Meldingen
Alles wissen

MFB 544 vraagje

5 Berichten
2 Gebruikers
0 Reactions
538 Bekeken
 flos
(@flos)
New Member
Deelgenomen: 15 jaar geleden
Topic starter  

hallo allemaal.

ik heb sinds een poosje een setje MFB 544 boxen en een 762 tuner-amp.
ik heb dit hele setje aangesloten op mijn cdspeler en mijn computer.
dit is een tijdje fantastisch gegaan(heerlijk geluid πŸ˜€ ) maar nu komt er af en toe ineens een storing in de boxen of een van de boxen. je hoort het geluid nog maar slecht en er zit een sterke ruis overheen. dus ik vraag me af of dit met de kabels te maken heeft. ik heb namlijk nog originele witte din kabels. of heeft het met iets anders te maken?

ps: ik heb nog nooit een kabel gesoldeerd ofzo, maar ik wil het best leren. πŸ˜‰ en ik weet niet zo heel veel van techniek af. maar ik heb geen 2 linker handen πŸ˜‰

Floris

Citeren
 flos
(@flos)
New Member
Topic starter  

owja ik heb het zo naar mijn computer gelust:
boxen gewoon naar de versterker en dan mn computer via verloopje naar de tape uitgang van mijn versterker. op de aux zit mijn cd speler.

BeantwoordenCiteren
 Remi
(@remi)
Noble Member
Deelgenomen: 20 jaar geleden

heb je al eens geprobeerd wat er gebeurt als je de DIN stekker die in de box gaat wat heen en weer beweegt?
vaak zijn de solderingen van de DIN bussen in de MFB box wel even toe aan het opnieuw laten vloeien van de soldeer.
Jouw originele witte DIN snoeren zijn op zich prima.

gaat het probleem ook over als je de audiokabel van de PC losneemt? dan moet je het daar zoeken, of probeer eens de CD en PC te wisselen op de 762. verhuist het probleem mee dan zit het in een van de bronnen, zoniet dan zit het in de versterker of in de MFB's

BeantwoordenCiteren
 flos
(@flos)
New Member
Topic starter  

hallo.

als ik een beetje druk geef op het stekkertje dan doet hij het niet meer.
heeft dit met de solderingen te maken? en hoe repareer ik dat??

groet Floris

BeantwoordenCiteren
 Remi
(@remi)
Noble Member
Deelgenomen: 20 jaar geleden

Hallo Floris, dat kan heel goed de soldering zijn van de DIN bus.

Om dit op te lossen moet de MFB box open.
Eerst de netstekker eruit en dan pas losmaken.
je moet de schroefjes hebben waar een open rondje bij is afgedrukt op de achterplaat.
Als het goed is kan je nu de achterplaat als een deurtje opendoen.

De Din bussen zitten op het ingangsprintje, waar je nu nog niet bij de rintzijde kunt komen.
Je ziet dat het kleine printje met een aantal kleine zwarte parkertjes is vastgeschroefd op een frame'pje, deze draai je ook allemaal los.

Je kan nu het printje wat 'omklappen', even oppassen met de draden, eentje komt wat strak maar nu kan je bij de printzijde.
Heel misschien zie je aan de onderkant van de DIN bussen waar ze gesoldeerd zijn wel hier en daar een miniem ringetje in de soldeer, dat is dan een breukje.
Nu even met een normale soldeerbout (dus niet een joekel waar je dakgoten mee maakt πŸ˜› ) even de soldeerpuntjes opnieuw laten vloeien en je mag er ook een heel klein beetje nieuwe harskern soldeer bij gebruiken, dan vloeit het misschien wat makkelijker.
Wel opletten dat je niet dingen aan elkaar soldeert die eerst niet aan elkaar zaten.

succes!

BeantwoordenCiteren
Deel: