hallo allemaal,
ik ben nieuw hier maar ik wil van de mogelijkheid gebruikmaken om advies in te winnen.
als mijn 544 aan gaat geeft hij even de goede hoeveelheid laag om daarna in te storten. beide mfb,s zijn goed ingeregeld dus het moet iets anders zijn.
misschien een voeding probleem?
ik hoop dat iemand hier iets me kan
dank F.
welkom hier Frits
doen beide 544's dit of eentje?
is er nog iets aan de versterker gedaan waarna dit probleem ontstond?
ik heb met een 567 het wel eens gehad dat ik een reeks transistoren vogens de doc vervangen had en er daarna ook amper laag uit kwam.
dit bleek een drukfout in de doc, er was een verkeerde transistor genoemd
nee het is niet na een verandering wel hebben ze te lang niet aangestaan en heb ik niet de moeite genomen er een variac voor te zetten en hem rustig weer tot leven wekken.
als ik nu de voeding spanning er op zet te samen met een 60 hz of 125 hz sinus hoor je even dat de amp wil en zakt daarna snel in tot de helft van het volume. op dit volume hoor ik ook een vervorming.
ik zal als ik tijd heb even kijken naar de scoop op de uitgang.
zijn er gegevens over voedingsspanningen? of moet ik het meer in de koppel C's zoeken?
ik realiseer me dat ik niet in het goede forum zit.... zou de moderator daar wat aan kunnen doen.
hartelijk dank
F.
die variac zou ook niet echt hoeven denk ik.
ik heb wel met bv 541 meegemaakt die het jaren lang niet gedaan hadden dat er eerst helemaal niets gebeurt.
dan schakelt hij in en dan duurde het zeker een minuut voor hij van "ja ik hoor in de verte iets" naar normaal spelen overging.
jouw probleem is dus een andere
heb je 'm al open gehad? het zou kunnen door lang niet gebruiken dat inderdaad de voedingselko's stuk zijn. je ziet het niet heel veel maar het komt wel eens voor. dan groeit er heel vieze groene troep op.
ik heb iets nieuws ontdekt, hij ratelt in het laag, als je hem een tik geeft wordt het minder of meer, er zit dus ergens iets los....
zoeken dus
Ik denk dat er bijna geen afwijking zit in je boxen : dat doen ze allemaal.
Het ligt een klein beetje aan de (dachtik 470uf) elko die aan je voedingslijn van het mfb-element hangt.
Wat je hoort is dat er na ongeveer 2 seconden voldoende voedingsspanning op je mfb-element komt, waardoor de mfb correctie in werking treedt.
De luide bass die je de eerste 2 seconden hoort is dus niet zoals het hoort.
Het rammeltje wat je hoort kan iets anders zijn, maar houd er rekening mee dat de eindversterker bij frequenties van rond de 40 Hz veel vermogen kwijt is met mfb correctie.
Het zal dus snel kunnen gebeuren dat je vervorming gaat horen wanneer je met een toongenerator rond de 40 Hz het volume langzaam opdraait.
Die tik kan invloed hebben op de ligging van de draden achter je wooferconus : soms raken die draden gewoon je conus in de kast.