Meldingen
Alles wissen

Mijn 532's en ik...

22 Berichten
5 Gebruikers
0 Reactions
939 Bekeken
(@de-toverkoning)
Eminent Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 20
Topic starter  

Hallo MFBfreaks!

Ik ben nieuw hier en wilde even de tijd nemen om me voor te stellen.

Als geluidstechnicus (mastering engineer) kwam ik jaren geleden voor het eerst in aanraking met MFB speakers toen ik nog bij Wisseloord Studio's in Hilversum werkte. Meteen gecharmeerd van de set (als ik het me goed herinner was het de 586), maar eigenlijk nooit meer iets mee gedaan. Totdat mijn voormalig baas en eigenaar van die studio me er onlangs aan herinnerde. En dat triggerde me om aktief op zoek te gaan naar mijn eigen setje MFB's.

Mede dankzij jullie prachtige forum heb ik mijn mening opgemaakt en ben ik tot de (theoretische) conclusie gekomen dat ik een setje 532's wilde. En al snel iemand op internet gespot met een setje in de verkoop die er bovendien gratis een stel 541's bij deed. Onder het mom van 'daar is iets mee mis, dus dat kost je nog wat sleutelwerk´. Eenmaal bij de verkoper aanbeland, deden beide sets het zonder mankement! En de eerlijke verkoper bleef bij zijn standpunt (Abbe, bedankt!).

Ik heb de 532's inmiddels als tweede set aangesloten in mijn studio en ik ben behoorlijk enthousiast. Zo enthousiast dat ik zelfs al zit te denken aan een complete 5.1 set met MFB's.

Hoe dan ook, ik hoop hier nog veel te mogen leren van deze opmerkelijke luidspreker.

Groet,

René


   
Citeren
(@andre)
Lid Moderator
Deelgenomen: 20 jaar geleden
Berichten: 1387
 

Hoi René,

Welkom op het forum. Leuk dat je zo weer de draad kan oppakken met de motional feedbacks. De meningen zijn zeer uiteenlopend over de modellen maar ik kan alleen bevestigen dat je een goede keus hebt gedaan. Veel plezier met je hobby en mocht je je ervaringen willen delen dan is het forum natuurlijk de aangewezen plek daarvoor.

groeten,

André Overweel


   
BeantwoordenCiteren
(@herman)
Famed Member
Deelgenomen: 20 jaar geleden
Berichten: 2066
 

En als perfectionist zul je toch best e.e.a. aan de boxen willen vervangen denkik ?

Als je wat kleine elkotjes gaat meten weet je wel wat ik bedoel .

Enne ... die contactpersoon waar je over spreekt, heet hij toevallig Ruud ?


   
BeantwoordenCiteren
(@de-toverkoning)
Eminent Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 20
Topic starter  

Bedankt jongens.

Ik ben absoluut geen doe-het-zelf elektronica-technicus, dus zelf elkootjes meten en vervangen is (nog) niet mijn ding. Maar ik sta uiteraard open voor suggesties! Wat houdt het in m.b.t. de klankkleur? Ik heb al gelezen over een paar modificaties, maar wat doet het met de klank? Sorry voor mijn beginnersvragen, maar ja... dat ben ik op MFB gebied nou eenmaal.

Ik merk nu dus al dat het driewegsysteem faseproblemen veroorzaakt. Vooralsnog hab ik de 532's op hun kant gelegd (ik gebruik ze als nearfields), want helaas zijn de speakers niet in bouw gespiegeld. Zet ik ze rechtop, dan zit de linker tweeter veel te veel naar links t.o.v. de rechter luidspreker. Met een verschuiving van het stereobeeld tot gevolg. Leg ik ze neer (ik weet... ook verre van ideaal) dan heb ik daar tegen alle regels in een stuk minder last van.

En @herman: de contactpersoon heet Bart.


   
BeantwoordenCiteren
(@herman)
Famed Member
Deelgenomen: 20 jaar geleden
Berichten: 2066
 

Dan is de 544 inderdaad een stuk beter, die is symmetrisch.

de pos van laag tov hoog maakt niet uit, maar midd tov hoog wel.

Bij je 541's zal het effect duidelijk wat minder zijn.


   
BeantwoordenCiteren
(@de-toverkoning)
Eminent Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 20
Topic starter  

Klopt, de 541's hebben dat probleem niet. Maar dat zijn dan ook twee-weg speakers. Hmmm. nu maak je me wel nieuwsgierig naar de 544's... Aargh, ik ben overmeesterd door het MFB-virus! (oftwel: ik weet nu wat jullie zo boeit)


   
BeantwoordenCiteren
(@a-g-w-wijers)
Reputable Member
Deelgenomen: 20 jaar geleden
Berichten: 440
 

of direct de 567 -> koopje, dus ben snel mocht je interesse hebben:

http://koopjes.marktplaats.nl/audio/luidsprekers/7693973.htm l"> http://koopjes.marktplaats.nl/audio/luidsprekers/7693973.html

Naar zo'n set luister ikzelf inmiddels al weken naar volle tevredenheid en kan je zeggen 25cm klinkt lekker...

Met vriendelijke groet,

Ton Wijers


   
BeantwoordenCiteren
(@de-toverkoning)
Eminent Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 20
Topic starter  

Ton, ik geloof je meteen. Maar voor nearfields zijn ze toch echt te groot 😯


   
BeantwoordenCiteren
(@andre)
Lid Moderator
Deelgenomen: 20 jaar geleden
Berichten: 1387
 

René

Wat zijn nearfields? Ik heb eventueel wel een setje 544 te leen zodat je dat ze eens kan testen. We moeten toch nog een keer naar Laren daarvoor zou ik ze wel even bij je af kunnen geven.

groeten,

André


   
BeantwoordenCiteren
(@de-toverkoning)
Eminent Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 20
Topic starter  

Nearfields is een term die in de studiotechniek gebruikt wordt voor speakers die dichtbij staan (in het 'nabije veld'). Je hebt vast wel eens een foto van een studio gezien met op de mengtafel een setje luidsprekers. Dat zijn nearfields.

Te gek dat ik ze zomaar mag lenen van je. Wil je ze ook eventueel verkopen (je weet maar nooit hoe mooi ik ze ga vinden...)?


   
BeantwoordenCiteren
(@zapper)
Famed Member
Deelgenomen: 20 jaar geleden
Berichten: 2936
 

Nou je het over fase hebt: ik vind juist de 544 wat merkwaardig, moet je eens voor de box gaan staan (zet em op een stoel) en dan door je knieen. Op afstand klinken ze prima maar vlakbij vind ik de 532 wat beter.


   
BeantwoordenCiteren
(@andre)
Lid Moderator
Deelgenomen: 20 jaar geleden
Berichten: 1387
 

zoiezo staan de mid en tweeter in tegenfase met de woofer misschien kan je dat horen ?


   
BeantwoordenCiteren
(@de-toverkoning)
Eminent Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 20
Topic starter  

Goh, daar zou je zomaar eens gelijk in kunnen hebben Zapper. De tweeter en midspeaker van de 544's liggen nog een stukje verder uit elkaar dan bij de 532's. Grote kans dat dat voor mij dus niet zal gaan werken, aangezien ik ze op een meter afstand heb staan. In dat geval zou een 586 nog een goeie optie zijn, want dat is een tweeweg speaker. Minder faseproblemen dus.

Liggend heb ik overigens geen last meer van de fase bij de 532's. Ik ben alleen benieuwd naar het mid van de 544's want ik vind de 532's nogal aanwezig in het mid. Veel detail daardoor, maar ik heb de indruk dat het crossovergebied van de mid naar de tweeter teveel aanwezig is. Tegen het nasale aan. De 541's klinken een stuk matiger, maar hebben daarentegen wel een rondere basweergave. Vreemd... Iemand ervaring mee? Of is mijn 532 aan een grote beurt toe?


   
BeantwoordenCiteren
(@zapper)
Famed Member
Deelgenomen: 20 jaar geleden
Berichten: 2936
 

532's klinken origineel erg hard in het middengebied, maar je zou eens kunnen kijken welke PL je hebt (klein stikkertje achterop met PL10 bijv.)

Ze hebben daar tijdens de produktie juist veel aan veranderd.

Ik weet wel wat modificaties waarmee je de zaak kunt beinvloeden. Maar ik weet niet hoe handig je bent.

Wat je ook eens moet doen is een meettoon (sinus) van zo'n 1000-1500Hz erop zetten. Hoor je dan een metaalachtig geluid, dan zijn de mids niet goed meer. Wat precies de oorzaak is weet ik niet, ik vermoed de randen die neit overal even stijf zijn. Maar ik heb er AD5062Sq8 in gezet, dat is de opvolger van de AD5060SQ en die vind je in speakers zoals de AH484. Daar zijn de woofers meestal van vergaan, dus die dingen vind je nog weleens voor weinig.

De laatste versie (PL14) heeft een verzwakkingsnetwerkje voor de middentoner zitten.

De crossover is toch niet slecht, zit een extra R-C parallel om opslingereffecten te dempen (ook in PL14)

Het grootste voordeel van de 532 tov. de 544 is dat de 532 een derde orde electronisch filter heeft tussen laag en mid+hoog. Bij de 544 is daarop bezuinigd en dan krijg je een wat groter gebied waarin het "fout" kan gaan.

Maar een goed werkende 544 klinkt over het algemeen op luisterafstand wat natuurgetrouwer dan de 532, hoewel ik op een of andere manier toch liever de 532 hoor, met modificaties. En mijn set beneden heb ik de tweeter ook vervangen. De oude polycarbonaat domes zijn wel erg goed voor die tijd, maar ze zijn wat "hard" en "onduidelijk" (sorry voor de gevoelsmatige termen). Er komt veel hoog uit, zeker oudere opnames klinken dan best goed. Maar een modern tweetertje geeft dan toch weer wat fijner hoog vind ik. Een goeie titaandome komt qua eigenschappen wel in de buurt, of een titaan-keramisch geval zoals ik gebruik. Maar alles wel na modificatie van de hoogtrap, want ze hebben daar een tijdconstante ingezet om de erg fanatieke AD0160 te compenseren, en voor een moderne betekent dat dat je weinig meer overhoudt.


   
BeantwoordenCiteren
(@de-toverkoning)
Eminent Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 20
Topic starter  

Bedankt voor de te gekke uitleg Zapper.

Ik heb meteen even gekeken en mijn 532's zijn van het type PL14 (dus met verzwakker voor het mid?). Een sinustoon van 1000 en 1500 Hz blijft een nette sinustoon, dus het mid is wat dat betreft in orde.

Het derde order filter is een van de redenen geweest om voor een 532 te gaan. En ik begin te vermoeden dat ik de juiste keus gemaakt heb. Neemt niet weg dat ik ondertussen toch uiterst nieuwsgierig ben geraakt naar de 544's.

Wat jij zegt over oude opnames kan ik beamen. Vooral jaren 70 produkties klinken echt geweldig (ik zit op dit moment te genieten van Gilberto Gil). En alhoewel ik ook al begin te wennen aan het hoog denk ik dat ik vooral moeite heb met de hardheid van de tweeter. Dus je tweeter-verhaal is wat mij betreft erg plausibel.

Mocht je nog tips hebben, dan hou ik me aanbevolen!


   
BeantwoordenCiteren
Pagina 1 / 2
Deel: