Meldingen
Alles wissen

Davenport 100 volt?

5 Berichten
3 Gebruikers
0 Reactions
485 Bekeken
(@ruben)
Active Member
Deelgenomen: 20 jaar geleden
Topic starter  

Een vreemde vraag voor deze site wellicht. Maar onlangs zag ik twee speakers van het mij volslagen onbekende, en niet te traceren, merk Davenport staan. De verkoper vertelde dat er 100 volt "op moet" - dat klinkt toch bijna als actieve speakers. Dat ie ze dien ten gevolge niet gehoord had, maar dat vanbinnen alles er goed uitzag. Aan de achterkant van de slanke zuilspeakers zit als bevestigingsmiddel een viertal schroefjes, die ook weer via shortcuts met elkaar lijken te kunnen verbonden moeten worden.
Heeft iemand enig idee wat dit zijn? Op Internet kwam ik niet verder dan congressen waar ene Davenport als een van de sprekers een lezing kwam houden (Google: speakers Davenport).

Groet

Ruben

Citeren
(@happypuppy)
Famed Member

Ruben,

Dit soort 100-volt luidsprekers worden veel gebruikt in restaurants, kerken etc. De speciale versterkers die erbij zitten geven inderdaad 100 volt op de uitgang, dit wordt gedaan omdat in dergelijke gebouwen vaak extreem lange kabels worden gebruikt, waardoor een "gewoon" luidsprekersignaal al snel verloren gaat. Daarom wordt in een dergelijk systeem het geluidssignaal op een 100 volt spanning gegooid en zo over de leiding getransporteerd. In de box zit dan weer een transformatortje dat die 100 volt eraf haalt en het gewone signaal naar de luidspreker laat gaan.
Dergelijke speakers zijn vaak speciaal ontwikkeld voor spraaktoepassing en klinken vaak belabberd als je er muziek over speelt.
Conclusie: vrij nutteloos voor thui en helaas géén aktief of MFB systeem!

Groeten,

[%sig%]

BeantwoordenCiteren
(@pe1dna)
Honorable Member

100V speakers worden gebruikt op plaatsen waar de afstanden heel groot zijn. Door de hoge spanning (en dus lage stroom) worden de kabelverliezen beperkt gehouden.

In de speaker zit dan een trafo die de spanning terugbrengt tot een waarde waar de laagohmige speakers weer mee overweg kunnen.

Heeft weinig met MFB te maken denk ik.

BeantwoordenCiteren
(@ruben)
Active Member
Topic starter  

Wel, weer wat geleerd. Volgens mij is dat draadloze bose-systeem, dat ik onlangs zag, met een kast en twee ronde speakertjes dan ook iets dergelijks.
Alleen die Davenportjes zagen er best wel kek uit - zeker niet iets wat je in een kerk verwacht, meer in een (voormalig - ze zijn 2e hands tenslotte) net restaurant.

Ruben

Die graag in kringloopwinkels e.d. rondwandelt en net zo goed hele verhalen over aardewerk, meubels en prenten zou kunnen houden.

BeantwoordenCiteren
(@happypuppy)
Famed Member

Ruben,

Kringloopwinkels zijn leuke dingen! Helaas heb ik veel te weinig tijd om er lekker op mijn gemak rond te snuffelen. Vandaar het alternatief, internet. Nadeel daarvanis, dat bepaalde prijzen zich zéér snel aanpassen aan de vraag ergens naar...
Overigens, de Bose "brilletjes" die jij draadloos hebt gezien, kunnen niet met 100 volt werken. Je kunt wel een signaal door de lucht verzenden, maar dat kan nooit een 100 volt signaal zijn! Stel je voor, dan zouden we ook al draadloze stopcontacten kunnen maken....
Desalniettemin heb je het in zoverre bij het rechte eind, dat deze Bose boxen ook zeer veel worden gebruikt bij publieke evenementen (wat een woord om te typen zeg!)

Groeten!

[%sig%]

BeantwoordenCiteren
Deel: