Meldingen
Alles wissen

545, A Giant Leap...

22 Berichten
4 Gebruikers
0 Reactions
1,027 Bekeken
(@happypuppy)
Famed Member
Deelgenomen: 20 jaar geleden
Topic starter  

Beste mensen,

Dit weekend is het dan gebeurd, ik ben naar Sander in Naarden geweest en heb deze zeer nette, vriendelijke jongeman verlost van zijn setje 545. Hij had ze mooi bij elkaar gezet, en degene die het deed stond aan. Het klonk best vrij redelijk bij laag volume, al vond ik het mid en hoog erg slecht in vergelijking met de 544. Treble filter stond uit. Dit kan echter ook hebben gelegen aan Sanders versterker of mengpaneel.
Van de defecte 545 zit de woofer totaal vast, hij is helemaal vastgelopen in de kern.
Uiterlijk zijn ze in zeer redelijke staat, bij één exemplaa is er een klein stukje weg uit de kunststof rand, dit zie je echter niet tenzij je erop let. Het exemplaar waar de "pit" oftewel deuk in had gezeten, had Sander samen met zijn vader zeer netjes in orde gemaakt. De deuk was dichtgeplamuurd en de bovenkant van de box heel netjes opnieuw zwart geverfd. De structuur is hierdoor iets gladder geworden, maar er valt absoluut mee te leven.
Ik ben nu weer thuis, en ga zometeen eens een grondig onderzoek instellen. Foto's en uitgebreide informatie komen zsm online!

Ik moet trouwens zeggen dat het een erg leuk gezicht is, als je een 541 op een 545 zet.... het design is exact gelijk!

Groeten,

[%sig%]

Citeren
(@ronvonck)
New Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Zeg me maar wanneer je ze opentrekt,
dan ga ik buiten wel even luisteren! 🙂

BeantwoordenCiteren
(@ronvonck)
New Member

PS Heb je al een nieuwe woofer?

BeantwoordenCiteren
(@ronvonck)
New Member

hij mag er eentje van mij kopen tegen een vrienden prijsje.

[%sig%]

BeantwoordenCiteren
(@ronvonck)
New Member

Gefeliciteerd met je setje Thomas. Kan je weer even knutselen. Benieuwd hoe dat straks gaat klinken.

Groeten,

Mnoe

[%sig%]

BeantwoordenCiteren
(@happypuppy)
Famed Member
Topic starter  

Hoi Mensen,

Bedankt voor jullie reacties, erg leuk dat nu ineens de woofers voor het oprapen liggen... 🙂
Laat ik beginnen met te zeggen dat ik morgen pas écht met het onderzoek begin, ik ga zometeen wel even naar die "vastgelopen" woofer kijken, ben heel nieuwsgierig waarom die vast zit...

Ik heb hier een AD12100/W4 woofer liggen, die in principe bruikbaar is. Deze mist echter de stofkap ook (wat is dat toch???) waardoor er viezigheid tussen de spreekspoel en de magneetkern was gekomen, en dat hoor je bij het bewegen van de conus. Ik dacht slim te zijn en heb de hele speaker uit elkaar gehaald. Alles is nu schoon, maar in elkaar zetten blijkt toch een ware duivelsklus te zijn, aangezien het onmogelijk is om zonder gereedschap al die onderdelen weer te centreren. En als je met je vingers tussen die magneet komt, dan zing je behoorlijk hoog!
De vader van een vriend van me heeft echter aangeboden om er eens naar te kijken, hij schijnt eerder een dergelijke operatie te hebben uitgevoerd. Ik ga dus eens rustig aan beginnen, want als ik nieuwe woofers plaats, vind ik het zonde om die een week later alweer kapot te hebben! Ik heb al een aanbod van Ferrie gekregen, om ze door zijn schoonvader te laten nakijken. Tsja, wat is er beter dan een blik en de hand van de meester zelf???
Hou jullie op de hoogte!

Trouwens, Bart & Chris, hoe vonden jullie de foto's?

Groeten!

[%sig%]

BeantwoordenCiteren
(@ronvonck)
New Member

Hey Thomas,

Waar jij het allemaal hebt heb ik nooit over gedacht, ja het stofkapje was eraf maar ik heb nooit gedacht dat er nog vuil tussen zou zitten.
Het word wel weer een beren klus he met die boxen, je gaat ze zeker helemaal uit elkaar halen, onderzoeken ect...
Ja wel een beetje gaar dat jij nu ineens van alle kanten woofers aangeboden krijgt hehe...
Ik denk dat het helemaal goed gaat komen met die boxen.
Veel luisterplezier ermee plezier ermee!

Owja, dat cassetedeck daar heb ik al iets over gevonden: http://www.silverpioneer.com/cassette_decks.htm , het type is CT-F2121
, ja ik zal hem wel op marktplaats zetten en kijken wat ervoor geboden word maar ik verwacht niet al te veel, mischien voor iemand die dat soort spaart

Groetjes,

Sander

BeantwoordenCiteren
(@happypuppy)
Famed Member
Topic starter  

Sander,

Ik ben ook niet met al die kennis geboren hoor 🙂
De woofer van de defecte box heb ik inmiddels zojuist uit elkaar gehaald, en de spoel zat helemaal vast omdat hier en daar de draad helemaal was doorgesmolten en geknapt. Heb hem eruit getrokken, waarbij -=NATUURLIJK=- die schitterend gecentreerde magneet weer helemaal scheef is komen te zitten. Dubbel werk, vader van Stijn! Dat wordt een gróte doos met sigaren!!!
Het was wel een originele AD12100/MFB4, dus ik kan nu eens op mijn gemak kijken hoe dat elementje erin zit.... in elk geval niks geen rubber! Zou ook dom zijn, want rubber dempt en dat vervormt de MFB opname...
Anyway, ik ga nu lekker slaapies doen en morgen weer lekker "aon de geng":-)

Groeten!

[%sig%]

BeantwoordenCiteren
(@ronvonck)
New Member

Thomas,

Je weet het he.
Als een speaker teveel voor zijn kiezen krijgt (hoe kan dat nou bij MFB) zet de spreekspoel uit (wordt wamr dus zet uit). Op een gegeven moment als de speaker teveel moet werken zet de spreekspoel zover uit (in de dikte) dat hij vastloopt in de luchtspleet. Op dat moment heb je twee kansen. Je hoort een krassend geluid en zet hem zachter. Waarschijnlijk is de beschermlak dan weg plaatselijk weggeschuurd maar misschien heb je geluk.
Indien je echter teveel alcohol op hebt of het feestje is zoooooo leuk dat je er niet aan moet denken om het geluid zachter te zetten dan gaat het echt helemaal mis. De spreekspoel krult op. De wikkelingen worden dus over elkaar heen gelegd. Als dat gebeurd is het over.

Andere kans is dat de lijm waarmee de speekspoel op de drager vastzit loslaat door de hoge temperatuur. Dan beweegt de speekspoel wel gewoon maar de conus niet meer... Ook dan is het jammer. De kans dat dat echter gebeurd bij een Philips is echter niet groot. Philips gebruikte al vrij vroeg kapton spreekspoeldragers die tegen hoge temperaturen kunnen. (en vraag me niet welke, ik dacht een graadje of 300).
Dat is overigens ook de reden dat een hoop fabrikanten zg ferrofluide gebruiken in de luchtspeet. Men claimt allerlei superkarakteristieken maar in de praktijk zit het er alleen tussen om te speekspoel te koelen.
Iss wel stoer natuurlijk, als je kan zeggen dat je vloeistof gekoelde speakers hebt.

P.S. Ik geloof dat er voor de S.A .ribbons die Chris in zijn zelfbouwers heeft een luchtkoeling bestaat. aAhoewel ik dat alleen van horen zeggen heb.

Jan Scherps.

