Hoi Allemaal,
Ik had eigenlijk vandaag tot 17.05 uur op school moeten zitten... ja, hád! Maar als diezelfde school zijn docenten driedubbel inroostert, tsja dan is het snel afgelopen hè...
Het gevolg hiervan was, dat ik dus om 11:55 uur alweer thuis was... Een heerlijke, vrije, lange middag tegemoedziend. En ja, wat doe je in zo'n middag? Dan ga je eens lekker in je HiFi kast liggen kloten 🙂
Ik wilde al langer mijn MFB's eens aansluiten zoals het hoort, dus op een echte preamp. Maar doordat ik al zoveel spullen heb, wilde ik er geen kopen.... En ineens was daar de oplossing, straight in front of me: Mijn Bandrecorder deck N4506, hier op de site te zien. Dit deck heeft een MFB uitgang en voldoende ingangen om als volwaardige preamp door te gaan!
Goed, aan de slag!
Ik heb mijn mooie Akai Vintage setje uit de kast gehaald, en de hele boel opnieuw ge-arrangeerd. Alle benodigde apparatuur op de ingangen van de 4506 aangesloten en de MFB's op de uitgang. Dat klinkt goed! Erg goed zelfs! Kast is ook ineens een stuk leger, want er staat geen tuner, cassettedeck of versterker meer (tuner en cassette gebruikte ik toch al amper).
Toen ik eens even rustig ging zitten om het resultaat te beluisteren, merkte ik dat ik toch behoefte had aan een uitgebreidere toonregeling dan die de 4506 biedt. Geen probleem, ik had nog een Marantz EQ20 2x10 bands equalizer staan, zo'n mooie champagnekleurige die perfect bij die oude receivers van ze past....... Hop, d'r tussen! En nu klinkt het helemaal lekker! Echt grandioos....... ben weer helemaal blij 🙂
Groeten!
[%sig%]
Foto's! 🙂
Waarom wil je een Equalizer ertussen? Ikzelf vind dat je het geluid zo min mogelijk moet kleuren 😉
Misschien moet je je speakers eens anders opstellen?
Groeten,
Arend
[%sig%]
Foto's komen er zeker aan, eerst even weer alles opruimen hahaha 🙂
Die equalizer wil ik ertussen hebben omdat ik de bass en treble regeling van het Deck niet voldoende vind. Ik weet dat er mensen zijn die houden van zo "vlak", neutraal of plat mogelijk geluid, maar ik heb dat niet. Bij mij moet het lekker klinken en dat is doorgaans in de eerste plaats voldoende hoog (dan is het platte er al af) en een beetje stevige bas(s)is. Klassieke V-vorm zegmaar. Maar ik ben nog maar aan het experimenteren hoor, dus de equalizer kan even gemakkelijk worden uitgeschakeld...
Speakers anders opstellen is er bij mij absoluut niet bij 😉 Mijn kamertje is 2,5 bij 3,5 meter en elke vierkante centimeter wordt al zo optimaal mogelijk gebruikt. Ik ben al lang blij dat ik mijn speakers op oorhoogte heb kunnen plaatsen, heb alleen het idee dat ik er iets teveel "tussen" zit, waardoor ik meer laag in mijn kop krijg dan wanneer ik 'n halve meter naar achteren ga.
Groeten,
[%sig%]