Meldingen
Alles wissen

Aansluitingen voor 22RH541

48 Berichten
5 Gebruikers
0 Reactions
2,810 Bekeken
(@kaplaars)
Eminent Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Topic starter  

Hoi Remi,

Hihi, ik ben erg enthousiast over de MFB-speakers, en kan me volledig vinden in jouw signature, dus ik denk dat deze MFB's zeker niet de laatste MFB's zijn welke ik aan ga schaffen :-).

Stom dat ik niet zag in het schema dat pen 1 en 4 niet gebruikt worden. Ik had ergens gelezen dat deze pennen gebruikt werden, maar blijkbaar was dat foutieve informatie. Weer wat geleerd iniedergeval :-).

Mijn idee was om één 22RH544 door te koppelen naar de SX6541. De 22RH544 krijgt alleen het rechterkanaal aangeboden, en dus koppel ik ook enkel het rechterkanaal door naar de SX6541. Vice versa met het linkerkanaal en de resterende 22RH544 en SX6541. Als ik me niet vergis moet stereo dan wel mogelijk zijn. Of is mijn redenatie fout 🙂 ?

BeantwoordenCiteren
 Remi
(@remi)
Noble Member
Deelgenomen: 20 jaar geleden

nee dat klopt wel, hetzelfde kanaal kan je natuurlijk doorlussen over verschillende MFB's alleen kan je (vanzelf) niet meer kiezen het andere kanaal te horen in die lus.

BeantwoordenCiteren
(@kaplaars)
Eminent Member
Topic starter  

Beste Remi,

Hartelijk bedankt voor je hulp! Het heeft wat tijd gekost, maar ik denk dat ik nu helemaal snap hoe de MFB's aangesloten moeten worden hihi 🙂 De kabel die ik overigens gebruik is het type: StageLine NEOPRENE. De kabel ziet er erg degelijk en sterk uit. Ook ben ik erg tevreden over de onderdrukking van "rommel". De boxen ruisen totaal niet :-). Verder heb ik er nu mooie metalen din connectoren aan gesoldeerd, dus met de bekabeling zit het wel snor :-).

Overigens heb ik ook nog RG58 gebruikt als signaalkabel, en dat werkte ook formidabel, maar ik was erg benieuwd naar deze kabel, en ben er eigenlijk zo tevreden over, dat ik het zo laat :-).

BeantwoordenCiteren
(@kaplaars)
Eminent Member
Topic starter  

Yoehoe! Het heeft even geduurd, maar ik ben nu eindelijk de trotse bezitter van twee 22RH544 speakers! 🙂 Net nu ik dacht, dat de SX6541's heel erg moeilijk te overtreffen zijn, maken de 22RH544 speakers gehakt van deze gedachte, hihi 🙂

De speakers hadden denk ik al een flinke poos stil gestaan, want het duurde namelijk even bij beide speakers, voordat de elco, welke zorgt voor de automatische afschakeling geladen was. Beide speakers schakelden meteen uit, nadat ik het schakelaartje met "Auto" inschakelde. Na een half uur spelen werkt het cicruit wat hier voor zorgt weer perfect! Geweldig dat beide elco's weer mooi geformeerd zijn. Ook bleek dat één din connector een "rotte" soldeerverbinding had van het rechterkanaal, aan de print. Dit kon ik mooi concluderen met behulp van mijn trouwe maatje; de multimeter! Ook heb ik het MFB elementje even getest, door de terugkoppeling te reguleren, en ook dit werkte zoals het hoort. Morgen stel ik nog even de ruststroom in (wat een makkelijke klus wordt, met het geweldige verslag op Remi's site!) en dan zijn de speakers voorlopig weer perfect. 🙂

BeantwoordenCiteren
 Remi
(@remi)
Noble Member

Hee leuk man!

en alle 4 tegelijk aan heb je dat ook al gedaan? wordt nog leuker 8)

BeantwoordenCiteren
(@kaplaars)
Eminent Member
Topic starter  

Hoi Remi!

Ik heb vandaag de 4 luidsprekers onderling doorgelust, want dat is inderdaad veel leuker 🙂 Toch valt mij iets op wat ik nog niet snap. Als ik namelijk één SX6541 met één 22RH544 verbind, wordt het geluid van de 22RH544 een stukje zachter. Is dit normaal omdat het vermogen wordt verdeeld over de 2 luidsprekers, of zouden de speakers in tegenfase staan? Het laatste lijkt mij wel een beetje onwaarschijnlijk omdat de hoge en lage tonen niet ernstig verzwakt worden, het volume lijkt alleen zachter te staan.

Update: Hihi, ik had ze in tegenfase staan. Wat gek dat dit zo'n groot effect heeft. Wat bleek, ik had beide speakers op het rechterkanaal, maar de ene speaker stond links, en de andere rechts, en dan staan ze dus in tegenfase 🙂

Weer wat geleerd iniedergeval, hihi 🙂

BeantwoordenCiteren
 Remi
(@remi)
Noble Member

je bent dan alleen je stereobeeld kwijt maar het is geen tegenfase.
misschien dat dit al het effect gaf van minder volume?

tegenfase krijg je met de combinatie van de 54* serie en de 58* serie als ik het goed begrepen heb.

BeantwoordenCiteren
(@kaplaars)
Eminent Member
Topic starter  

Hoi Remi bedankt voor je reactie! Het lag niet aan het stereobeeld, dat weet ik zeker, nadat ik net het euvel getest had met 3 luidsprekers om het linkerkanaal te vullen. Wat ik erg vreemd vind, is dat de speakers toch en soort van in tegenfase staan. Dat gebeurd als ik één SX6541 en één 22RH544 op hetzelfde kanaal doorlus en ze op elkaar staan. Voer ik nu de SX6541 het linkerkanaal en de 22RH544 het rechterkanaal, werkt het perfect, en spelen beide speakers op het juiste volume. Om eerlijk te zijn, snap ik niet echt hoe dit nu kan. Als ik 2x het zelfde signaal produceer, lijkt mij dat het signaal juist versterkt wordt.

Wie heeft de oplossing 🙂 ?

BeantwoordenCiteren
 Remi
(@remi)
Noble Member

controleer maar eens of er niet in de box de aansluitdraden van de woofer verwisselt zijn.
a.d.v. het servicdoc kan je precies zien welk punt op welke aansluiting van de woofer terecht moet komen.

Ook kan je de boxen onderling nog eens met elkaar vergelijken qua bedrading.
Ik vermoed dat hier wel een verwisseling boven water gaat komen.

succes!

BeantwoordenCiteren
(@kaplaars)
Eminent Member
Topic starter  

Hoi Remi bedankt voor je reactie!

Ik heb de 22RH544 en SX6541 eens losgeschroeft, en de interne bedrading nagekeken. Intern klopt de bedrading met het schema, wel heb ik de woofers niet uit de kast geschroeft, dus misschien dat hier iets verwisseld is. Maar als ik me niet vergis moet de stand R/L niets uitmaken voor de fase. En het gekke is, is dat als ik de ene speaker op rechts zet en de andere op links, ze ineens wel in fase staan, althans zo klinken ze. Dus deed ik een test. Links één 22RH544, doorlus naar 22RH544 rechts, doorlus naar SX6541 daarbovenop. Staan ze nu in tegenfase, dan moet het geluid zachter worden als de box aanstaat. Dus haalde ik de stekker van mijn SX6541 uit het stopcontact, maar het din plugje liet ik aangesloten. Wat blijkt, als ik de R/L schakelaar van de Aristona op dezelfde positie zet als mijn 22RH544 zet, wordt het geluid een stuk zachter, terwijl de stekker niet in het stopcontact zit. Zet ik de R/L schakelaar precies op de tegenovergestelde positie, is het geluid perfect, en op de normale sterkte. Dus maar even de SX6541 omgewisseld met de andere SX6541 speaker, en deze doet exact hetzelfde. Ik snap niet wat nu de fout kan zijn. Ik neem aan dat zelfs als de woofers verkeerd om aangesloten zouden zijn, dit geen effect kan hebben als de speakers uitstaan, of heb ik dit mis ? 🙂

Update: Wat blijkt, als ik de gevoeligheidsschakelaar op 1V zet bij de Aristona's, maakt de R/L stand niets meer uit bij de 22RH544 en klinken ze zoals het hoort. Ik vermoed dat op de een of andere manier het signaal beïnvloed wordt door de gevoeligheidsschakelaar, zelfs terwijl de luidspreker gewoon uitstaat.

BeantwoordenCiteren
(@m0vieman)
Noble Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden

Hoi,

Hm... als die gevoeligheidsschakelaar het probleem zou zijn dan zal er wel ergens in de versterker iets niet deugen... Een stoffig/versleten potmetertje, een overbelaste weerstand, een diode met te veel afwijking, misschien een gare OpAmp, een rotte (buffer)elco, eventjes doormeten die handel zou ik willen voorstellen...

Kun je de versterker op mono zetten? Zo ja, doe dat eens en meet dan de uitgangsspanning op beide kanalen, in principe zou je geen verschil mogen meten, is dat wel het geval dan zie boven...

Groetjes. 😉

BeantwoordenCiteren
 Remi
(@remi)
Noble Member

Het is een raar fenomeen.
misschien is het als volgt te verklaren: de 541 lijkt volgens de servicedoc een veel lagere ingangsimpedantie te hebben dan de 544.

Hoewel de beide boxen parallel staan op hetzelfde signaal en het eigenlijk niet moet uitmaken kan ik me voorstellen dat de voorversterker moeite heeft de stroom te leveren voor zo'n lage belasting.
Dan zakt het hele signaal in elkaar en dat hoor je dan wel.

Als de 541 op 1V wordt ingezet is de ingangsimpedantie een heel stuk hoger en heeft de voorversterker er geen moeite mee.

Het is maar een idee, op schieten mag 🙄

Als de box uitstaat is van tegenfase natuurlijk geen sprake meer, het is een impedantie probleem.

BeantwoordenCiteren
(@kaplaars)
Eminent Member
Topic starter  

Hoi Movieman bedankt voor je reactie!

Ik vind het echt een heel vreemd probleem, vooral omdat het probleem bij allebij de boxen optreed. Het aller vreemdste is, dat zelfs als de box uitstaat, deze hetzelfde probleem geeft. Ik vermoed daarom dat er in de electronica niet veel mis kan zijn, aangezien als ik de R/L schakelaar precies andersom zet het perfect werkt. Ook heb ik de versterker op mono gezet, maar dat maakte geen verschil.

Wat vooral frappant is, is dat het signaal niet binnenkomt in de boxen welke de problemen geven (SX6541). Het signaal wordt alleen doorgelust naar de SX6541 boxen. Het signaal hoeft dus niet door de box zelf, hij krijgt het alleen aangeboden. Verbind ik nu beide SX6541 boxen (Welke het probleem met het zachter spelen van de 22RH544's veroorzaken) is er niets aan de hand. Ik heb de speakers nog niet aan de voorversterker aangesloten, waardoor met de gevoeligheid op 1V de zaak veel te hard gaat, anders was het probleem in principe al opgelost. Ook heb ik de bekabeling nagekeken, maar ook hier is niets fout. Het valt mij wel op dat beide speakers ongeveer even hard spelen met het zachter worden van de 22RH544, en er verdwijnt duidelijk bass.

Hoi Remi,

Bedankt voor je reactie! Ik heb momenteel de speakers via een 3,5mm jack aangesloten. Ik moet nogsteeds tulpstekkertjes halen hihi. De 3,5mm jack is aangesloten op de hoofdtelefoon ingang van de 22AH603. Ik heb al andere bronnen voor het signaal geprobeerd, mengpaneel, PC etc. maar het maakt geen verschil.

BeantwoordenCiteren
(@kaplaars)
Eminent Member
Topic starter  

Ik ben nog even verder gaan testen. Wat blijkt; als ik de twee 22RH544's op het rechterkanaal aansluit, gaat het perfect. Als ik de 2 SX6541's aansluit op het rechterkanaal gaat het ook perfect. Sluit ik nu bij de twee 22RH544's de SX6541 aan, gaat het geluid bij beide speakers zachter. Zet ik de 22RH544's allebei op het tegenovergestelde kanaal, gaan ze weer harder. Ik vermoed dat op de een of andere manier een cicruit in de MFB boxen zit, welke ervoor zorgt dat elke speaker evenveel vermogen krijgt, en dus evenhard gaat. Vandaar dat met de stand 1Volt op de SX6541 de boel wel weer normaal werkt, omdat de SX6541 dan een stuk harder gaat spelen. Iets anders kan ik me niet bedenken.

Dus vroeg ik me af, om het zeker te weten, of iemand eens zou kunnen kijken of hetzelfde euvel optreed met zijn/haar 541's en 544's, met allebei de luidsprekers op één kanaal. Normaliter zou de 22RH544 harder moeten gaan, doordat deze 2x zoveel vermogen heeft, maar op de één of andere manier gaat de 22RH544 zachter als deze doorgelust wordt naar zijn kleinere broertje.

BeantwoordenCiteren
 Remi
(@remi)
Noble Member

nee er zit geen circuitje in dat het vermogen verdeeld, je hebt last van ongelijke ingangsimpedanties.

ik denk echt dat de bron de lage impedantie niet goed aankan die je hebt als de 541 niet op 1V staat.

BeantwoordenCiteren
Pagina 2 / 4
Deel: