De aangekochte en in perfekte staat verkerende F3238 (inclusief "bonus" F2235 tuner) is inmiddels opgehaald en in bedrijf gesteld.
Na enkele uren van intensief luisteren en vergelijken met loudness en toonregeling "FLAT" hoor ik inderdaad een miniem klankverschil tussen de F3238 en de AH209. Het signaal uit de AH209 bevat marginaal meer klanken uit het middentonen-gebied en klinkt daardoor ietsje "voller en agressiever" dan de F3238. Met de loudness ingeschakeld en toonregeling bijgeregeld wordt dit effekt sterker omdat de hoog-regeling van de F3238 een hogere frequentie versterkt/verzwakt dan bij de AH209. De F3238 klinkt uiteindelijk dan ook iets vlakker maar wel wat briljanter.
Voorkeur hangt zoals altijd af van persoonlijke smaak. Ik hou van een briljant geluid met sprankelend hoog en vindt de F3238 dus ietsje mooier klinken dan de AH209.
Overigens niet onbelangrijk, dit alles beoordeeld via m'n F9638 luidsprekers, waarover ik overigens zeer tevreden ben.
Wat "de doos" oftewel het uiterlijk betreft vindt ik de F3238 helemaal niks, maar ook dat is natuurlijk een kwestie van persoonlijke smaak.
Is er iemand in de zaal die iets zinnings kan zeggen over de klankeigenschappen van de 22AH280 in vergelijk met de AH209 en/of de F3238??
Beste Jack,
Je omschrinving van de F3532 zal inderdaad voor een groot dele van de smaak afhangen, en van je gebruikte speakers F9638. Zelf ben ik nogal voorstander van het iets warmere "badkuipgeluid" en beluister momenteel de combinatie 22rh545 met 22ah209.
Het valt me op dat je geen verschil lijkt te bemerken in het lage gebied van de F3532, dit was namelijk mijn grote struikelblok. Naar mijn idee had de F3532 namelijk amper weergave van laag, alleen met de Loudness aan en de bas driekwart open bereikte ik iets dat leek op het mij vertrouwde, warme geluid. Helaas was alles dan zo buiten proporties dat ook het hoog weer omhoog moest, en dan bleef het midden weer achter, waardoor ik tenslotte maar heb opgegeven en de hele set heb verkocht. Ieder zijn smaak, binnenkort ga ik eens kijken wat de 22rh551 kan ten opzichte van de 209. Ik denk niet dat hij beter is, maar slechter lijkt me ook sterk. Ik denk dat de enige verschillen zullen zitten in SNR en kanaalscheiding...
Groetend!
[%sig%]
Hoi Thomas,
In het laag bespeur ik "flat" inderdaad geen verschil tussen beide types. Mijn favo optimale instellingen zijn bij zowel de AH209 als de F3238 dan ook: loudness ingeschakeld, hoog op +driekwart en laag op - twee stappen (AH209, vergelijkbaar op de F3238).
Willicht heeft één en ander met de gebruikte luidsprekers te maken, in mijn geval de F9638. Deze klinken heel anders dan de 532, 54*, 56* en 58* series.
Ik las in oudere postings dat je een 22AH280 hebt (gehad). Wat is je indruk van deze pre-amp? Kun je een vergelijk trekken met de AH209?
Jack
Hoi Jack,
Wellicht een misverstand, ik heb geen 280, ook nooit gehad. Wel had ik ooit een 270 maar die hb ik nooit beluisterd. Hij stond er louter ter "vulling" van mijn garage. Op diverse MFB Meetings én bj Bart thuis heb ik wel de 280 mogen beluisteren, en ik moet zeggen dat ik deze zeer de moeite waard vind. Ik denk dat je 209 en 280 zo'n beetje op gelijk niveau mag trekken...
[%sig%]