Hallo,...
Ik heb net 2 mooie 541 00R speakers gekregen en zit met wat vragen. Misschien heeft hier iemand ook nog wat tips.
Als kabels heb ik volgens mij zelfs nog de originele DIN kabels. Ik vertrouw die uiteraard niet meer, ook omdat ze van plakband aan elkaar hangen. Is er een manier om de luidsprekers op een andere, eenvoudige manier aan te sluiten, of is een nieuwe DIN kabel toch het beste? Bij het aansluiten van de kabels deed overigens ook maar 1 speaker het en bij verwisselen van de kabels deed de andere het, lijkt me dus typisch een kink in de kabel.
Mijn speakers zijn nu aangesloten op een AKAI aa-1020 versterker in de gewone speakeringangen. Als ik de speakers aanzet en de versterker ook ruist er een hoop. Zodra ik naar een ingang schakel, aux, cd of wat dan ook wordt de ruis minder, wel is er nog ruis te horen door de muziek heen.
Mijn speakers staan vlakbij een computer, voor normale speakers geen groot probleem, maar ik heb het idee dat mijn MFB speakers er meer problemen mee hebben,....klopt dit?
Bedankt alvast voor de mogelijke tips,...
Remco
Hallo Remco,
Gefeliciteerd met je 541tjes, laten we eerst de inhoud van de verpakking eens doornemen π
Elke 541 heeft sowieso eraanvast een snoer met een stekker, die in het stopkontakt hoort. Verder zijn de DIN kabels die jij hebt, bedoeld om signaal van een bron op line-niveau de box in te sturen. Het optreden van losse contacten in de (aangegoten) DIN stekkers van die leeftijd is absoluut niet vreemd, die dingen hebben tenslotte ook niet het eeuwige leven! DIN steker eraf knippen en nieuwe erop solderen doet trouwens wonderen, maar dat moet je ook maar net kunnen.
Wat ik je aanraad, omdat je zegt dat je ze op de luidsprekeruitgang van je versterker wilt aansluiten, is het (laten) maken van nieuwe DIN snoeren, waarbij je per box ΓΒ©ΓΒ©n enkele kabel direct naar de versterker laat lopen. Hiervoor raad ik persoonlijk ordinaire televisie-antennekabel (coax) aan, die werkt perfect.
In een DIN stekker zitten 5 pinnetjes, hiervan gebruik je alleen de middelste (1) voor de massa, en nummer 3 en 5 voor links en rechts. In jouw geval kunje deze met elkaar doorverbinden, zodat de box - ongeacht de stand van de linksrechts knop toch het ingevoerde signaal weergeeft. Dit maal twee en je hebt stereo π
Veel succes en als er nog vragen zijn dan hoor ik het graag!
Groeten,
[%sig%]
Beste Remco,
Laat eens weten hoe dit afloopt. Mijn ervaring is dat de mfb,s met coax verbindingen onnatuurlijker gaan klinken en dat ze toch het beste presteren op de originele dunne line-draadjes.
Volgens de philips documentatie is het doorverbinden via de din bussen met de originele din kabels (zonder signaalverlies) slechts enigzins beperkt door de uitgangsimpedantie en de gekozen ingangsimpedantie van de mfb box
volgens de formule n = r1 : r2
n= toelaatbaar aantal boxen r1= op de box gekozen impedantie en r2= de uitgangsimpedantie van de stuurversterker
als de 100 ohm (7.5 volt of 19 volt) ingang wordt gekozen en de versterker heeft 4 ohms uitgang dan kunnen er probleemloos 25 speakers worden doorverbonden
als men een zo uitgekiend systeem als het mfb uitdenkt kan ik mij niet voorstellen dat dan de kwaliteit via de kabels zou wegsijpelen.
ik heb al mijn 541 (7 stuks) weer voorzien van originele dunne lijndraadjes
en in MIJN beleving klinkt hoog en laag dan weer veel beschaafder en in de juiste proporties
groet
Freddy
[%sig%]
Ja,..bedankt voor de tips,..ik zal hier nog een post doen als ik mijn ervaringen weet. Het coax verhaal is in ieder geval niet erg eenduidig zag ik ook in de geschienis van het forum.
Toch heb ik nog wat onduidelijkheden.
Dus ik kan gewoon speakerkabel gebruiken ( met aan 1 kant een DIN plug en aan de ander kant niks.) die gewoon rechstreeks de versterker in gaan?
Ik heb dus 4 speakeringangen, 2*4-8 ohm en 2*4-16 ohm. A+B
Als het zo kan,..welk stand zet ik dan de speakers? Channel natuurlijk hetzelfde en hoe zet ik de voorversterker 1, 7,5 of 19?
Nog iets vreemd: na wat aansluitexperimenten kwam ik toto de ontdekking dat 1 kanaal van de speakeringangen in de versterker het niet meer doen. Ook als ik er andere speakers op aansloot gebeurde er niets, ook geen ruis. Ik had een vermoeden en sloot de MFB box aan op het andere nog werkende kanaal. Power on en na een paar seconden gaf hij er langzaam en geruisloos de brui aan, dus geen ruis of tik of plop of reuk. Ik zit dus nu ook met een versterker waarvan, volgens mij de speakeruitgangen niet meer werken, ligt dit dus aan de MFB's?
Alvast weer bedankt,....
ik bedoel natuurlijk de eindversterker ipv voorversterker,...
Hoi Remco,
Ik zou in ieder geval geen gewone speakerkabel gebruiken, deze kabels zijn over het algemeen niet afgeschermd en geven brom op de 541's.
Gebruik dus een goede afgeschermde audiokabel, de afscherming op de min pool en de binnenader op de pluspool. 4 , 8 of 16 ohm maakt niet uit.....
Gewoon de links en rechts speaker uitgang gebruiken. Als je pin 3 en 5 in de DIN plug doorsoldeerd maakt het niet uit of je de schakelaar op links of rechts zet. Op welke ingangs gevoelig de inputschakelaar zet, hangt af van het vermogen van je eindversterker. Begin maar eens op 19 volt, en dat dan te zacht is probeer dan 7.5 volt, maar zeker niet op 1 volt!! Deze stand is echt alleen bedoeld voor pre-amps...
Ik kan helaas niet beoordelen wat er met je eindversterker aan de hand is...
Succes en groeten,
Tim
[%sig%]
Bericht bewerkt (03-02-2004 21:58)
JAAAAA!
Ik heb ook een setje 541 weten te bemachtigen! In verrassend goede conditie, volledig origineel! Over de kabels, met de originele kabels die philips 30 jaar geleden geproduceerd heeft staat Jewel midden in mijn kamer "Foolish Games" te zingen, wat wil je nog meer???
GRTN MRTN
[%sig%]