Hallo,
Vanmiddag eindelijk een paar 544's op de kop kunnen tikken.
Nu is het na wat testen zo dat het hoog van de speakers verschilt.
De een is beter gedefinieerd (luider?) in het hoog dan de ander.
Het laag lijkt geen verschil te kennen.
Het vreemde is dat beide speakers geen vervelend hoog voortbrengen. Het is gewoon anders.
Er is een duidelijk verschil wanneer ik een lowpassfilter over, let's say, een nummer van Norah Jones gooi en eerst naar links pan en dan rechts.
De een is dus wat scherper en lijkt meer boventonen weer te geven dan de ander...
Aansluiting als volgt:
Ext. USB Geluidskaart (Alesis IO2) Out=>
L(monojack) => DIN => linkerbox
R(stereojack) => DIN => rechterbox
Kan het zijn dat ik iets verkeerd heb gesoldeerd bij de jack => din?
De ene jack is stereo, de ander is mono. (Had even niks anders...)
Alvast bedankt!
π Ik kijk er naar uit om te leren over deze mooie boxen!
Nog een ondervinding;
De box die dus het "dofst" speelt, heeft ook problemen met aangaan en aan blijven....
Mark,
Vervang even de ingangsfet en wat elco's. Check ook even of alle speakers van het zelfde type zijn. Wellicht nog even de controle van de ruststroom en MFB circuit, dan spelen ze weer alles weg.
groeten,
AndrΓ©
Bedankt Andre,
Kun je misschien uitleggen wat de ingangsfet is?
De ene speaker is 22RH/544/79R terwijl de andere 22RH/544/50R is.
Is dit een groot verschil of op te lossen door de elco's/ingangsfet?
Alvast bedankt!
Mark,
50 en 79r zijn wel de betere versies maar ik vermoed dat er een tweeter een softdome is en een gewone plastic versie. 162 en 163 dit zou het verschil in hoog kunnen verklaren. Remedy is dan een tweeter te vervangen voor degene die het lekkerst klinkt.
De ingangsfet is een soort transistor aan de ingang van de versterker, dus na de dinplug op dat printje. BF495 geloof ik + nog een elco van 330 voor het afvallen. In beide boxen vervangen.
succes!