Meldingen
Alles wissen

Mijn 532's en ik...

22 Berichten
5 Gebruikers
0 Reactions
940 Bekeken
(@de-toverkoning)
Eminent Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 20
Topic starter  

@AndrΓ© wrote:

zoiezo staan de mid en tweeter in tegenfase met de woofer misschien kan je dat horen ?

Echt? Is dit waar? Bij alle MFB-luidsprekers of alleen de 532's? Maar vooral: waarom?


   
BeantwoordenCiteren
(@andre)
Lid Moderator
Deelgenomen: 20 jaar geleden
Berichten: 1387
 

Je kan het aan het schema zien, in ieder geval bij de 544 en 567. Mogelijk hebben ze zo eenvoudig een fase correctie uitgevoerd? Jeroen kan er vast meer over vertellen. De laatste keer dat ik een 3e orde filter heb berekend was ergens in begin 80...


   
BeantwoordenCiteren
(@de-toverkoning)
Eminent Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 20
Topic starter  

Maar dat betekent cancelation over het gehele cross-over gebied. Dat moet toch hoorbaar zijn? Zou de 532 het dan ook hebben, of zou dit een van de bezuinigingen zijn in de latere modellen? Klinkt eerder als een noodgreep dan een idealistisch standpunt. Mag ik dus des te gelukkiger zijn met het derde order filter. πŸ˜€


   
BeantwoordenCiteren
(@zapper)
Famed Member
Deelgenomen: 20 jaar geleden
Berichten: 2936
 

Door die passieve filtering krijg je een fasedraaiing, en daardoor krijg je juist uitdemping als de units in dezelfde fase staan. Ik reken daar niet aan, maar een kameraad van me heeft het een keer ingespice't en die liet me de fasekarakteristiek zien, je kreeg inderdaad een forse dip.

Overigens hoor je een dip ergens in het frequentiegebied minder erg dan een "hobbel". En een hobbel kan ook ontstaan door filtering. De 541's hebben een berg correctie aan boord voor dat soort ongein. Ik ben daar nog steeds niet helemaal uit waarom er zoveel in dat ding is gefilterd.

Heb er een stel aangepast, maar echt goed is het niet. De 541 is overigens een hele leuke monitor speaker, maar speel er eens iets met een piano op en je zult de piano moeten gaan zoeken πŸ˜‰


   
BeantwoordenCiteren
(@de-toverkoning)
Eminent Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 20
Topic starter  

Na een paar dagen wennen moet ik zeggen dat ik erg onder de indruk ben. Ik heb mijn studio ingeruist en afgeregeld en de 532's staan te presteren alsof hun leven er vanaf hangt. Een minimale compensatie in het hoog, waar de middentoner en tweeter in elkaar over gaan, is voldoende om de metaalachtige, ijzige klank weg te poetsen. En meteen krijg ik er een dot laag bij. Fantastisch!

Ik denk dat ik op deze speakers kan gaan mixen. Sterker nog: ik schakel ter referentie regelmatig terug naar mijn professionele nearfield monitors en ben daar ineens helemaal niet meer zo over te spreken...

Hmmm... iemand nog een drietal 532's te koop? Op naar een 5.1 opstelling!


   
BeantwoordenCiteren
(@zapper)
Famed Member
Deelgenomen: 20 jaar geleden
Berichten: 2936
 

Nou.. de originele tweeters klinken wel leuk maar kan toch wel beter, moderne opnames waar men sowieso de zaak comprimeert en/of digitaal laat vastlopen daar merk je dat niet bij. Maar de Dire Straits bijvoorbeeld dan hoor je echt wel verschil. Je kunt de zaak inderdaad met een EQ oplossen. Ik gebruik die om een correctie in het laag uit te voeren omdat de boxen noodgedwongen in de hoek staan, en de parametric functie om een kamerresonantie te onderdrukken. Een beetje studio is goed gedempt, en staan ze ergens op tafel een stuk van de muur dan zal het wel lekker klinken πŸ˜‰

Maar moderne "geluidtechneuten" begrijpen helaas niet dat je een reserve moet houden bij digitale opnames, multitrack of eind.. Op het moment dat je tegen het maximum komt heb je meteen vervorming.
En dat hoor ik helaas veel te vaak op dure cd's van grote merken πŸ™


   
BeantwoordenCiteren
(@de-toverkoning)
Eminent Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 20
Topic starter  

@Zapper wrote:

Maar moderne "geluidtechneuten" begrijpen helaas niet dat je een reserve moet houden bij digitale opnames, multitrack of eind.. Op het moment dat je tegen het maximum komt heb je meteen vervorming.
En dat hoor ik helaas veel te vaak op dure cd's van grote merken πŸ™

Loudness Maximizing. Ik weet er echt alles van...


   
BeantwoordenCiteren
Pagina 2 / 2
Deel: