Meldingen
Alles wissen

Ingezonden mail 22RH544 door de heer Veth:

2 Berichten
2 Gebruikers
0 Reactions
534 Bekeken
(@andre)
Lid Moderator
Deelgenomen: 20 jaar geleden
Topic starter  

Hallo,

ik ben een serieus a mateur opname technicus klassieke uitvoeringen (zang, piano etc.), met een zeer beperkt budget. Luisterde mijn werk af met speciaal aangeschafte Alesis Monitor One MKII twee-weg, of Philips open hoofdtelefoon HP840. De luidsprekers waren goed voor het geld, maar vertoonde toch wat vermoeiende scherpe rafeltjes (stem). Na verwijderen van de wisselfilters, en de 4 units aangesloten op 4 gescheiden 125W eindtrappen, die vanaf een tuner/versterker gevoed werden via een passief RC wisselfilter (met aanpassing gevoeligheid vd. luidspreker units), klonken ze wat beter.

Op meermalen aanraden van George pa0yg, op zoek gegaan naar MFB. Na lang bieden op Internet helemaal in Sittard een mooi paar 22rh544/79R opgehaald, echter bleek één squacker defect. Daardoor maar 60 Euro per mooi bijna gaaf paar. Die squacker gerepareerd adhv. jullie foto's op de site. Brommende DIN-connector gerepareerd (soldeer verbinding met print). Versterkers ontstoft, één helemaal doorgesoldeerd (verdachte soldeer verbindingen). Kontakten/krakende potmeter/schakelaars met CRC2-26 behandeld. Extra TRS recepticles parallel aan DIN connectoren aangebracht. Uitschakel automatiek kortgesloten.

Opvallend:
- Kunnen ZEER luid gaaf spelen (ik wil ze nog eens in een zaaltje aan de tand voelen).
- Zeer diep, neutraal en GAAF laag (30Hz?). Hoofdorgel klinkt weer bijna als vanouds via grote KEF Q90 3weg in grote kamer. Bij jazz/pop valt de gave traptrom op.
- Om de hoek van de kamerdeur beluisterd, wordt de klank vanzelfsprekend diffus, maar het timbre blijft onaangetast. Conclusie: zeer brede afstraling ook in het middengebied door de squackers. Veel beter dan de Alesis. Ik kan het niet helemaal beredeneren, maar vermoed dat dit een belangrijke eigenschap is.
- Door 3weg systeem, met breedbandige midden luidspreker (500 Hz - 4 kHz) geen wissel frequenties in het kritische stem gebied -> beter fase gedrag.
Oorzaak van afwezigheid "rafels"? Zeer opvallend: voorheen hinderlijk scherpe trompet (Cubaanse band) en zeer scherpe accordeon (Frans bandje) plotseling minder scherp of zelfs gaaf.
- Opvallend: bij goede één-punts stereo opnames zeer goede "plaatsing" van geluidsbronnen in de "diepte" (fase gedrag en spreiding?). Voor mij dus de ideale prijs/kwaliteit verhouding om mijn opnames op luidsprekers in een kleine kamer te beoordelen.
- Door afwezigheid van een baspoort aan de achterzijde geen onnodig meedoende kamer akoestiek: Door middentonen die via een baspoort aan de achterzijde via de wanden meedoen. Dit viel meteen op in de huiskamer toen ik de Alesis daar op zelf ontworpen voeten plaatste. Daar klinkt alles veel te ruimtelijk (ik ken mijn eigen opname).

Ik voed de MFB's vanaf de hoofdtelefoon aansluiting van een tuner/versterker. Op locatie eventueel vanaf een mengpaneel.

Jammer dat Philips dit niet meer maakt. Ik zie steeds meer surround setjes te koop staan voor lage prijzen, ook tweede hands. Niks voor serieus luisterwerk (klassiek). Muziekliefhebbers komen er vanzelf achter. Hopelijk kan ik ze lang genoeg gebruiken zonder gebrek aan onderdelen.

Groeten, Nico H.C.J. veth
Capelle a/d IJssel

Opname demo's beluisteren: http://home.casema.nl/nvrecording klik op NVRECORDING .

Gebruikte microfoons:
Het Behringer C2 paar gecorrigeerd voor vlakke freq. kar. <50Hz - 10 kHz.
Het Behringer C3 fig.8 paar: ongecorrigeerd, is zeer vlak met constante openinghoek van zichzelf. Op zelf gemaakt mike-frame.
Ik bezit ook twee stuks MXL 990 mikes. Tamelijk grote opening hoek (2x100gr), minder geschikt voor één punts stereo. Mooi vlak en breed.
Recorder: JVC DVDR433H, geluidopnames zonder beeld info, 48kHz/16bit, zeer goede S/N en minimale vervorming. Kopie via DVR-R in PC.

Orgels: één punts stereo Behringer C2 ORTF. "Grote kerk Schiedam".
Esther Putter: Behringer C2 ORTF "De wijkplaats" Utrecht. Yamaha vleugel.
Walter Bertram: Behringer C2 ORTF 45gr. close miking 30cm boven snaren "De wijkplaats" Utrecht. Yamaha vleugel.
Koor: één punts stereo Behringer C3, Bloomlein paar fig.8, 3,5m hoog, achter dirigent, "Grote kerk Edam". Bösendorfer vleugel.
Jeroen Snijder: één punts stereo Behringer C3 Bloomlein paar fig.8, ca.
1,25m hoog, ca. 1,5m voor bocht. "De wijkplaats" Utrecht. Yamaha vleugel.

SVP voldoende luid spelen, u zit op de eerste rij. Natuurlijke dynamiek, zonder compressie/galm etc.

Citeren
 Remi
(@remi)
Noble Member
Deelgenomen: 20 jaar geleden

Wat een leuk verhaal!
We zijn toch niet gek after all dat wij zo gek zijn met MFB's 😀

De 544 viel bij de luistertest ook al op als een heel fijn klinkende speaker.
De middentoner is inderdaad vrij eenvoudig te repareren, meestal steeds hetzelfde euvel gelukkig.

Pas wel op want het heeft wel een verslavend effect die MFB's, 2 paar klinken namelijk méér dan 2 paar en wordt het feest nog groter.
voor je het weet is het hek van de dam.

Veel plezier met de 544's!

BeantwoordenCiteren
Deel: