Nieuw in dit theater: Philips MFB 544 boxen. 25 euro + 8 euro bezorgkosten bij de kringloop. Ze lijken goed en functioneel behalve de L/R schakelaar aan de achterkant. Bij beide boxen krijg ik het rechter kanaal niet aan de praat. Opstelling: Nikko Beta 20 preamp met tulpje uit via een verloopje naar 5 polige DIN naar de ene 544. Dan via de DIN out naar de andere 544. Kan aan mijn oude DIN kabels liggen natuurlijk. Ik heb ze nu met 2 verloopjes aangesloten, beide op L maar natuurlijk wel stereo geluid.
Ik ben al jaren vintage hifi spullen aan het verzamelen, vooral jaren 70. Ik ben eigenlijk meer van het Japanse spul, Pioneer, Sansui enz. Meestal van de rommelmarkt of kringloop, een enkele keer vanaf Marktplaats. Tot nu toe had ik als 2e setje voor bij de schoorsteen mantel een Luxman L200 versterker met Hepta monitor boxjes op Target standaards. Om draaitafeltjes uit te proberen enz. Maar ik heb op die plaats ook diverse andere combi's gehoord, allemaal passief.
Nu dus een Nikko Beta 20 voorversterker. Line out 1 naar de Philips 544 boxen. CD speler is een Denon DCD-960. Draaitafel is een Sony PS-X4 met een Shure V15III element.
Helaas accentueren de 544's de groefruis en de tikjes van het vinyl nogal. Dat is jammer want ik ben een echte "platendraaiert". Bij digitaal draaien heb je daar uiteraard geen last van. Bij mijn overbekende testplaatjes, Dire Straits, Oscar Peterson, Donald Fagen enz. hoor ik toch af en toe dingen die me nog niet waren opgevallen. De bas en vooral basDRUM uit deze kleine boxen is overweldigend. Helder hoog, soms iets pittig maar dat kan ook aan de bron liggen. Moeiteloze dynamiek. Het midden is een beetje het zwakke punt, zangers klinken wat hees zeg maar. Je kan diep "in de opname" luisteren als het ware.
Ik snap nu waar jullie je zo druk over maken. Ik heb jaren gitaar gespeeld in bandjes, het doet me denken aan PA spul, dat is ook vaak actief en processor gestuurd. Je zou MFB als een vroege vorm daarvan kunnen zien. Ontwikkeld door onze gloeilampen fabriek in midden jaren '70! π‘
@munkie wrote:
Philips MFB 544 boxen. 25 euro + 8 euro bezorgkosten bij de kringloop.
Dat is zeker niet te duur, Munkie.
Voor dat geld zou je ze makkelijk kunnen laten nakijken door een MFB-srvicepunt, toch?
I.i.g. veel zuc6 en plezier met je aanwinst.
π dat is een mooie vangst voor dat geld 8)
ik denk dat je al een heel eind op weg bent als je de soldering van de DIN-bussen weer even laat vloeien. dikke kans dat hier 'eilandjes' zijn ontstaan en dan is het contact verbroken.
Hiervoor moet de achterplaat los, je moet alleen de schroefjes waar een wit cirkeltje bij staat losdraaien. oja, stekker er eerst uit halen he π
als het goed is kan je nu de achterplaat als een deurtje openzwaaien.
(een heel enkele uitvoering heeft de scharnieren op de kop)
nu kan je het kleine printje losmaken door een handvol kleine parkertjes los te draaien. je kan het printje een beetje draaien om bij de soldeerzijde te komen.
succes!