Meldingen
Alles wissen

544 als subwoofer

3 Berichten
2 Gebruikers
0 Reactions
518 Bekeken
(@dsiesling)
New Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Topic starter  

Ik heb een 22RH544/R50 die ik nu gebruik als subwoofer, aangesloten via een actief laagdoorlaatfilter. Dit speelt best leuk, maar valt te verbeteren.

Het plan is om op den duur een nieuwe behuizing van MDF te bouwen en een aantal aanpassingen aan de electronica te doen. Zo wil ik ik het inschakelcircuit laten vervallen (is nl erg lastig omdat de box uitschakelt als er paar min. geen laag binnenkomt) en gewoon via een master/slave met de versterker in laten schakelen.
Ook lijkt het me verstandig om het ingebouwde laagdoorlaatfilter (500Hz) te overbruggen aangezien het ingangssignaal al op ca 80 Hz is afgefilterd.

Mijn vraag is nu:
- kan ik zonder meer de ingangsprint laten vervallen (wel relais op andere manier in laten schakelen uiteraard) en het ingangssignaal op de hoofdprint aansluiten waar nu ook het signaal binnenkomt?

- ik kan in het schema het laagdoorlaatfilter niet ontdekken, is dit het netwerkje rond TS423 en TS424???? Dan kan het signaal gewoon worden aangeboden op C516 van 4,7 uF???

Ik hoop dat iemand mij hierin kan adviseren.

Alvast bedankt!!

D Siesling

(heb trouwens setje 532's te koop, zie aanbod)

Citeren
(@andre)
Lid Moderator
Deelgenomen: 20 jaar geleden

hr Siesling,

Het Servicedoc van de 22AH567 bevat een uitgebreide beschrijving over de werking van de schakeling. Dit is voor de 544 (bijna) identiek.

Ik meen mij te herinneren dat het mfb element tot 500Hz zijn werk doet, daarboven niet meer. Dit is dan ook de rede dat er het actieve laagdoorlaat filter met een verzwakking van 12dB/Oct ervoor is geplaatst. Stuur je maar een signaal in tot 80Hz dan zou je mijnsinziens het filter kunnen laten vervallen.

Volgens het 544 schema lijkt het er op dat het laag doorlaat filter door T424 en T423 wordt bepaald. Wil je de ingang rechtstreeks gebruiken dan zou ik de c516 gebruiken maar wellicht is er een ingangsspannings aanpassing nodig met evt een weerstand naar aarde over de ingang.

Succes met de bouw!

André

BeantwoordenCiteren
(@dsiesling)
New Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Topic starter  

Bedankt voor de snelle reactie!

In de service doc van de 567 staat idd dat TS423 het laagdoorlaatfilter is, en TS424 het rumble filter. Is het verstandig om het rumblefilter ook te overbruggen? Ik gebruik geen draaitafel, dus daar is het niet meer voor nodig. Maar krijg je geen problemen met het mfb systeem en/of veel lagere belastbaarheid? Staat elders op het forum wel een en ander over:

Tja, wat er gebeurd met een aanpassing naar beneden, wie weet gaat de box nog wat lager in het geluid. Als de vervorming zou op gaan treden dan zou je kunnen zeggen het MFB element corrigeerd dat toch? Aardig expiriment...

Iemand hier ervaring mee? Of gewoon kwestie van proberen....

BeantwoordenCiteren
Deel: