waar heb je die 545 vandaan gehaald Jan?
Dat is vast wel een interessant verhaal....
Martin, ik heb gewoon een boodschap geplaatst op www.hifi.nl. Ik heb daar gevraagd om een paartje mfb 545. Je kunt het altijd proberen. Vorige week vrijdag reageerde er iemand op mijn oproep. In het begin dacht ik dat het een geintje was omdat er weinig mfb 545 zijn. Ik ben gaan kijken en technisch zijn ze perfect. Ze hadden lange tijd stil gestaan maar ze deden het meteen. Alleen de kasten zijn niet zo fraai meer. Slijtplekken. Ik moet die kasten gewoon weer opknappen. Er zijn geen stukken hout uit de kasten. Er zitten zwarte woofers/tweeters en middentoners in. Ik heb begrepen dat dit het tweede type is. En je kunt gewoon een hoop regelen met deze speaker. Ik ben er erg blij mee!! Ik vind ze kwa uiterlijk niet echt fraai (een 544 is mooier) maar daar wen ik wel aan. De eigenaar vond ze in het magazijn. Daar hebben ze al die jaren gestaan. Ik heb sinds vorig jaar helemaal een mfb tik gekregen. Mijn oom had vroeger een heel mooi stereo setje met 4 mfb speakers (ik denk 585 of 586). Ik kan me dat geluid van vroeger nog heel goed herinneren. Die warme bas met dat heerlijke geluid. Hij heeft die set weggegeven en die boxen zijn niet meer te vinden. Ik wist totaal niet dat dit mfb speakers waren? Ik heb in mijn jonge leventje al heel veel speakers gehad. Allemaal passief. Heel veel Philips (fb 825, fb 565, power monitor enz) , jbl, b&w, technics enz. En vorig jaar kocht ik bij dhr. Thalen een paartje mfb 567. Mijn vader heeft vroeger Philips verkocht en die vertelde me dat dit nou mfb speakers zijn. Ik zocht namelijk actieve speakers. En zo ben ik in het circuit gerold. En binnen een jaar ben ik een hoop te weten gekomen. Veel artikeltjes, oude philips jaarboeken, een gave mfb site, een kennis die een Philips speciaalzaak heeft enz. Ook ben ik afgelopen zomer bij 2 heren in Arnhem geweest voor een paartje Aristona 6544. Deze heren hadden allebei bij Philips gewerkt in Arnhem en wisten echt alles over de mfb speakers. Echt heel gaaf om dat allemaal te horen. Ik heb altijd al iets met Philips en geluid gehad. Komt waarschijnlijk door mijn vader. Maar het mfb gebeuren heeft mijn hart gestolen!
Met vriendelijke groet,
Jan
Mag ik misschien vragen wat er zo bijzonder is aan die tweeter met "katteoog"???
Ik heb 3 setjes 544, 1 paartje heeft die SUPER tweeter, en de andere 2 setjes hebben tweeters met zwarte oogjes. Ik hoor totaal geen verschil!
Groet Rob
Hola Jan! Vijf-Vier-Vijf... that explains everything!
Gefeliciteerd met je geslaagde 545-zoektocht. Ik wist niet dat 't zo makkelijk kon zijn! En... komt de BIG MF' tegemoet aan jouw verwachtingen? Je hebt in ieder geval al menig luidsprekerpad gekruist... Hoe vielen die 825's mee t.o.v. de MFB's?
Rob, ik heb allebei de types 544 met los netsnoer gehad. Het eerste type had een "dichte" tweeter met een bruine woofer en een bruine middentoner. Het tweede type had een gele katte-oog tweeter met een grijze woofer en een grijze middentoner. Ik kan DUIDELIJK verschil horen tussen deze twee speakers en dat ligt (denk ik) aan de tweeter. Dit is natuurlijk hartstikke persoonlijk maar ik geef de voorkeur aan de katte-oog tweeter
Bart, ik ben erg blij met mijn 545. Ze hebben 10 jaar stil gestaan in een magazijn en omdat het magazijn weg moet kwamen deze speakers tevoorschijn. Echt dom geluk dus. De FB 825 heb ik al een tijdje niet meer. Volgens mij heb ik ze verkocht in 1991. De speaker klonk goed met een mooie tweeter! Wel een tweeter waar je goed voor moet zitten. Ik vond de vervanger (ik geloof FB 860) niet zo goed als de FB 825, maar ik vind het geluid van MFB gwoon "warmer". Voor een uitvinding die al zo oud is klinkt het gewoon perfect! En ze gaan gewoon met hun tijd mee. Des te beter de apparatuur wordt des te beter gaan deze speakers klinken. Echt weer een Philips uitvinding!
Groeten, Jan
het kan kort
9638 klinkt leuk
567 klinkt beter
π