Meldingen
Alles wissen

Mening over de 545

26 Berichten
9 Gebruikers
0 Reactions
1,214 Bekeken
(@happypuppy)
Famed Member
Deelgenomen: 20 jaar geleden
Topic starter  

Naar aanleiding van een discussie met JAN VAN DER MEER ben ik toch wel nieuwsgierig geworden naar de ervaringen die men heeft met de 545. Er zijn niet zo heel veel mensen die 'm hebben, maar zij die hem wel bezitten zijn niet direct scheutig met het geven van meningen over de geluidskwaliteit van deze toch wel speciale box.
Natuurlijk heb ik het dan niet alleen over de dreunende bas die je buren bijkants hun tuin uitknalt, maar ook het mid en hoog, kortom het totaalbeeld. Hoe vind je de 545? Stereoweergave: Bagger of te gek? Ervaringen met de instellingen en filters die de 545 heeft: duidelijk verschil of niet zo te merken? Laat U horen, 545 bezitters!!!!!

Zelf vind ik de 545 een zeer eerbaar model MFB. Ik bezit nu twee sets waarvan ik er één het meest gebruik. Het valt me op dat het stereobeeld op een vrij korte afstand (ik zit er nog geen 1,5 meter vanaf, en ze staan 2 meter uit elkaar) erg goed is. Ook heb ik eerder meegemaakt dat het hoog van een door mij beluisterde 545 erg te wensen over liet, terwijl de treble filters toch uit stonden. Dit kan ik van mijn huidige sets niet zeggen. Het geluidsbeeld is evenwichtig en vol. Ik heb normaal mijn Bas en Treble regelaar beide zo'n driekwart openstaan, maar sinds ik de 545 beluister staat alles voor het eerst ( !!! ) helemaal flat! Alleen de loudness staat aan omdat het geluid anders wel érg saai wordt....
Ik vind het jammer dat ik ze niet in een grotere ruimte kan beluisteren, want vermoedelijk komen ze daar nog meer tot hun recht! Niet tè groot natuurlijk, anders krijg je weer van die MFB Meeting perikelen, waar het geluid een beetje verloren ging....

Groeten!

[%sig%]

Citeren
 Lore
(@lore)
Active Member

Toevallig heb ik ze laatst weer eens opgesteld, toen het mocht: bij het cafe tegenover ons stond buiten een band te spelen...

Normaal heb ik twee Heco interior reflex'en staan. Dit zijn Duitse zuiltjes, dus ik was gewend aan redelijk veel hoog. Dat is dan ook weer het eerste wat me opviel, dat het geluid vrij veel midden had en relatief weinig hoog. Nou wen je daar vrij snel aan, en dan moet ik zeggen dat ze me toch wel weer echt bevielen 😉
Het is met deze speakers een beetje zoals met veel (normale) speakers uit die tijd, een wat 'wollig' geluid. Het is weer even wennen.

En dan heb ik het natuurlijk nog niet over het laag gehad! Voor de gelegenheid ook meteen maar een surround-opstelling gemaakt, 4.0, 2x 545 voor en 2x 541 achter. StarWars 1 The Phantom Menace heeft erg leuke effecten dan...

Ook Jazzanova en St. Germain doen het erg leuk.

Groeten
Patrick

[%sig%]

BeantwoordenCiteren
(@f-thalen)
Estimable Member

Ik ken de 545érs alleen van vroeger toen onze vooruitstrevende bioscoopbezitter er eentje links, rechts en midden had geplaatst.

Ik vond het geluid in een toch vrij grote zaal schitterend! Wel had eentje een rommeltje in de woofer, had vermoedelijk iets te veel voor zijn kiezen gehad.
En Thomas ..foei! loudness??
Dat haalt de hoge en lage tonen op maar verstoort het midden!

Nee mijn speakertjes draaien prima op neutrale stand van de klankkleurregelaars op de versterker, en dat klinkt in het geheel niet saai.....:zon:

[%sig%]

Bericht bewerkt (14-07-2003 18:44)

BeantwoordenCiteren
(@andre)
Lid Moderator

idd Thomas, ik ben het met Freddy eens, een echte freak luistert zonder loudness....

Overigens wel lache, bij de AH280 en de AH708 hoor ik een tik in het geluid van de inschakelende filters voor het hoog, Philips kwaaltje? Voor mij een teken dat midden ook echt de middenstand is....

Dre

[%sig%]

BeantwoordenCiteren
(@happypuppy)
Famed Member
Topic starter  

Mensen,

Goed, dan ben ik maar geen echte freak, want ik hou wel van een beetje vol geluid door mijn MFB'tjes....
Stel je eens voor: Je zit daar met je 25 jaar oude MFB boxjes, waarvan iedereen beweert dat de bas zelfs tegenwoordige troep nog met gemak wegspeelt. Dát gaan we eens even controleren!
Netjes equalizer FLAT, Loudness UIT..... En wat hoor je dan? Nou juist.... je kunt net zo goed twee losse AD0211/SQ8's op tafel leggen, want het geluid is zo dood en saai als een regenworm! Wat is er mis met dat béétje bas, en dat béétje extra hoog? Er zijn mensen die ernaar streven om het geluid zo "flat" of "neutraal" mogelijk te hebben, maar helaas.... IK VIND DAT NIET MOOI...... Ik hou van vol, warm, sfeervol geluid. En geluid waarbij ik kan horen wáárom ik 1500 kilometer heb gereden om die boxen te bemachtigen! Ik wil horen wáárom er géén Bose melkpakjes in mijn kamer staan, maar Philips MFB boxen... Small Size, Big Performance! En ja, ook mijn vriendin is het daarmee eens 🙂 (Y)

Groeten!

[%sig%]

BeantwoordenCiteren
 bart
(@bart)
Estimable Member

Groot Gelijk!

Gebruik maar lekker dat Contour/Loudness-knopje...

ze hebben het niet voor niets erop gezet...
klinkt gewoonweg lekkerder!

En die neutraalstanden kunnen me ook gestolen worden...

D'er zijn genoeg muziekwerkjes waar de bass wel wat extra motivatie kan verdragen, daarvoor is er Motional Feedback, dacht ik zo! 🙂

BeantwoordenCiteren
(@basemaster)
Estimable Member

Thomas

de neutraal stand van de toonregeling geeft naar mijn mening voldoende bas met alle MFBs. Kortom de neutraalstand geeft het volle en warme geluid wat je zoekt.

Wel is het zo dat je gewend (=bedorven) kunt raken aan het effect van Loudness. Dat heb ik vroeger ook jaren gehad. Het klinkt dan gewoon lekker. Tja waarom zou je dat niet doen dan.

Ik denk dat je er wel van terug komt op een bepaald moment. Misschien kun je er vast eens mee oefenen....

Martin

BeantwoordenCiteren
(@andre)
Lid Moderator

Martin Rulez

[%sig%]

BeantwoordenCiteren
(@andre)
Lid Moderator

quote Loudness:

Fysiologische sterkte/volume regeling

Een methode van volume regeling waarbij er gecompenseerd wordt voor het feit dat het menselijk gehoor bij lager volume minder gevoelig is voor hoge (en vooral) lage frequenties. In het ideale geval wordt er gecompenseerd volgens de Fletcher Munson curves.
Er zijn mij slechts twee implementaties bekend, die beide hun doel voorbijschoten.
De ene vind je vrij algemeen in ouderwetse (buizen) radio's. D.m.v. een aftakking op de volume potmeter wordt er voor gezorgd dat boven een bepaalde stand van die knop alle hoge tonen verdwijnen (zo die er al waren)
De tweede is de "Loudness" knop op veel versterkers uit de 70-er en 80-er jaren. Wat er had moeten gebeuren is: het totaal volume verlagen, maar het laag en het hoog wat ophalen, in overeenstemming met de Fletcher-Munson curves. Wat deze knop steevast doet is alleen het laag en het hoog ophalen, zonder het totaal volume te verlagen. Zodat alles lekker vet en dreunend klinkt.

Een goede implementatie van een F- regeling is dan ook niet eenvoudig, en de ijking bijkans onmogelijk. Er moet per systeem en per luisterruimte vastgesteld worden wat het z.g. nul-nivo is. (het nivo waarbij de karakteristiek recht is). Het nul-nivo is bovendien afhankelijk van het genre muziek, en ook van allerlei omstandigheden bij de opname.

[%sig%]

BeantwoordenCiteren
(@happypuppy)
Famed Member
Topic starter  

Dré,

Bedankt voor deze uitleg.... Ik lees hier echter nergens iets over bedorven midden???

[%sig%]

BeantwoordenCiteren
(@f-thalen)
Estimable Member

Ik heb juist de mfb boxen om de klankkleurregelaars NIET te hoeven gebruiken!
Elke bastoon wordt exact strak en zoals opgenomen weergegeven.....

Trouwens, het begin van de topic nog eens lezende, als Thomas echt de opstelling heeft gemaakt van de 545 zoals hij aangeeft (2 meter uit elkaar en 1.5 meter er vandaan) dan denk ik dat hij ze wel slechts voor de overburen en de buren die daar weer naast wonen heeft gekocht!
Ervan uitgaande dat een 50 hz toon een meter of 7 nodig heeft om tot ontwikkeling te komen en het feit dat de 545 zuiver geeft vanf 20 Hz +/- zou ik niet graag de over- over- overbuurman van de heer Baur zijn .. :S

[%sig%]

BeantwoordenCiteren
(@andre)
Lid Moderator

Precies.

Je hebt dat al met een 532. Ik heb dit zelf meegemaakt in de werkruimte van herman. Door 10 meter afstand te nemen wiste je gewoon niet wat er gebeurde... angstig gewoon om Level42 dan te horen.....

dRe

[%sig%]

BeantwoordenCiteren
(@happypuppy)
Famed Member
Topic starter  

Ik nodig iedereen graag uit om in mijn kamertje van 2,5 bij 3,5 meter mijn 545´s ideaal te komen opstellen. Alle 4 hoeft niet, met twee ben ik al tevreden.

[%sig%]

BeantwoordenCiteren
(@f-thalen)
Estimable Member

Beste Thomas,

gezien de opbouw van geluidgolven is in de door jouw genoemde ruimte helaas geen ideale opstelling mogelijk met de grote 545.ers

hoe je ze ook opstelt, de buren 4 huizen verder hebben de bassen

ik had destijds hetzelfde probleem al in een kamer van 4 x 4 meter en een stel 567érs..

BeantwoordenCiteren
(@happypuppy)
Famed Member
Topic starter  

Freddy,

Ik neem aan dat mij bij deze de permissie wordt verleend om bij de - noodzakelijke - lage volumes die ik gebruik de Loudness in te schakelen? :muziek:

Ik wil ook wel alles flat zetten en de versterker tot driekwart opentrekken, maar ik denk dat mijn bovenburen, onderburen, linkerburen, rechterburen alsook mijn huisgenoten dan subiet de MFB's in een gaatje duwen waar nooit de zon schijnt.... (6)

Eniwee, ik wéét dat mijn kleine kamertje absoluut NIET bevorderlijk is voor de prestaties van alles dat groter is dan een 541, maar toch blijf ik razend enthousiast over alles wat ik tot nu toe heb beluisterd, en momenteel is dat dus de 545.... in enigszins gedempte vorm :zzz:

[%sig%]

BeantwoordenCiteren
Pagina 1 / 2
Deel: