Beste Mensen,
Ik kreeg vanavond een reactie op mijn email over de MFB dag, van de conservator van www.philipsmuseum.nl . Mijnheer Claud was zeer enthousiast over de organisatie van de dag, en hij schreef me het volgende:
>Ik kan helaas niet komen maar ben wel benieuwd of er lieden zijn die de
>aller eerste Philips Optimus MFB2 boxen uit 1970 hebben of kunnen
>demonstreren en natuurlijk hun kleinere zusjes de MFB530!
Weet iemand iets van bovengenoemde speakers? Is er werkelijk sprake van een "prototype" MFB dat zelfs vóór de 532 bestond? Wellicht een idee om dit toe te voegen aan de lijst met vragen voor Piet Gouw op de MFB dag...
Groeten!
[%sig%]
Hi Folks,
Het zou wel cool zijn als iemand deze in zijn/haar bezit heeft. Dan kunnen we mooi eens beluisteren hoeveel verschil er tussen de eerste en laatste types zit. Daar ben ik wel benieuwd naar :-))
More MFB!
Mnoe
[%sig%]
Ik neem wel aan dat deze meneer er verstand van heeft, maar als wij freaks met zijn allen niets weten over het bestaan van deze oer-mfb, zal het ook wel zeer lastig zijn om een paartje te vinden.
Maar goed, we zullen zoeken tot we erbij neervallen.
gr. Mutje
Hallo iedereen,
Ik ben niet zozeer een fan van de MFB speaker series maar zie wel de enorme potentie van het systeem. Ik ben 15 jaar werkzaam in de high-end studio sector waar al twee opvolgers van het MFB systeem reeds zijn geïntroduceerd.
Ik leerde MFB speakers kennen via mijn vader zoals velen. Eind jaren tachtig kwam ik in Galaxy studio’s in België, de M47 studio monitor van Stage Accompany tegen als proefproject. Stage Accompany noemde het DDC ofwel Dynamic Damping Control maar iemand had al snel door dat het om een soort MFB techniek ging.
Nu hebben Philips en Stage Accompany meer linken en hebben samen de Compact Driver ontwikkeld, een ribbon met hoog vermogen en rendement (127dB zonder hoorn bij 1 Kw/200ms).
http://www.stageaccompany.com/
Kan het even niet terugvinden maar iemand vroeg iets op dit forum over gekoelde Compact Drivers en dat wordt dmv geforceerde luchtkoeling (ventilatoren) bewerkstelligd waardoor het vermogen verdubbeld kan worden, maar dit terzijde. Blijkbaar zagen niet genoeg mensen heil in deze twee technologieën want vorig jaar ging het bedrijf over kop. Gelukkig waren een paar enthousiaste oud-werknemers zo slim om de boel weer op te starten want het bedrijf heeft goede producten en sinds een tijdje een THX certificaat voor bioscoop installaties.
Toch is de MFB techniek niet alleen door Nederlandse bedrijven door ontwikkeld. Meyersound, evenals Stage Accompany een PA bedrijf, vond het wiel uit (?) onder de naam PSAC ofwel Pressure Pesing Active Control. Deze technologie wordt nu toegepast in hun X-10 studio monitor systeem en zal worden doorontwikkeld in hun PA systemen. D.m.v. een microfoontje door een beugel die aan de voorzijde van de basspeaker is gemonteerd meet het systeem op een zelfde soort manier de uitslag van het membraam. Vreemd dat Philips niet aan de bel getrokken heeft want Meyersound heeft een patent erop gekregen?! http://www.meyersound.com/products/studioseries/x-10/index.htm
Met de komst van DSP gecontroleerde systemen zal het alleen maar eenvoudiger worden deze MFB technologie te verbeteren dus zie ik nog steeds veel toekomst in het idee wat al eind jaren zestig bij Philips leefde.
Ik mag dan geen fan zijn van MFB speakers zijn maar vind het erg leuk om te zien dat mensen nu nog steeds zo gepassioneerd zijn van deze waardevolle uitvinding. Leuke side!
Marc