Heb ik dus ook een 712 versterker met 4 uitgangen (stereo-4 ??). Nu , dit ding klinkt zo ijzig koud. Die bassen zijn wel in orde, maar het middengebied is afgrijselijk, als ik dit vergelijk met een recente Hifi...
Zou het kunnen zijn dat na al die jaren, er inwendig veranderingen optreden in de klankkleur door bijvoorbeeld het uitdrogen, lekken of zo van condensatoren waardoor het gehele circuit een andere kleur krijgt ?
Of klinken die dingen gewoon zo koel ?
Nochtans als ik een oude grundig versterker uit de jaren 60 aanzet, is het precies zoete nectar die in je oren stroomt...
hoe komt dit ?
Steve,
In die tijd was bij Philips de loudness (Fysiologische sterkteregeling) niet schakelbaar dus altijd in geschakeld.
Daarom een goede versterking van de bassen, hoge tonen iets minder en het middengebied viel in het niet.
Jouw ervaring met de 712 is dus correct, echter waarschijnlijk geen veroudering maar 'ontwerpfout'.
Marnix
Ik denk dat het ligt aan het doel wat je nastreeft.
Bij HiFi is het tot nu toe altijd een orkest als referentie gebruikt.
Als een orkest met een bepaald nivo speelt heeft het een bepaalde klankkleur. Spelen ze zachter verandert de klank.
Speel maar eens de zelfde toon luid en zacht op de piano.
Meestal wordt een nivo van een orkest genomen wat rond de 100 dB ligt.
Als je dit in de kamer afspeelt op een zachter nivo b.v. 83 db verwacht je wel de zelfde klankkleur. Vandaar fysiologische volumeregeling.
Echter 99% van de hedendaagse muziek is niet van een orkest.
Geen mens weet hoe het moet klinken.
De smaak is hier vaak HHHB. Hoe meer bas en hoog hoe beter.
[%sig%]
Ok, dat is nu eens een klare uitleg !
Maar wat doen we daar dan mee. Ik ben namelijk een hardrock liefhebber. Dus wat speel ik op die dingen ? juist: AC/DC, bon Jovi, kiss, van halen, guns 'n roses...
dus die 712 kan dat niet deftig afspelen hé.
Maar mijn vraag is : kunnen die MFB systemen dat wel ? Is dat niet uit de zelfde periode, zijn die ook niet gemaakt voor orkestmuziek ?
Dan ben ik misschien beter af met een moderne receiver en twee 'ongekleurde' luidsprekerkisten (celestion, B&W, ????)
Wie weet het ?
Er is maar 1 manier om daar achter te komen.
Zelf uitproberen.
[%sig%]
Je zou ook eens een buizenversterker kunnen proberen met die hardrock. Niet luid misschien, maar wel mooi. Dat weer naar je mfb box sturen.
Ik sluit overigens niet uit dat er iets stuk is aan de 712 versterker, maar ze klinken inderdaad wel nogal "boney-m" achtig.
[%sig%]
inderdaad, dat is een mooie omschrijving 'boneyM' klasse... haha
nu, ik heb een buizenversterker. een grundig uit de jaren 70. Dit toestel klinkt super lineair, bij klassieke muziek heb je daar een echt orkest voor je, gewoon op een paar simpele LS. Maar voor het spelen van rock is die kerel toch wat te licht m.i., en een buizenversterker kopen met voldoende power kost dan ook weer een fortuin. Trouwens, welke buizenversterker is dan weer de goeie, een luxmann of een velleman kit zelfbouw, who knows...
A propos: als je dan die buizenversterker naar die MFB stuurt, is dat dan niet opnieuw de zaak kleuren ? Of zijn MFB's neutraal ?
hoi steve,
Ik gebruik al een jaartje een Copland buizen voorversterker
om mijn 587 aan te sturen en hoewel die bij hogere volumes
inderdaad vervormd vindt ik het toch wel een mooi "transparant"
geluid...hoewel hij het laag wel een beetje naar beneden trekt
in vergelijking met de 309 waarbij het laag wat minder aangezet
klinkt...maar desondanks ga ik toch voor de buizen...
grtn
Dennis