hallo,
met koninginnedag heb ik mijn speakers op de vrijmarkt opgeblazen en nu zit ik zonder speakers... echt een ramp!
om mijn oude te laten repareren kost ongeveer 250 euro... het zou wel de moeite waard zijn, ze hebben mij ±20 jaar trouwe dienst bewezen maar ik denk dat ik maar eens opzoek ga naar andere speakers.
iemand tipte mij op deze site. ik moet zeggen dat ik aardig warm loop voor de mfb's en ik wil zeker een setje gaan proberen. Ik kende vroeger iemand die ze had en ik vond het geluid altijd heel strak klinken. (volgens mij had diegene 585 of 586 speakers wat ik me kan herinneren)
ik gebruik mijn speakers voor 2 doeleinden.
1) platen mixen (voornamelijk drum'n'bass, hiphop)
2) studiogebruik.
In beide gevallen is het sublaag zeer belangrijk.
ik ben van plan om voor mijn studio Mackie HR824 speakers aan te schaffen dus in eerste instantie ga ik zal ik de mfb's voor draaien/mixen van platen gaan gebruiken.
ik wacht nog even met de aanschaf van de Mackies want wie weet gaan de mfb's mij in de studio ook goed bevallen.
ik denk zelf dat 585 of 586 voor mij het beste zullen zijn omdat ik ze tegen de muur ga zetten en er op die speakers correctiefilters zitten, maar mocht ik dit fout zien hoor ik het graag.
Als iemand mij aan een goed mfb-setje kan helpen sta ik daar ook zeker voor open!
ps. deze website laad niet op Mac OSX met Safari en IE... wel met netscape.
Hoi Emmefbee,
De 586 of 587 zou een mooie keuze zijn voor je, de 585 is misschien net iets te min...
Wat betreft de site compatibiliteit, daaraan wordt (in termijnen) gewerkt.
Groeten!
[%sig%]
de 585 mag nooit onderschat worden, en met name niet door de webmaster. Foei Thomas!
In de studio wereld worden met name aktieve monitoren verkocht ter grootte van de 585, en zeker niet ter grootte van de 587.
Die hele huidige actieve boxen parade voor studio gebruik lijkt 1 grote MFB revival. Er zit dan weliswaar geen MFB in maar wel laagkorrektie en ook DSS komt voor en wel van Dynaudio.
Kortom de 585 (evt 586) komt als 1e in aanmerking voor beoordeling als alternatief voor een Mackie. Zeker als het gaat om ophanging naast een computer is een 585 achtige box gewoon praktisch en kwa performance is er nauwelijks iets te wensen over.
De 585 zal zeker een heel eind komen kwa laag wensen. Uiteraard kan van de 586 nog weer meer verwacht worden.
Ik zou dus nooit zondermeer Mackies kopen en inderdaad eerst proberen te settelen voor een 585 of een 586 of een andere MFB. Mackies zijn duur en of ze echt beter klinken dan een MFB lijkt me sterk, en dat is ook nogeens een kwestie van smaak. Mackies hebben net als MFB's correctie schakelingen voor het laag, echter Mackies hebben geen MFB aan boord al lijkt het er soms wel verdacht veel op dus misschien moet dat eens uitgezocht worden.
De studio wereld barst van de merken die actieve monitoren verkopen en er zullen vast hele goeie bij zijn, echter ik zou in zn algemeenheid settelen op MFB (goedkoop) tenzij er hele goeie redenen zijn om bv Mackies te kopen. Vlak ook alle andere merken niet uit want om nou meteen op Mackie te concentreren is wat kort door de bocht.
Als ik Mackies of vergelijkbare monitoren zou aanschaffen dan wil ik ze eerst kunnen testen in mn eigen studio voordat ik er ook maar een dubbeltje aan uitgeef. Eerst eens horen of ze het beter doen dan een 541 (die gebruik ik).
Sublaag in hiphop?
er is destijds veel afgemixt op mfbs, en er zijn nog steeds studio's waar ze gebruikt worden. Volgens mij komt dat door de vlakke frequentiekarakteristiek, die bij sommige 'andere' monitor luidsprekers een stuk minder vlak is. Het is geen disco waar de broekspijpen om je benen moeten wapperen, je moet het geluid nauwkeurig kunnen horen.
MFB-Ole 🙂
[%sig%]
Op mijn muiziek kamer heb ik 8 gemodificeerde MFB’s staan.
Twee daarvan zijn de 532 en gebruik ik als monitor die rechtstreeks door mijn mengpaneel worden aangestuurd.
De andere 6 MFB's zijn 544 en zijn aangesloten op de main output met een AH305 versterker.
En welke DJ hier ook komt luisteren of mixen, ze vragen me elke keer wat ik voor m’n speakers met die mooie blauwe ledjes wil hebben, haha, helaas zijn ze niet te koop 😉
Ze kunnen niet super hard, maar wel zuiver. Super zuiver, te heerlijk!
Om extra geluidsvolume te krijgen heb ik er 3 per kanaal op elkaar staan.
Verder heb ik aan m'n PC 4 532'ers hangen met een 386 versterker, en dat gaat ook flink tekeer! Kan het je alleen maar aanraden!
ps ik draai trouwens Club/House/Groove
[%sig%]
Hallo emmefbee,
MFB's om te draaien en mixen zijn fantastisch, maar als je MFB's in de studio wil gebruiken om tracks te mixen en masteren zou ik absoluut geen 585tigers nemen. Ik heb ze namelijk zelf daarvoor gebruikt en vond ze eerst heel goed. Tot ik toevallig een set B&W DM4 te pakken kreeg. Toen ging er, met name in het hoog en qua detail toch een wereld voor me open. 585 zijn goed in bas maar qua hoge tonen stellen ze niet veel voor. Nu heb ik ook IMF boxen en weer dezelfde conclusie. 585tigers klinken veel te "bassig", ik bedoel de bas overlapt het hele klankspectrum en duwt de hoge tonen weg. Ik heb ook een tijd 567tigers gehad en die vond ik dan weer wel heel gedetailleerd klinken. De 586 heb ik nooit gehoord maar ik twijfel er zeer sterk aan of die beter zijn dan Mackies van 1200 euro. Ik wil er mijn 585tigers anders gerust voor ruilen!
Om een lang verhaal kort te maken : om de Mackie HR-824 te overtreffen moet je zeker de duurdere MFB's nemen (567/587/545), vergeet niet dat het om speakers gaat van 20 jaar terug. Ondanks de revolutionaire MFB uitvinding van toen heeft de techniek ondertussen ook niet bepaald stil gestaan.
grtn
bert
Hey Emmefbee,
Beetje late reactie, maar goed; Met interesse heb ik de meningen over deze 'appels met peren' vergelijking (qua doel, vermogen cq belastbaarheid en prijs) gevolgd en ik met het in grote lijnen wel eens met Bert.
Zelf luister ik nl. af op de HR-824's en heb het daarvoor o.a. ook met verschillende Genelecs, Tannoy's en jawel, met verschillende MFB's (532/586/587) geprobeerd. Ik kan dus een redelijk goede vergelijking maken voor je.
Mijn bevindingen, na een paar pijnlijke momenten in een grote studio:
De MFB's liggen erg prettig in het gehoor, d.w.z. met een zilveren randje in het hoog (dat is die 'zuivere' sensatie die veel mensen hebben), een dip in het midden) en een boost in het laag, het ene model wat meer dan de ander. Dit maakt ze geweldige speakers voor het LUISTEREN van muziek - dus ook voor alle "dj's" onder ons - let echter wel op de beperkte cont. belastbaarheid van de individuele units. (75w voor de 587, die overigens m.i. nog het meest gedetailleerd klinken uit het genoemde rijtje).
Ga je echter serieus aan de slag met zelf muziek maken, wil je echt HOREN wat je doet en wil je je tracks zodanig afmixen en masteren dat het in een grote studio én op de transistorradio-van-de- schilder-op-de-steiger ook nog goed klinkt, dan raad ik je aan een paar serieuze studiomonitoren aan te schaffen. Dit hoeven niet gelijk de Mackie 824's te zijn, er zit nl. nogal een zee van (financiële) ruimte tussen jouw A en B keuze. Praktijk leert overigens dat het wel nuttig is als je ter vergelijking op twee verschillende speaker systemen kunt monitoren. Naast de Mackie's heb ik bv. een paar passieve Yamaha NS10's erbij voor de referentie.
Mijn advies: Koop bv een paar Yamaha NS10's/KRK KRoKS/ Dynaudio BM5's voor afmixen/masteren van je eigen muziek, EN een paar MFB speakers als je het 'in your face' (maar wel betrouwbare!) geluid van je monitors zat bent en lekker onderuit wilt genieten of natuurlijk voor een DJ setje thuis.
Hou je nog geld in je zak ook.
Suc6 ermee!
Denny