Meldingen
Alles wissen

Hornyphon SX6544 MFB boxen

12 Berichten
8 Gebruikers
0 Reactions
853 Bekeken
(@kees)
Active Member
Deelgenomen: 20 jaar geleden
Topic starter  

Hallo beste forumleden,

Een tijdje geleden heb ik de Hornyphon SX6544 boxen op de kop getikt en ben er ook zeer tevreden mee. De klankkwaliteit is voortreffelijk, maar het rendement is erg laag.

Hoewel de elektronica uitkomt op de Philips 22RH544, lijken deze boxen op die van Aristona of Erres. Ook de tweeter is afwijkend, nl: AD 0162 / T8 i.p.v. de AD 0160 /T8.

Het merk Hornyphon ken ik alleen van oude radio's uit Oostenrijk, maar tegenwoordig bestaat het merk nog en is net als Aristona en Erres voorzien van Philips onderdelen.

Voor overige info zie:

Wie kent deze MFB boxen en/of heeft ook andere MFB types van Hornyphon gezien?

groetjes,
-=Kees=-

Citeren
(@andre)
Lid Moderator

zijn ze nog wel lucht dicht?

We kunnen dus weer een merkje toevoegen aan de lijst, opmerkelijk !

dRe

[%sig%]

BeantwoordenCiteren
(@f-thalen)
Estimable Member

Goede vraag van de heer Overweel. Er moet bijna een "lek" zijn als het rendement zo laag is..

Merkwaardig merk trouwens, daar krijg je toch andere associaties bij.. (Y)

BeantwoordenCiteren
(@happypuppy)
Famed Member

Schitterend, Kees ik ga je per e-mail om toestemming vragen om deze boxen met foto's op de site te mogen plaatsen..... 🙂
Verder, is het rendement bij beide boxen zo laag?????

[%sig%]

BeantwoordenCiteren
 jan
(@jan)
Estimable Member

Ik denk dat het rendement hetzelfde is als van iedere andere MFB. Wellicht dat Kees bedoeld dat de (maximale) geluidsdruk minder is als een passieve speaker van 60 Watt. Volgens mij is Kees een "buizenman" en daar zijn hogere rendementen gebruikelijk.

Jan Scherps

BeantwoordenCiteren
(@kees)
Active Member
Topic starter  

Hallo Jan en andere Forumleden,

Ik ben weliswaar een buizenman, maar ook een transistorman. Ik kan goed leven met beide werelden. In mijn woonkamer staat een oude Sansui G6000 Receiver met 2 Philips FB825 boxen. Dat zijn grote jongens van 110 cm hoog. Deze receiver levert 2x 65 Watt aan 8 Ohm. Het rendement van de Philips FB825 is 88 dB/W/m, en komt zelfs een behoorlijke portie voelbare lage tonen uit. Ik heb 5 MFB sets die goed in orde zijn, 2x 541, 1x 6544, 1x 532 en 1x 586, maar alle MFB's hebben inderdaad een stuk lager rendement. Dit doet echter niets af aan de geluidskwaliteit van de MFB'tjes.

Een buizenversterker van 2x 50 Watt RMS klinkt overigens ook bijzonder fraai op moderne luidsprekerboxen.

groetjes,
-=Kees=-

BeantwoordenCiteren
 jan
(@jan)
Estimable Member

Maar dan heb ik evengoed wel mijn punt. De speakers klinken zachter vergeleken met passieve speakers en niet zoals gedacht in vergelijking met de 544.
Overigens wel verklaarbaar. Door de MFB terugkoppling is het rendement lager (maximaal 10 db volgens Dhr Gauw als ik het juist heb.) Maar je wint wel weer in het laag natuurlijk (is beter en dieper).
OF sla iok de plank nou weer volledig mis.

Jan Scherps

BeantwoordenCiteren
(@kees)
Active Member
Topic starter  

Hallo Jan,

jan schreef:

> Maar dan heb ik evengoed wel mijn punt. De speakers klinken
> zachter vergeleken met passieve speakers en niet zoals gedacht
> in vergelijking met de 544.
> Overigens wel verklaarbaar. Door de MFB terugkoppling is het
> rendement lager (maximaal 10 db volgens Dhr Gauw als ik het
> juist heb.) Maar je wint wel weer in het laag natuurlijk (is
> beter en dieper).
> OF sla iok de plank nou weer volledig mis.
>
Gedeeltelijk.

Ooit heb ik van de 532 de frequentiegrafiek gemeten. De lage tonen speaker zit in een erg kleine kast van ongeveer 9 liter. Hierdoor ligt de eigen resonatie frequentie in de kast op 75 Hz. Bij een gewone box zou dit het - 3dB punt zijn om vervolgens eerst met 6 dB/Oct af te vallen en veel later met 12 dB/Oct af te vallen. E.e.a. is te simuleren met bijvoorbeeld WinISD Alpha.

De versterker heeft een ingebouwde equalizer, en wel dat bij 75 Hz +3 dB wordt opgehaald, om bij 38 Hz op +9 dB te eindigen. Die lijn blijft gehandhaafd tot ca 30 Hz. Het gevaar van deze methode is dat het geluid snel kan gaan vervormen en dat er ook kleuring (2e harmonischen) plaats kan vinden, maar wordt weer helemaal goed gemaakt door het MFB systeem, vandaar dat de lage tonen weergave uit een kleine kast gewoonweg voortreffelijk en ongekleurd is. Ook de gevreesde maximum excursion (Xmax, conusuitslag) wordt door het MFB systeem mooi binnen de perken gehouden.

Je ziet door het aantal dB's van 9 het vermogen relatief met een factor 8 afneemt en dat het rendement eigenlijk met 9 dB afneemt, maar omdat in het muziekspectrum het aandeel rond de 38 Hz een stuk minder is, schat ik dat het relatieve rendement met 6 dB is afgenomen.

Je kunt bij moderne muziek trouwens meer geluid eruit krijgen door een een Behringer DSP1424P en LEM DX24 ertussen te schakelen. Bij klassieke muziek kun je dit beter achterwege laten.

groetjes,
-=Kees=-

BeantwoordenCiteren
(@sebas)
New Member

Ik heb net dit forum ontdekt.
Interessant allemaal!!

Toevallig heb ik PRECIES dezelfde speakers hier staan, alleen staat er bij mij het merk SIERA op (en made in Holland). (Helaas kan ik geen foto plaatsen)
Ik heb ook de schema's van deze speakers en de handleiding.
Het lijkt erop dat dit een soort OEM versie van de philips 544 is.

Bij mij is het rendement uitstekend, al geven de potmeters op de achterkant wat problemen de laatste tijd waardoor het geluid sterk terugvalt. Een tikje ertegen en het werkt weer. Misschien dat dat in jouw geval ook is?

[%sig%]

BeantwoordenCiteren
(@happypuppy)
Famed Member

Sebas,

Jouw speakers staan ook op deze site! Zie MFB Modellen - Low Budget MFB (deze benaming moet ik nog veranderen omdat bepaalde freaks er niet echt van gecharmeerd zijn). Verder is er natuurlijk een verschil in wat iemand als hoog of laag rendement ervaart. Over het algemeen spreken buizenmensen meer over rendement dan transistormensen. Die pompen er gewoon vermogen in tot het goed klinkt. Wellicht klinken Kees zijn boxen exact hetzelfde als de jouwe, maar omdat hij veel naar buis luistert, is hij gewoon anders gewend.

Daarnaast kan het ook zijn dat de feedback te sterk is afgeregeld, dan wordt de bas als het ware afgeknepen.

Groeten!

[%sig%]

BeantwoordenCiteren
(@c-walters)
Reputable Member

Is dat een echt merkje ???

Het lijkt op iets wat uit een labelprinter komt.

Staat dat merk ook achter op de versterkerplaat?

[%sig%]

BeantwoordenCiteren
 Tim
(@tim)
Trusted Member

Volgens mij wel......

Kijk maar op

Tim

BeantwoordenCiteren
Deel: