Regelmatig lees ik dat mede freaks hun hobby ook op de computer hebben aangesloten. Als mede freak wil ik u laten weten hoe ik zelf deze zaak aan elkaar geknoopt heb.
Misschien dat iemand er iets aan heeft, of dat er suggesties ter verbetering zijn.
Het direct aansluiten op de geluidskaart van de MFB 544 bevalt mij niet zo goed. Op de een of andere manier komt het wat ieler over en heb ik ook graag een knop binnen bereik waarmee ik de zaak harder of zachter kan zetten. Daarbij wil ik ook muziek kunnen luisteren zonder dat de computer aan staat.
Op de computer is de volgende philips apparatuur aangesloten.
Receiver 22 AH 799
CD 100
Platenspeler 209 S electronic
Cassetterecorder 2521 (De staande frontloader)
Omdat ik ook platen wil kunnen opnemen, is de monitor uitgang van de cassette recorder aangesloten op de LINE IN van de computer. De LINE OUT van de computer is weer aangesloten om de ingang van de 799. Alles wat de 799 aan signaal binnenkrijgt wordt via de 2521 doorgestuurd naar de computer. Hiervoor moet ik dan wel de REC knop ingedrukt hebben.
Wanneer ik op de 799 nu TAPE-B/Monitor kies, wordt het geluid dat uit de computer komt doorgestuurd naar de 544.
Op deze manier kan ik op de computer eenvoudig opnemen van Radio/Cassette/Platenspeler.
De geluidskaart die ik gebruik is een sound blaster live player 5.1
Inderdaad 2 stereo uitgangen. Daarom is op de tweede uitgang een andere Aristona reciever met 2 passieve Philips boxen aangesloten.
De 2521 wordt dus gebruikt om het uitgangssignaal van de 799 te versterken en zo geschikt te maken voor de LINE IN.
Ik ben benieuwd naar de aansluitingen die jullie gebruiken.
Bij deze wens ik iedereen ook een goed 2003 toe,
Hilbrand
is er geen mogelijkheid de line-in van de PC rechtstreeks op een monitor uitgang van de 799 aan te sluiten? Of kom je daarvoor tape-monitor uitgangen te kort?
Een CD-100 is dat geen 14 bit speler? Misschien is een wat nieuwer model wel interessant kwa klank....
ja en de surround speakers is het een idee daar ook MFBs neer te zetten?
Het signaal uit de 799 is te zwak, vandaar de cassetterecorder.
Het andere setje 544 staat op de slaapkamer met de 551 en bijbehorende radio en een CD 104. Omdat ik daar ook graag wil kunnen luisteren is de surround speaker er misschien ietwat bekaaid afgekomen.
Maar de aangesloten boxen klinken echt zo slecht niet hoor. (22AH466)
Ik heb de prestatie's van de CD 100 nog niet direct vergeleken met de CD 104.
Misschien moet ik dat toch eens gaan doen.
Hoi Hilbrand,
Ten eerste: Leuk onderwerp!
Dat is een mooie constructie die jij hebt gemaakt, hiermee kun je een hoop interessante resultaten behalen, o.a. het op CD zetten van LP's e.d. Ik heb hiermee ook al een boel ge-experimenteerd, en zal mijn persoonlijke activiteiten op dit gebied even kort toelichten.
Ik heb zelf al vele constructies gehad met betrekking tot het integreren van audio op de PC. Toen ik nog niet met MFB werkte, had ik een tape in- en out van mijn versterker (Technics SU7300-k en later Akai AM-U110) naar de geluidskaart lopen. Zo kon ik via de Tape monitor het geluid van de PC beluisteren en ik kon ook alle op de versterker aangesloten bronnen afspelen naar de PC, alwaar ik veelal met CoolEdit Pro bewerkingen uitvoer.
Bij de Technics had ik zelfs 2 tape in- en outs en een mogelijkheid om deze onderling te dubben (1 -> 2 en 2 -> 1). Hierdoor kon ik mijn Marantz 2x10 bands equalizer ook aansluiten om de weergave wat te corrigeren. Dit was echter misleidend, omdat het geluid dat dan uit de bron/LP/cassette/cd/PC komt, anders is dan hetgeen wat je hoort. Vooral ibj bewerking op de PC is dit geen goed idee. Toen heb ik nog een tijdje gewerkt met de equalizer vΓΒ³ΓΒ³r de line-in van de PC, om zo het inkomende signaal voor bewerking te optimaliseren. Dit beviel beter, maar nog niet perfect.
Ik vond dat het afgespeelde materiaal van diverse bronnen via de versterker naar de PC toe teveel ruis bevatte, vooral toen ik nog de Technics SU7300-k versterker gebruikte. Daarom heb ik op een gegeven moment besloten mijn Behringer MX-2004a mengtafel op de line-in van de PC te zetten, en daarop de gewenste apparatuur aan te sluiten waarvan ik het signaal de PC in wilde voeren. Een fantastische verbetering! De zeer ruisarme Behringer bleek een schitterende voorversterker/equalizer!
Ik had mijn Marantz 6170 draaitafel aangesloten op twee mono microfoonkanalen met regelbare gain, zodat ik de ingang altijd kon aanpassen al naar gelang het volume van de afgespeelde LP. De Behringer heeft per kanaal een 4-bands equaliser, die aanmerkelijk effectiever is dan een "gewone" equalizer zoals mijn 2x10 bands Marantz. Hiermee ben ik in staat om een verbazend vol, maar toch helder geluid van elke bron naar de PC te transporteren.
Toen ik met MFB begon (een set 544), heb ik eerst een N4506 tapedeck als voorversterker gebruikt. Klonk heel aardig, maar dit ding genereert een bak ruis waar je niet goed van wordt! Bovendien is de tweekanaals toonregeling (bass/treble) en het ontbreken van een loudness-achtige optie voor mij een groot gemis, daar ik deze vrijwel altijd aan had staan.
Binnen enkele maanden kwam ik echter op marktplaats de mooie combinatie van Martijn in Tilburg tegen, bestaande uit een set 544, de voorversterker F3238 en de tuner F2233. Deze heb ik vvan hem gekocht, en hierover ben ik zeer tevreden. Het geluid is vol, open en goed te regelen. Ik heb de bass op driekwart open, en de treble op maximaal. Daarnaast heb ik ook de loudness functie ingeschakeld. Klinkt misschien allemaal erg extreem, maar ik woon in een flat op een kamertje van 3,5 x 4,5 meter en kan de muziek dus eigenlijk nooit echt hard zetten. Met deze instelling heb ik ook bij lage volumes een mooi vol geluid.
De constructie met de Behringer is ongewijzigd gebleven, hierop zijn aangesloten mijn Marantz 6170 draaitafel, het cassettedeck Akai CS-M01a (ik ben nog op zoek naar een passend deck voor de Philips set), en het tapedeck N4506. Voorheen gebruikte ik een Grundig TK547 die ook zeer goede resultaten behaalde, soms leek hij zelfs wel beter dan de Philips, die nog eens goed moet worden afgesteld.
Via een tape monitor kanaal heb ik nog steeds de equalizer aangesloten, maar moet eerlijk zeggen dat ik deze eigenlijk nooit gebruik. Ik luister veel muziek via de PC, en doe momenteel erg weinig aan bewerking. Daarnaast heb ik natuurlijk mijn zelfgebouwde MP3 speler, die ook op de F3238 is aangesloten. Hiervan maak ik ook veel gebruik, had pas zelfs een informele waarschuwing van @home aan mijn broek, met de mededeling dat ik mijn downloadgedrag moest aanpassen. Tsja, heb je eens ΓΒ©ΓΒ©n keer 8 Gig in een weekend gedownload, beginnen ze meteen moeilijk te doen :-))
Groeten!
[%sig%]
Hai Freakertjes!!
Ik heb een setje 44jes gewoon op de sub-woofer uitgang aangesloten van m'n pc speakertjes. Ik moest wel even een kabeltje maken.
Gewoon zo'n kleine koptelefoon plug aan een din kabel gesoldeerd.
Werkt perfect!
De 44jes overheersen de pc speakertjes niet, ze geven een heel mooi fundament aan bv games en films.
Groetjes Rob.
Hallo, even mijn opstelling :
Mijn ene paar 544's hangen aan een behringer MX1602A mengpaneel. Daar zijn op de ingangen aangesloten, mijn ene pc met een terratec EWS64 Xl en de andere pc met een terratec DMX 6fire 24/96. Een pioneer F204RDS tuner, ouwe aristona video , MC303 van roland. Via de frontpanel riaa ingang van DMX 24/96 is een philips 887 draaitafel aangesloten.
Een van mijn hobby's is muziek maken, beetje klooien met synths en samplers (meest softsynths, rebirth en reason), muziek luisteren (van klassiek t/m punk), muziek rippen van de radio,tv,video,LP en live streams en muziek dvd's kijken of downloaden in divx etc. Kortom.. muziek dus π
De pc's hangen onderling optisch aan elkaar (tos link)
Andere paar 544's staan op het moment op stal. Moeten als fronts gaan fungeren in een surround set als ik mezelf er ooit toe krijg een grote tv te kopen (huidige tv is een aristona Z/W van 20 cm ofzo)
lloyd
niet helemaal up to standard gezien het extra paar 544s op stal en 2 stuks meerkanaals geluidskaarten....
waarom hang je de reserve 544's niet aan de rear output van de DMX 6Fire 24/96 ?? De rear outs van de EWS64XL zijn wat minder bruikbaar helaas.
De DMX is in staat om stereo signalen om te zetten in 4 kanaals sound en dat is uitermate prettig aan de oren....
En je DVDs en DiVX films komen dan ook beter door in 4.0 weergave...
succes! ik heb overigens min of meer dezelfde configuratie maar uiteraard wel met 4 MFBs aan een DMX.
filmpjes kijk ik dan op de 17" monitor, dat is best wel redelijk te doen.
ik zou het Behringer mengpaneel overigens op de PC aansluiten en niet andersom. enfin alles is mogelijk uiteraard.
Ik gebruik de 6 uitgangen van de DMX als losse (of 3 x stereo) kanalen in Cubase(een muziek programma), ik heb die kaart niet gekocht om als surround card te gebruiken. Het gaat in mijn setup om muziek maken π
De uitgangen van de EWS zijn inderdaad 2 extra uitgangen en geen rearchannels. Vandaar ook dat deze manier van aansluiten.
Ja maar goed een behringer 1602 is dan niet wat je zoekt.
Dan mix je de 3 stereo bussen alsnog naar de 544's of doe je iets anders met de 3 stereo uitgangsbussen van de DMX?
Mixen kun je ook in Cubase zelf dus waarom zit de behringer er dan achter?
ghehe mhja
Om het geluid van de 2 geluidskaarten en de MC303 (een synth) te mixen naar de 544's. Ik neem nooit wat op eigenlijk, ik klooi gewoon wat aan met wat loops etc..
Als ik alles wilde opnemen zou ik inderdaad een andere bedrading moeten doen daar heb je gelijk in. Als ik van bvb de radio opneem sluit ik de tape out of een van de effect sends aan op de ingang van de DMX. Toen ik die 1604 kocht (tegelijk met een zoom 1204 ) had ik niet meer geld om een grotere mixer te kopen met subgroups etc. Die moet er nog wel ooit een komen, zeker omdat ik naast de zoom ook een compressor heb.Die wil ik met inserts kunnen gebruiken per kanaal om hem te gebruiken als gate etc...
cheers!
Bekabeling kan soms erg verwarrend zijn π