Hallo allemaal,
Onlangs heb ik twee MFB 567 speakers gekregen welke ik graag zou willen aansluiten op mijn Pioneer PDX-Z9 Receiver. Bij mijn weten moet dit gewoon kunnen via de bestaande 'line-in' tulp connectors.
Echter zitten achterop de speakers ook twee potmeters waarvan ik niet weet op welke stand ik deze zou moeten zetten...
Zie onderstaande foto:
Het gaat om de 'High roll off frequency 7 kHz' en 'Input sensivity' Beide staan nu op de laagste stand.
Iemand die mij hier opheldering over kan geven?
zoals ze nu staan staan ze goed
veel luister plezier
groeten tim
hmm, maar als ik het goed begrijp is de receiver die ik erop aan wil sluiten een 'power amplifier' en geen 'pre amplifier' ? Dus dan lijkt het mij logischer om de potmeter ergens tussen 3 en 20 volt te moeten te zetten?
bij de opgegeven link staat dat er geen pre outs opzitten , dus heb je niet een ingang te pakken ? anders op de luidspreker uitgang aansluiten en de regelaar op de box op max zetten .
let dan wel op dat er maar 1 luidspreker kanaal per box ingaat anders kan er sluiting komen in de speakeruitgangen via de mfb box massa.
Ik heb de speakers nog niet aangesloten gehad maar wat bedoel je precies met die laatste zin?
Op de receiver zitten 2 x 50 watt uitgangen. Ik wil elke speaker appart op een uitgang aansluiten dus zonder door te lussen. Dat is toch mogelijk? De potmeter zet ik dan op 20 Volt.
Graag correctie als ik het fout heb.
Luidspreker uitgangen hebben een rode (+) en een zwarte (-) klem.
Vroeger was het zo, dat de zwarte (-) ook de massa van de versterker was, maar je hebt ook versterkers waarbij zowel de (+) als (-) klem spanning voeren.
Als je dan de (+) aan de kern van de coax aansluit, en de (-) aan de massa, en je sluit het aan zoals Philips het ooit bedoelde, dan sluit je de (-) klemmen van links en rechts kort. Dat kan fataal zijn voor je versterker.
Gebruik voor elke box 1 enkele coax met aan 1 kant een tulp (op de box) en aan de andere kant op de versterker.
Dus je gaat met 1 kabeltje naar links en met een ander naar rechts. Niet via de ene box naar de ander.
Mocht het dan nog problemen geven (vervorming omdat de versterker niet belast word) zet dan een weerstand over de uitgang van de versterker ( 100 ohm of zo..)
@MFB-Newbie wrote:
Ik heb de speakers nog niet aangesloten gehad maar wat bedoel je precies met die laatste zin?
Op de receiver zitten 2 x 50 watt uitgangen. Ik wil elke speaker appart op een uitgang aansluiten dus zonder door te lussen. Dat is toch mogelijk? De potmeter zet ik dan op 20 Volt.
Helemaal goed zo. π 8)
@MFB-Newbie wrote:
Ja dit is goed, beide kanalen apart aansluiten en de ingangsspanning naar 20V draaien om mee te beginnen.
Als je nu toch wat veel aan het volume van de versterker moet draaien kan je de ingangspanning lager instellen zodat de volumeregeling weer wat sneller effect heeft. je moet dit proefondervindelijk een keer afstellen en dan is het goed.
@ Piet is snel he? π
kijk , het is een bekend fenomeen , met de - aansluitingen van een versterker π
maar zapper je bent dus nog in leven , heb je het tegenwoordig druk π
Oke, bedankt voor de reacties. Ik kom er zo wel uit denk ik π
Alleen weet ik nog niet wat die 'High roll off frequency' potmeter doet. Iemand die dat kan toelichten?
dat hadden de 544 ers ook en die knop is eraf gegaan bij de nieuwere producties . die stelt de hoogunit in op een bepaalde freqentie en daarboven reageert deze niet meer.
ik had ze altijd op max staan , maar als de hoogunits op luisterhoogte zitten is het fijner als ze lager ingesteld staan ( klinkt minder schel ) .
oeps had iets te snel gekeken
dacht dat er een pre-out op zat