar geleden
Topic starter  

Hoi,

heb laatst een mooi onverkleurd setje 544 gescoord voor 100 euro ,
het begint al aardig vol te raken met mfb speakers bij mij ,een 2de setje 532 is ook binnenkort binnen .
bij de kringloop een setje 541 gescoord voor 60 euro als nieuw .

bij het beluisteren van de 544 valt mij op dat de 532 iets meer helderder en beter klinkt dan de 544 ,bij thuiskomst bleek wel van 1 de middentonen speaker kapot te zijn ,mijn fout had maar naar 1 box geluisterd.
weer wat geleerd .
ik had er nog 1 liggen en heb hem nu vervangen ,heeft wel geholpen.

iemand suggesties of denkt daar ook zo over ?.

[%sig%]

Citeren
(@happypuppy)
Famed Member

Hoi, (ik vind het altijd fijn om dit soort reacties met een naam te beginnen)

Wat betreft de 532 ben ik het helemaal met je eens. De 532 is naar mijn mening superieur aan de 544 op alle gebieden. Het midden en hoog is véél sprankelender en dynamischer. Deze box kan een goede vocal echt volledig tot zijn recht laten komen. Mijns inziens is dit toe te schrijven aan het gebruik van de conus middentoner AD5060 in plaats van de dome middentoner AD0211 of AD0210.
Ook het laag van de 532 vind ik vele malen beter, voller klinken dan de 544. Dit komt wellicht omdat mijn 532's woofers hebben met dikke rubber randen, en mijn 544 woofers met dunne randjes.
Ergo: de 532 wint het, ook bij mij! Binnenkort een tweede set, hiep hoi!
Ik heb trouwens nog nooit een 532 over zijn nek horen gaan.... iemand andere meningen?

[%sig%]

BeantwoordenCiteren
(@joost)
Trusted Member

Jongens, hoe vaak gaan jullie die discussies nog voeren? Straks geeft Andre weer commentaar want die is ook gecharmeerd van de 532. Zo blijf je toch iedere keer weer opnieuw beginnen? We weten de standpunten van iedereen nu wel. Ik vind de 587 weer vele malen beter. De beste dieze ooit gemaakt hebben. Daar kan geen andere mfb tegenop. Zo heeft iedereen zijn eigen smaak en dat is niet erg. Alleen komen deze vragen iedere keer weer terug en gaan we weer opnieuw beginnen. Al blijft het natuurlijk heerlijk om te lezen dat er nog zoveel Philips freaks zijn en dat er steeds meer bijkomen. Een prettig weekend allemaal,

Jan van der Meer

BeantwoordenCiteren
(@happypuppy)
Famed Member

Jan,

Ik vind je reactie niets toevoegen aan dit bericht. Deze discussie is inderdaad al vaker geweest, maar iemand die net nieuw komt op het Forum kan weer heel ander licht op de zaak werpen. Bovendien is het forum er juist om te discussiëren, tenminste als we allemaal redelijk blijven 🙂

[%sig%]

BeantwoordenCiteren
 HOB
(@hob)
Estimable Member

Laten we vooral we doorgaan, misschien dat er uiteindelijk zinnige conlusie's getrokken kunnen worden.

Maar voordat we een oordeel over de boxen of de speakers geven moeten we eerst maar eens op een rijtje proberen te zetten wat nou wenselijk is.

- Wil je extra hoge midden en lage tonen?
- Wil je de originele muziek zo dicht mogelijk benaderen?
- Wil je horen wat de studio er van gemaakt heeft?

Wat is bijvoorbeeld natuurlijk geluid? Natuurlijk is wat onze oren door weten te geven aan onze hersenen. Bij MFB wordt hier ondermeer rekening mee gehouden en worden de lage tonen opgekrikt.

Is dit natuurlijk of niet?

Overigens hebben een aantal mensen de indruk dat de MFB terugkoppeling zorgt voor de extra bas. Volgens mij is dat niet zo. Het is juist zo dat wanneer je de mfb terugkoppeling vergroot, de lage tonen afnemen. Het 'vette' geluid is een beetje vergelijkbaar met het opdraaien van de lage tonen op de stuur versterker.

De 532 vind men hier iets helderder klinken. Is dat vanzelfsprekend natuurlijker dan??? Ik vind het best hoor, maar is helderder/sprankelender dus beter??
Nou meende ik dat de 532 op de klaaswaaldag juist iets minder helder/sprankelend klonk in vergelijking met de rest. Maar misschien heb ik het mis.

Als oorzaak wordt aan de middentonen gedacht en het is best mogelijk, ik weet het niet. Ik weet wel dat mijn BEOS 75 boxen ook voorzien zijn van een paar Philips speakers waaronder de AD0211.
Het geluid van deze boxen is veel 'vlakker' dan van mijn 544- of mijn 541ers. en zitten voor mijn gevoel dichter bij de 532ers.

Deze boxen (beos75) kunnen ondanks / dank zij de AD0211,
'een goede vocal echt volledig tot zijn recht laten komen',
beter dan de mfb's. Tenminste volgens mijn oren.

Ik luister dagelijks nog met plezier naar mijn MFB's en zal dat nog lang blijven doen. maar in de meeste mfb boxen ontbreekt in het mid en hoog juist de detaillering. Let wel dat dit iets anders kan zijn dan sprankelend.

Ik zie juist wel uit naar jullie reactie's.

Hilbrand.

BeantwoordenCiteren
(@philips-verzamelaar)
Eminent Member
Topic starter  

ach ja ,iedereen luistert op een andere manier denk ik .
in ieder geval delen meerderen mijn mening ik dacht altijd in het begin van mijn mfb ontdekking dat de 544 beter was .

je kunt me nu echt een mfb freak noemen want ik ben er helemaal aan verslaafd ,hoe meer types en aantallen hoe liever .
nu nog een huis kopen waar ik ze eens lekker kan open zetten met mooie muziek zonder dat de buren klagen.....................

in de komende tijd experimenteer ik nog wat met diverse types mfb en evt modificaties ,
ook een bioscoop geluid 5.1 wil ik ooit eens proberen met mfb via een ingebouwde 5.1 decoder op mijn dvd speler .

de tips en discussies op deze site zijn ook heel leerzaam kwa aansluiten van snoeren en boxen ,

iedereen Bedankt daarvoor ! ,en Thomas Bedankt voor deze Mooie site !.

Roland Remie .

BeantwoordenCiteren
(@andre)
Lid Moderator

Roland,

Zou leuk zijn als je de 24ste zou kunnen komen, ik kan je wel het verschil laten horen tussen de 532 en 544. De meeste weten wel wat de uitkomst zal zijn.....

succes met je (nieuwe) hobby.

-dRe

[%sig%]

BeantwoordenCiteren
Deel: