Meldingen
Alles wissen

Audio test 1982

16 Berichten
11 Gebruikers
0 Reactions
1,412 Bekeken
(@henk2)
Eminent Member
Deelgenomen: 20 jaar geleden
Topic starter  

Allereerst, van harte gefeliciteerd met het "jubileum"

Ik zag bij een advertentie op Ebay Duitsland een link staan naar enkele scans van een vergelijkende test tussen 10 active speaker systemen.

De Philips 585 586 en 587 // Backes & Muller BM3 // Korn & Macway 52 //
Kirksaeter monitor 100 en 120 // Grundig Monolith 50 en 80 // Restek Laser.

Dit is de link :
http://520057440620-0001.bei.t-online.de/ebay/monolith50/test/

De Restek heeft trouwens maar 1 eindversterker ingebouwd voor hoog midden en laag, maar gebruikt wel het MFB principe voor het laag, dus niet echt een 532 cloon.

Leuk om deze test uit 1982 een keer door te lezen

Henk

[%sig%]

Citeren
 Jos
(@jos)
Eminent Member

Henk,

Geweldige vondst! (Y)
Jammer om te lezen dat ze vooral de prestaties in midden en hoog van de 58x serie in 1982 alweer verouderd vonden. Maar dat de 587 in het basbereik toch nog als twee na hoogste (van de 10) scoort geeft de burger weer moed. Toch maar geen etje BM4 aanschaffen?

groeten
Jos

BeantwoordenCiteren
 Rob
(@rob)
Trusted Member

Het valt me op dat er op deze test nauwelijks reacties komen hier. Mensen met een 'gewone' belangstelling voor oude apparatuur als ik lezen hierin namelijk niet veel nieuws, maar van mensen voor wie geldt dat de prestaties van bijvoorbeeld een 587 het mooiste is wat ze ooit hebben gehoord had ik toch wel een weerwoord verwacht.

In deze test staat namelijk onomwonden dat de hele 58x serie in hun eigen tijd al niet met andere geteste aktieve boxen konden meekomen: ze staan helemaal onderaan! Zelfs een vergelijking met een passieve box (uit '82!) valt in hun nadeel uit, wat mij overigens niet verbaast. Ik heb namelijk zelf ook gemerkt dat doorzichtigheid, verkleuring van het klankbeeld en ruimtelijkheid bepaald geen sterke punten zijn van Philips MFB's.

Misschien geen gek idee om de conclusies uit deze test (vertaald bij voorkeur) op de MFBFreaks site te zetten. Misschien keert dan ook het meer reeele prijsniveau weer eens terug...

BeantwoordenCiteren
(@c-walters)
Reputable Member

Het is toch een beetje appels en peren vergelijken.
Boxen van 1750 en 680 mark.
Over de kastgrootte maar te zwijgen.

Krijg je bij boxen van 1750 mark 2,5 maal zo goed geluid.
Ik weet zeker dat als je boxen vergelijkt van 1750 en 4400 mark.
die van 1750 maar een zielige vertoning lijken.

Over de huidige prijzen:
Bouw er zelf maar eens 1 (eentje maar geen 2), eens kijken hoe ver je komt met 100 euro.
En zet er dan maar eens een 541 bij.

[%sig%]

BeantwoordenCiteren
(@miniwatt)
Estimable Member

Rob,

Ik denk dat het aspect geluidskwaliteit bij een aantal freaks niet direct op de eerste plaats zal staan, althans niet bij mij. Het is ook verre van realistisch een 1 op 1 vergelijking te maken met de huidige technieken.

Echter het is - buiten het feit dat het een origineel en effectief concept van Philips is - op z'n minst opmerkelijk te noemen dat luidsprekers van die leeftijd en afmetingen in staat zijn een behoorlijke geluidskwaliteit te kunnen weergeven.
Vergelijk dat eens met de kleinere luidsprekers zoals die door diverse fabrikanten worden aangeboden in het B segment. Vaak niet om aan te horen...

Als ik 2 paar 532ers naast mijn Translators zet (impact 4, recht tot 35Hz), is het frappant te horen dat een kistje met 14 liter inhoud vrijwel net zo laag komt als twee kolossen van elk 68 liter!!

De prijzen zijn letterlijk wat de gek er voor geeft, maar dat is met alles zo. Er zijn in dit forum al genoeg woorden aan vuil gemaakt en ik ben van mening dat we het bij techniek moeten houden. Prijsfrustraties horen hier niet thuis.

Overigens denk ik dat veel mensen (met name de 'jongeren' onder ons) de vindingrijkheid en vakmanschap van onze Philips uit die dagen herontdekken. En dan mag je met recht spreken van 'die goeie ouwe tijd' (helaas..). De meeste electronische revoluties komen immers uit Eindhoven...

Gr.

Gijs.

BeantwoordenCiteren
 Rob
(@rob)
Trusted Member

Ik ben het met jullie beiden gewoon eens natuurlijk.

Mijn punt is dat is dat ik/wij MFB's leuk vinden vanwege de nostalgie, mooie techniek etc. Niet zo zeer vanwege de geluidskwaliteit, want die is (op een stevige bas voor het formaat kast na) niet geweldig. Daar wordt naar mijn idee weleens onterecht te enthousiast over gedaan.
Van die enthousiastelingen had ik een reactie verwacht. That's all.

BeantwoordenCiteren
(@andre)
Lid Moderator

Ik hoop dat we op de meeting eens hierover kunnen spreken, het gaat mij ook om de techniek, niet om het geluid. Ik heb overigens niet eens een goed vergelijk maar heb evenveel plezier met een 532 als een 587.

-dRe

[%sig%]

BeantwoordenCiteren
(@happypuppy)
Famed Member

"Het gaat om de techniek en niet het geluid" ...?

Vind ik een beetje moeilijke uitspraak om te doen bij een box, die techniek bezit waardoor het geluid wordt verbeterd.... Dré, kijk je er dan alleen maar naar ofzo??? Tja ook een idee...

[%sig%]

BeantwoordenCiteren
 bart
(@bart)
Estimable Member

Nou, hier valt me de mond weer effe open!

"Techniek telt; niet het geluid..."

HUH???

BeantwoordenCiteren
 wim
(@wim)
Reputable Member

Heeft nog nooit een gereviceerde en gemodificeerde 544 of 587 gehoord.

BeantwoordenCiteren
(@andre)
Lid Moderator

tja modificeren, is bij mijn speakers (nog) niet nodig, puur omdat ze als nieuw zijn. Bewijs? kom naar klaaswaal en beleef het, de 585, 532, 567 en 587 allen orgineel, dat wordt smullen !

-dRe

[%sig%]

BeantwoordenCiteren
(@andre)
Lid Moderator

Ook leuk:

http://www.breem.nl/pgbekabeling.htm

[%sig%]

BeantwoordenCiteren
 wim
(@wim)
Reputable Member

Hoi andré
Ik zie je toch op Klaaswaal

BeantwoordenCiteren
(@martijn-2)
Reputable Member

KLAASWAAL WORDT ECHT GENIETEN..........

BeantwoordenCiteren
(@a-g-w-wijers)
Reputable Member

Beste MFBfreaks,

Na aanleiding van deze test ben ik eens gaan rondneuzen op internet of er niet meer tests te vinden waren. Na lang zoeken ben ik er nog enkele tegengekomen waarbij Philips MFB's betrokken waren.

Hierbij gaat het om een test met de MFB 585, 586 en 587 (en de Restek Optima en Laser). Waarin de 586 en 587 "goed" scoren en de Restek Laser zelfs "zeer goed" scoort. Maar ook een test waarbij de MFB 544 betrokken was, samen met de Jamo MFB 100 en MFB 200, die allebei zijn voorzien van diverse Philipsbezettingen, onder ander de woofers en middentoners.

En als klap op de voorpijl, om het zo maar te noemen, een test waarbij de MFB 545 betrokken was. Hiervan heb ik tot op heden alleen de eerste 2 pagina's kunnen vinden, maar die 2 pagina's geven al een ruime indruk hoe de Philips MFB 545 presteerde tegenover de andere actieve boxen!

Ook heb ik nog een betere, lees kwaliteit document, versie gevonden van de Audio test uit 1982 die bovenaan in deze toppic is vermeld!

Alle het gevonden materiaal heb ik na Thomas gemaild, dus zal hij er wel voor zorgen dat ze binnenkort te bewonderen zijn op de site!

Met vriendelijke groet,

Ton Wijers

BeantwoordenCiteren
Pagina 1 / 2
Deel: