Meldingen
Alles wissen

CD speler 1983

14 Berichten
8 Gebruikers
0 Reactions
736 Bekeken
 HOB
(@hob)
Estimable Member
Deelgenomen: 20 jaar geleden
Topic starter  

Op de voorkant van de folder uit 1983 staat een cd speler die, voor zover ik het kan zien, precies past bij de f610 set.

Weet iemand of deze speler ooit geleverd is, wat het typenummer is ed.?

Welke cd speler zou ik, volgens jullie, qua kwaliteit en formaat het beste bij mijn F3610 kunnen plaatsen?

Ik hoor graag van u.

Groeten,

HOB

[%sig%]

Citeren
 foma
(@foma)
Active Member

Hoi,
dit is een CD200 (deze heeft GEEN tijdsaanduiding, alleen maar ledjes voor de tracks) of een type later
CD203 (als ik het nummer juist heb) deze heeft WEL een tijdsaanduiding.
Groeten van Gerard/Willem van Gily's Studio/Free-FM Papendrecht.

[%sig%]

BeantwoordenCiteren
(@happypuppy)
Famed Member

Dit is inderdaad de CD200, ik heb hem zelf en hij staat zéér mooi bij mijn F3238 en F2233 setje... Nu nog een cassettedeck erbij en de zaak is compleet!
Er is ook een uitvoering van de CD200 mét tijdaanduiding, dit zou de 202 moeten zijn. Heb deze helaas nog nooit gezien.

Ook een erg mooie speler is de CD303, daarvan staan er enkele op de duitse ebay. Lijkt kwa uiterlijk op de 200 en de 202, maar het donkere gedeelte is smaller, zodat hij perfect aansluit op de lijn produkten in de 1983 catalogus.

Groeten!

[%sig%]

BeantwoordenCiteren
(@patrick)
Trusted Member

Klopt inderdaad Thomas

Ik ben in bezit van allemaal de genoemde spelers.Je hebt inderdaad de CD200 deze is identiek aan de inderdaad omschreven 202 alleen deze heeft als extra's een display waarin de tijd loopt.De 303 heb ik ook en dit is hetzelfde principe er is ook een CD300 die heb ik ook 2x en de 303 1x het verschil hierin zit ook in de tijdsdisplay dat er als extra op zit.De 300 en de 303 zijn overigens afgelijdt uit de Marantz CD73 wat ik uiteraard ook heb.Schema van de 300 en 303 is hetzelfde als Marantz hiervan heb ik het schema dus bij belangstelling ooit een kopie kan gemaakt worden.Over andere Philips spelers kan ik ook voor info zorgen bij vragen.Ik heb ze vanaf de CD100 en oplopend.

Gr Patrick Kessels

BeantwoordenCiteren
(@herman)
Famed Member

WOW ! da's veel cdspelers !

tijd voor cdfreaks.com ?

BeantwoordenCiteren
(@patrick)
Trusted Member

Ja Herman,

Om maar niet te zeggen dat ik er een fobie aan over heb gehouden.
Maar daardoor heb ik wel veel informatie voor mensen wat er vragen over hebben.

Gr Patrick

BeantwoordenCiteren
(@happypuppy)
Famed Member

In de Folder update van 1983 die ik heb geplaatst, staan de CD100, 202 en 303 zeer duidelijk afgebeeld, inclusief beschrijving.

[%sig%]

BeantwoordenCiteren
(@pe1dna)
Honorable Member

Ik heb nog een grote binder die Philips met de eerste CD spelers meeleverde. Met o.a. een catalogus van alle 50 (of zo) cd's die destijds leverbaar waren.

Is dat leuk voor de Retro pagina?

BeantwoordenCiteren
 HOB
(@hob)
Estimable Member
Topic starter  

Ik vind alles leuk, maar kan niet bepalen wat er wel of niet geplaatst kan worden.
Omdat ik nu zo'n 303 zoek vind ik alles leuk wat er mee te maken heeft.

Helaas is volgens mij de 303 alleen wel 3 cm smaller dan de F3610 maar goed dat is dan niet anders. Qua vormgeving past hij er denk ik wel prima bij.

Heeft iemand nog meer bijpassende tips?

gr

Hilbrand

[%sig%]

BeantwoordenCiteren
 bart
(@bart)
Estimable Member

Patrick,

ik denk eerder dat de Marantz73 is afgeleid van de CD 300, dan andersom. 🙂

De meeste top-Philips CD-spelers zijn ontwikkeld in Nederland en België.

Marantz en Grundig mochten destijds een kloon opnemen in eigen programma.

BeantwoordenCiteren
 HOB
(@hob)
Estimable Member
Topic starter  

Hmmm na enig zoeken kwam ik het volgende lijstje tegen.

CD 100 Feb 83 vergelijkbaar: Marantz CD63, Grundig CD30
CD 200 Mrt 83
CD 300 Jun 83 vergelijkbaar: Marantz CD73

CD 202 Aug 83 vergelijkbaar: Loewe CD9000
CD 303 Sep 83

CD 104 Jul 84 vergelijkbaar: Marantz CD6x
CD 204 Sep 84
CD 304 Okt 84 vergelijkbaar: Grundig CDxx, Marantz CDxx

CD 101 1986
CD 304 MK2 1986

Er zullen ongetijfeld meer uitvoeringen zijn van de verschillende spelers. Zo heb ik zelf een aristona uitvoering van de 104. Deze heeft een meer aluminium kleurig front.

Ik heb ook een CD 100 en deze bevalt mij prima, maar ik moet zeggen dat ik deze in de computerruimte gebruik en daar niet echt kritisch luister.

Ik had eigenlijk hoop dat de CD 200 / CD 300 een breedte zouden hebben van 45 centimeter omdat de F610 serie ook uit 1983 stamt.

btw. Weten jullie ook of ik nog ergens speciaal op letten wanneer ik een 200 of 303 wil kopen?

Gr. (is dus Groeten en niet Grrr.)

Hilbrand

[%sig%]

BeantwoordenCiteren
(@dennis)
Active Member

Ikzelf heb een cd 101 uitvoering van Meridian
Wat is het verschil tussen de 101 en de 100
volgens mij zijn deze uiterlijk namenlijk het zelfde.
Ook altijd gedacht dat deze ook uit 1983 of daaromtrent
kwam...

grtn
Dennis

BeantwoordenCiteren
(@happypuppy)
Famed Member

Hoi Hilbrand,

Biuj aanschaf van dergelijke oude spelers moet je diverse zaken in de gaten houden:

Zijn alle functies nog werkzaam? Het kan zijn dat één of meerdere bedieningsknoppen defect zijn. Met een beetje geluk te vervangen, maar als de besturing (IC) kapot is, heb je al een probleem.

Is de laser nog intact? Alhoewel deze eerste spelers in principe gebouwd zijn als een tank, kan het natuurlijk voorkomen dat de laser zwak of onscherp is geworden. Resultaat is dan dat de speler geen gebrande CD's leest (de kwetsbaarste groep CD's) of beschadigde (krassen) CD's. Neem zelf wat CD's mee, zowel origineel als gebrand. Neem diverse merken CD-R's mee, zodat je niet voor een verrassing komt te staan, als je eens een keer niet je oude vertrouwde merk kunt gebruiken.

Wat ook wel leuk is, is de overslag-test. Terwijl de speler aan het afspelen is, kun je met een vuist eens op de tafel slaan, en kijken hoe de speler hierop reageert. Door het grote gewicht van deze apparaten zijn ze vrij ongevoelig voor dergelijke pesterijen, maar echter als de laser zwak is, laten ze zich hierdoor vrij snel van de wijs brengen.

Luister ook goed naar de geluidskwaliteit, een versleten laser "hoor" je namelijk. Vooral bij gebrande CD's hoor je dan een soort "tsst.. tsst..." op het ritme van het ronddraaien van de CD.

Aan jou natuurlijk de keuze of je de problemen met de speler de moeite van het aanschaffen waard vindt. Hou wel voor ogen dat het vervangen van onderdelen niet alleen moeilijk is (verkrijgbaarheid) maar ook erg duur!

Succes met de aankoop!

[%sig%]

BeantwoordenCiteren
 bart
(@bart)
Estimable Member

De gebruikte uren vd laser lijken
mij inderdaad de Achillespees van zulk oude CD-players.
Jammer genoeg staat er geen urenteller op. 🙂
Zoals Thomas reeds schreef; goed luisteren
en misschien ook eens een slechte CD
erin zwieren; versleten lasers houden daar niet van,
terwijl deze Philipsjes juist vermaard waren
omwille van hun uitstekende foutcorrectie.

Uit een 89-er-lezersenquete van een Duits hifi-magazine
blijken CD 100 en CD 200 uiterst betrouwbare beestjes te zijn.
Meest betrouwbare CD-spelers van alle vermelde toestellen,
nagenoeg geen klachten onder de gebruikers.
Zelfs in 2003 is dat nog altijd leuk om te weten...

Nieuwe lasers voor zulke toestellen
vind je af en toe nog via Ebay en co.

BeantwoordenCiteren
Deel: