Ik heb me erover verbaasd (al een tijd geleden) dat men de MFB techniek nooit in de auto toegepast heeft. Als je érgens meer (en vooral mooier) laag wilt zonder doorflappende speakers is het daar wel!
Tegenwoordig houden ze van veel power, maar om nou te zeggen dat ik dat bonk bonk sis sis mooi vind??
Ik heb van die flat diaphragms van Philips gehad met een Kenwood versterker al een hele poos geleden maar dat klonk erg zuiver.
Tegenwoordig vind ik het niet meer zo belangrijk maar ik heb een tijd gehad dat ik in de auto beter (en vooral niet hard en bonkerig) geluid had dan thuis.
Het enige wat ik ooit met een soort feed-forward gehad heb in de auto was een voorversterker/equaliser van philips met een trilsensor. Reed je dan op een rumoerige weg dan kon je het zo instellen dat je muziek wat harder ging. Wel geinig. Philips maakt overigens niets meer aan auto-hifi, dat is naar vdo gegaan. Die heb ik ooit gemaild dat ze maar eens vlug een cd speler met mp3 functie moesten maken maar daar zag men geen brood in LOL. Inmiddels heb ik een goedkoop ding van de aldi wat niet echt hifi (ruist als de nete) maar gewoon erg makkelijk is.
Bij mijn weten heeft Pioneer ooit een MFB subwoofer voor in de auto gehad. Ik schat zo'n 8 jaar geleden. Ik heb de unit trouwens nooit gehoord of gezien. Maar misschien is het het zoeken waard.
Gr. Kees
Ik heb nog wat extra info gevonden, alleen in de cache van Google. Lijkt me dus vrij zeldzaam.
" 30163 95,- GUNSTIG ZU VERKAUFEN AUTO HIFI cassetenrecorder PIONEER GTS-X80:computer controldeck, tuner LW/MW/FM, subwoofer stereo MFB, und stereo main anplifier versterker.neu pr.2800DM, VB 95 EUR, T 0511/3728757, T 0173/2469751, slobodan.latinovic1@arcor.de 14.02 "
het typenummer is dus de GTS-X80. Stamt toch alweer uit 1985-1987 (zie http://www.usedprice.com/samples/car.pdf ) Zat ik er goed naast met m'n 8 jaar. De tijd vliegt.
Kees
Heren,
Ik ben momenteel bezig met een MFB subwoofer gebaseerd op de AD8066 van Philips, naar ontwerp van Elektuur. Binnenkort wordt er ge-etst en dan ga ik resultaten testen en posten.
[%sig%]
aub voorzichtig met de classic Toyota Tercel....... 🙂
ernst
Nou, Ernst...
Ik zit momenteel met één plexiglas ruitje, een of andere onverlaat had wel interesse in mijn radio maar kreeg hem kennelijk niet los (terwijl hij niet eens vast zat)... Dat plastic ruitje geeft wel lekker mee bij bas, een soort DRC / dummy woofer effect 😀
[%sig%]
Thomas,
Ik ben erg nieuwsgierig naar de resultaten. Wat Ernst al zei, in de auto verwacht je veel profijt van het MFB principe.
Bouw je boxen voor in de auto, of bouw je de speakers in je deuren? Ik verwacht dat eerste, maar in je deuren kunnen ze wellicht zelfs ongewenste trillingen door buitengeluid tegenhouden.
Ik heb vroeger wel eens een paar 541's in m'n auto gehad. Dat was in een oude Ford Granada. Ik had daar 220V aan board, geleverd door een "Port-a-Quart" omvormer. Port-a-Quarts waren zelfbouw omvormers (250W) die een tijd lang aardig populair waren. Er kwam geen mooie sinus uit, maar toch werkte het goed. Alleen als je je motor uit had, en je had geen muziek aanstaan, dan hoorde je een zacht 50Hz rateltje.
Hoewel de 541's "tropicalized" waren, durfde ik ze toch niet in de auto te houden met extreme temperatuurverschillen en vocht. Maar het klonk erg goed.
Kees
Kees,
We gaan geen composets uitvoeren met MFB, het is de bedoeling dat een losse subwoofer in de kofferbak komt te zitten, en deze wordt met MFB uitgerust.
[%sig%]
Lijkt me nauwelijks te tunen als je inderdaad losse speakers uitrust met mfb. Maar een gesloten systeempje in de kofferbak, alleen voor sub.. da's wel een aardige!!
Inderdaad. het grote probleem is dat MFB alleen 100% goed werkt in een gesloten behuizing, en bij een tot een bepaalde frequentie afgefilterde unit. De Philips bas loopt niet voor niets tot 500 Hz 🙂
[%sig%]