(vervolg Thread uit MFB - Aangeboden, "Als je het over de duivel hebt..."
Hoi Sander,
Ik begin langzaam de indruk te krijgen dat jij nog niet zo heel erg veel ervaring hebt op audiogebied, kan dat kloppen? Die 545 heb je volgens mij héél toevallig en met héél veel geluk ergens uitgehaald, en behalve gewoon goed geluid maakt het je niet zoveel uit...
Nu heb ik zelf de 545 nog nooit gehoord, misschien is het bij ons échte liefhebbers wel het stukje sentiment dat meespeelt. Het feit dát het MFB-boxen zijn zegmaar...
Maar je zal toch moeten toegeven dat de bas ongetwijfeld beter klinkt dan bij een aantal "normale" boxen van dat formaat...
Een nieuwe brommer, brrr! Moet er niet aan denken, doe mij dan maar mijn MFB'tjes! Ga ik wel met de bus 🙂
Hoezo kun jij het General Talk gedeelte van het Forum niet vinden? Klik eens helemaal onderaan de discussie-draad, onder het laatste bericht op "Forum List"... Kijk aan!
Heb je eigenlijk de rest van de site al eens gezien of ben je alleen in dit Forum geweest???
PS Ik ga in General Talk een Topic openen met de naam "MFB 545". Ik zou het op prijs stellen als jullie allemaal daarheen verhuizen om dit gesprek voort te zetten!
Groet,
[%sig%]
Hallo thomas,
Je hebt helemaal gelijk dat ik niet erg veel verstand heb van audio.
ik kreeg deze site een tijdje geleden van iemand die mij dee site e-mailde.
en ik heb de site wel even doorgelopen maar t is allemaal toch nog even zoeken.
en je hebt helemaal gelijk met dat deze boxen gewoon helemaal beter klinken als normale boxen van dat formaat, ik heb zelf namelijk nog 2 boxen en die zijn ietsjes groter dan die MFB 545 en die MFB klinkt nogsteeds beter !
En ik ga liever met de brommer, jah dat is helemaal nieuw voor mij.
Ik ben denk k wel van plan om die boxen te verkopen maar mijn vader zit steeds te zeggen: als je even spaart heb je dat geld ook, en hij zegt van ja ze doen het toch goed...!! ( als ze gemaakt zijn dus ).
Groet
Sander vd Linden
Hoi Sander,
Hm, zijn we het toch meer met elkaar eens dan het in het begin leek! Mijn bericht was niet als kritiek bedoeld hoor, meer om te proberen vast te stellen wat nu precies je positie is ten opzichte van het MFB gebeuren.
Leuk dat iemand je de site heeft aanbevolen; het is inderdaad bij mijn weten echt de enige site met zoveel informatie over de MFB's en aanverwante apparatuur. Wat ik zelf ook erg veel doe is rondhangen op sites zoals http://www.marktplaats.nl en http://www.ebay.de Die laatste is de Duitse Ebay en daar hebben ze ongelofelijk veel oude HiFi apparatuur, vooral ook bandrecorders. Zo leer je de apparatuur ok best wel kennen.
Maar nogmaals: het moet je echt interesseren, mijn hobby is al heel lang oude audio-apparatuur, eigenlijk alles wat ouder is dan ikzelf of minstens even oud 😉 Van de MFB modellen is alleen de 545 jonger dan ikzelf; deze komt uit 1982.
Hoe oud ben je als ik vragen mag? Het valt me op dat er toch nog wel "jongeren" zijn die zich veel met deze apparatuur bezig houden. Ikzelf ben 20 en Arend, die ook op deze site rondzwerft, is 16. Een goede vriend van mij, die ook tot aan zijn oren in de bandrecorders, platenspelers en oude apparatuur zit, is 18. Echt leuk.
Ik heb het idee dat jouw vader wel in de gaten heeft dat je 545ers iets bijzonders zijn; als je ze bewaart worden ze alleen maar meer waard!
Trouwens, iets waar ik aan dacht met betrekking tot jouw 545 woofer: Heb je deze echt helemaal naar de knoppen gedraaid? Wat ik ook wel eens heb gehoord, is dat door de grote trillingen / uitslag van de conus één van de litzedraadjes die naar de spreekspoel leiden (vanaf de aansluiting op het LS-chassis) gebroken is. Hierdoor komt er ook geen signaal meer bij de woofer, en lijkt deze "dood".
Dit is op zich vrij eenvoudig te repareren, door het gebroken draadje weer aan elkaar te solderen. Dit kun je het beste doen met een stukje draad ertussen, anders wordt de afstand door het solderen erg kort. Kans is groot dat je woofer zo te repareren valt...
Succes en groeten!
[%sig%]
Hallo Thomas,
Ik ben 15 , maar ik snap nou niet wat er voor jongeren nou zo speciaal is aan oude audio maar het zal wel aan mij liggen...
En ik heb gewoon weinig verstand van MFB boxen.
Tja daar kan ik ook niks aan doen,ik heb deze boxen gewoon gekregen.
Ik zal morgen de persoon bellen die voor mij de boxen repareert en ik zal informeren over de optie waar je het over hebt.
maar hij zegt dat er gewoon een nieuwe woofer in moet, ik heb trouwens ook iets gehoord van opnieuw wikkelen ofzo????
En ja volgens mij is hij ook gewoon kapot want hij begon ook al een beetje te stinken...
Groet Sander
Author: Ferrie reiniers
Date: 09-15-02 20:31
sander ik zou de woofer voor je kunnen maken zelf heb ik een woofer voor de 545 in mijn bezit maar weet niet of ik die weg doe
oke. ik moet eigenlijk alleen die man nog even bellen maar ik heb op het moment heel erg veel huiswerk voor de komende periode...
Maar ik zal hem echt zo snel mogelijk bellen.
Vriendelijke groet Sander