BeantwoordenCiteren
(@ronvonck)
New Member

Zozo...
Mijn vader is al beroemd op de site!
Ik hoop dat 'ie z'n reputatie (wééér) waar kan maken.
Ik blijf sceptisch tegenover de 545-ers staan... tZal best mooi zijn, maar er zit toch hetzelfde hoog en midden in als in mijn simpele Philips boxjes (22AH457/01R, 3-weg met dummy, bekend spul). Is dan alleen de bas beter? Of bekijk ik het verkeerd? Mooie bas is leuk... Maar goed hoog en midden is toch... Leuker :-). Thomas merkte op dat ik wist dat 't hoog/midden mooi moest klinken, aangezien ik er zelf ook naar luister... Maar voor mijn boxen betaal ik niet zoveel geld! Ik heb zojuist een setje 3-weg basreflex Philipsjes gekocht voor 40 euro (geen héle grote, maar wel redelijk formaat) met softdome mid/high... Als dát hoog/midden uit die MFB's zou kunnen komen... Verschríkkelijk mooi. Mooier dan dat van m'n 22AH457/01R-ers! Jammer dat de bas wat achter blijft... Anders zou ik die op m'n 'techniekhok' zetten...
Mochten de serienummers jullie niets zeggen: Mailadres staat erboven, Foto stuur ik graag. Ben best blij dat ik Philips-boxen heb, hoor! Je hebt altijd baas boven baas.. Maar tis niet mis!

[%sig%]

BeantwoordenCiteren
(@ronvonck)
New Member

Stijn,

Ik vind mid en hoog echt beter klinken. Volgens mij komt dit mede omdat mid en hoog eigen versterkers hebben. Dat moet je niet vergeten

JAn scherps

BeantwoordenCiteren
(@ronvonck)
New Member

Thomas,

Ten eerste gefeliciteerd met je aanwinst, welkom in het land der verwende basfanaten !!!

Ten tweede een waarschuwing : een vastgelopen 545 woofer kan veroorzaakt zijn door overbelasting maar daar de 545 een ingebouwde protectie heeft tegen een te hoge dissipatie (in het schema is dit de schakeling rondom TS546) is dit niet erg waarschijnlijk. Ik denk eerder dat er een gelijkspanning over de spreekspoel heeft gestaan doordat een van de eindtorren (TS537a/b) is doorgeslagen (R collector - emittor = 0 Ohm).

Voordat je e.e.a. aansluit adviseer ik je dan ook ten zeerste om eerst even deze torren te checken en welicht ook de drivers (BD137/138).

Een van de nadelen van de 545 die ik al eerder ter sprake gebracht heb is het ontbreken van een DC beveiliging, weer iets om te bespreken de 16de.

[%sig%]

BeantwoordenCiteren
(@happypuppy)
Famed Member
Topic starter  

Chris,

Deze DC is denk ik ook de boosdoener geweest, zoiets is me door de reparateur van Sander ook aan de telefoon verteld.. Ik heb nog geen tijd gehad om de 545 open te maken, aangezien ik nu aan een nieuwe stage begonnen ben... Muziekwinkel, joepie!!!!! Echt mega relaxed en gezellig!
Heb vandaag al een oude Grundig TK5 uit de etalage mee naar huis gekregen, er volgt nog een Docorder 4sporen deck en een Akai GX635...... maar ik dring niet aan :-)))))

Bedankt trouwens voor de reparatie tips, zal es gaan meten 😉

Groeten!

[%sig%]

BeantwoordenCiteren
(@ronvonck)
New Member

Het is waar, Mid en hoog zijn ook versterkt...
Ik heb de 545 ook nog niet gehoord, dus het is nog even afwachten. Ga ze ook gauw beluisteren en kijken of ze die 4000 gulden (wát een geld) écht waard zijn, i.v.m. andere boxen van die prijsklasse...

"I'll be back!"

[%sig%]

BeantwoordenCiteren
(@ronvonck)
New Member

Stijn,

Volgens de docs van de speaker werd iedere speaker in een dode kamer afgeregeld. Als je weet wat zo'n ruimte kost (heb er ooit eens een mogen testen bij Philips BTS in Breda) dan hoef ik je niet te vertellen dat zoiets behoorlijk prijsopdrijvend werkt.

Jan Scherps

BeantwoordenCiteren
Pagina 1 / 2
Deel: