Meldingen
Alles wissen

Ervaring 9638

5 Berichten
4 Gebruikers
0 Reactions
496 Bekeken
(@jefrat)
New Member
Deelgenomen: 20 jaar geleden
Topic starter  

Hallo 'MFBfreaks',

ook ik was al als kind van 12 verkocht toen ik de 544 hoorde spelen bij een filiaal van Duyvene en Remmers (later Pool tot Pool).
Ook ik had ooms die op elk feestje weer opschepten over hun 'MFB-tjes'.
Pas rond mijn 16e ontdekte ik dat er handel in zat; kunst was iemand te vinden die de waarde er niet van inzag, en ze te verkopen aan iemand die ze waardeerde. Talloze setjes zijn door mijn handen gegaan, en iedere keer dacht ik: waarom houd ik ze niet zelf? Geld trok dus meer, ik heb er altijd leuk aan verdiend.

Al surfend kwam ik pas op MP een set 9638 tegen. Direct in de auto gestapt en gekocht. Ze verkeren in nieuwstaat en klinken dito. Geen rare verschijnselen, zoals bij sommige MFB's.

Toe ik ze oppakte schrok ik even: dit was minder degelijk dan de bekende 54x series; er is een dunne houtsoort gebruikt, en plastic all over.

Thuis direct aan m'n voorversterker gehangen.
In een woord: Neutraal! Ik heb nog nooit Zo'n rustige speaker gehoord. De frequentiekarakteristiek lijkt wel een lineaal. De bas gaat vrolijk door tot een herz of 35, maar zonder spectakel. Het midden is ietwat nasaal, maar niet storend. Het hoog klinkt zeer gedetailleerd, maar wel wat terughoudend; kan te maken hebben met de uitgangsimpedantie van mijn Kenwood C1000 voorversterker.

Kortom, minder spectaculair en vet dan de 544, maar zeer rustig klankbeeld.

Ik kocht ze als tussenoplossing nadat ik mijn JBL Ti250 de deur uit deed.
Toch koop ik weer iets soortgelijks, aan de dynamiek van een JBL kan niets tippen.

Jullie raden het al: Er staat een setje 9638 op MP en Speurders.....

Citeren
(@zapper)
Famed Member

Zeldzaam is een schilderij van van Gogh.. πŸ˜‰

Plastic? ik dacht toch dat het een soort fineer was.

De printplaat laat te wensen over. De kast vind ik ook wat dun, klop er tegen de zijkant maar eens tegen.

Ik heb zelf de F9434 (passieve versie) al jaren in gebruik. Voordeel daarvan is dat je geen electronica hebt die continu mee staat te trillen.
Nadeel is dat ik de lage tonen niet zo mooi vind met dat DRC systeem.

Wat ik echt leuk vind klinken en ook mooi staat zijn de 532's maar: daar moet heel erg stevig aan geknutseld. Kost avonden..

De 9638 had een high-end speaker kunnen zijn, mits een degelijkere kast en electronica was gebruikt, en ook dom dat ze maar 2 ipv 3 versterkers gebruikt hebben (dus toch een passief filter.. fase lineair?? )

Als je hier in het forum wat leest zijn er wel wat eigenaardigheden soms met deze box (vanzelf aanspringen en gaan rommelen als je niet thuis bent..)

Maar er is pas een set verkocht die in perfekte staat was, en die leverde nogal wat op. Wat dat betreft merk je niets van de recessie..

BeantwoordenCiteren
(@galactix)
Estimable Member

Ik denk dat het sinds de 54x series alleen maar bergaf is gegaan met philips, of laat ik zeggen, in de goedkopere richting. Productie moest goedkoper. Het product moest goedkoper worden zodat de grote massa het kan kopen, en DAAR valt veel te verdienen...

Resulteert in dunne plankjes, beplakken met plastic. 1 cent besparen op een weerstand resulteerd al in honderden euro's winst op een maandproductie.

Toch is het aardig te zien dat andere merken technologie die uitgevonden is door Philips tot in perfectie uitwerken.

De MFB-serie is misschien niet de beste speaker ooit gebouwt (ik moet het bewijs nog horen overigens) maar zeker de beste Philips speaker!

[%sig%]

BeantwoordenCiteren
(@zapper)
Famed Member

Tsja als je het schema van de 587 bekijkt, of van de 9638 dan is dat toch wel een stuk modernere electronica. De tank-C is verplaatst naar de voeding (plus-min) zoals in elke versterker tegenwoordig.
Ik begrijp alleen niet waarom men bezuinigd heeft op een extra hoogtrap.
Dan was het passieve filter overbodig en dat zijn toch prijzige componenten.

BeantwoordenCiteren
(@happypuppy)
Famed Member

Om nog maar te zwijgen van de bijzonder slecht geconstrueerde kast, dun hout, resoneert en rammelt aan alle kanten (is dan weer mijn ervaring). Om te zien overigens een plaatje!

[%sig%]

BeantwoordenCiteren
Deel: