Ik heb de laatste tijd nogal wat opmerkingen en vragen gezien over de geliefde 4 serie. Nou heb ik een folder en een aantal hobbyscopen uit de MFB tijd waarin een aantal gegevens staan. Ik wilde jullie deze niet onthouden.
Als eerste wordt nogal eens opgemerkt dat het versterkergedeelte van de RH 544/50R en AH 567/50R gelijk zijn. Wanneer ik in de audio folder kijk is dat niet zo. Verschillen zijn:
RH 544/50R
Scheidingsfrequentie 500 en 3000 Hz
Aantal transistoren 25
AD 0160/T8 dometweeter
AH 567/50R
Scheidingsfrequentie 500 en 3500 Hz
Aantal transistoren 31
AD 0140/T8 dometweeter
Voor de genoemde types lijken mij dit dus verschillende versterkers.
RH 545/00R
Heeft de standaard middentoner, maar dan in 4 Ohm uitvoering.
AD 0162/T8 dometweeter
Dan nog iets over de tweeters
Het verschil tussen de 0160 en de 0161 is schijnbaar de belastbaarheid. Maar om dit te bewerkstelligen is het rendement van de 0161 verhoogd. Dit werd bereikt door de bewegende massa van de spreekstoel en de conus te verminderen. Het koperdraad werd vervangen door draad met een kern van zilver-aluminium legering met daaromheen een dun laagje koper met gelijke elektrische eigenschappen, lichter dus.
De bedoeling is dat een weerstand parallel aan de tweeter geschakeld wordt. Daarom zijn er alleen uitvoeringen van 8 en 15 Ohm Waarmee ze dus door de weerstand geschikt voor 4 en 8 Ohm gemaakt werden.
Op deze manier werd voorkomen dat bij grote vermogens 2 tweeters nodig waren.
Het verschil tussen de 0140 (1200 Hz) en 0160 (<1000Hz) is de resonantie frequentie en staan deze in de categorie HIFI luidsprekers.
De 0161 staat in de categorie Top HIFI luidsprekers.
Dus niet zomaar de achterplaat van de 544 en de 567 uiwisselen lijkt mij.
Groeten,
Hilbrand.
Hilbrand,
Bedankt voor deze ophelderende informatie!
Groet,
[%sig%]
hmmmm, toch maar nog een keertje een 544 en 567 deurtje naast elkaar zetten dan want qua schema kan ik vrijwel geen verschillen ontdekken....
[%sig%]
Hilbrand,
Heel erg bedankt voor de informatie. Ik snapte al nooit dat de tweeter alleen in 8 en 15 ohm leverbaar was. Dat de tweeter goed klinkt weet ik uit eigen ervaring. Heel mooi open enzo.
Waar heb jij deze info vandaan? Ik heb wel een stapel Philips datasheets maar deze info heb ik nergens.
Jan Scherps
De informatie komt uit hobbytijdschriften die PHILIPS in die jaren uitgaf.
Het heette HOBBYSCOOP en was gratis bij onderdelenzaken af te halen.
PHILIPS leverde in die tijd bouwpakketten die je zelf in elkaar moest solderen. Denk aan ruitenwisserautomaat; stuurversterkers; eindversterkers enz. en later ook mengpanelen.
Ook waren er zelfbouw pakketten voor luidsprekerboxen.
Theorie van elektriciteitsleer werd uitgelegd enz.
Natuurlijk werden nieuwe ontwikkelingen van PHILIPS ook besproken.
Zo om de drie nummers werd het totale leveringsprogramma afgedrukt en daarbij stonden ook de luidsprekers met de technische gegevens.
Stom toevallig heb ik deze tijdschriften eens in een map gestopt en bewaard.
Zo zie je maar weer, 'wie wat bewaard heeft wat......'
Groeten Hilbrand.
Die pakketten ken ik maar al te goed. Ik heb ergens nog een paar van die eindversterker modules liggen. (om931 961 geloof ik).
Ook heb ik ooit een paar van die schakelingen gemaakt. Heel leuk spul. En een kennis heeft nog eens een paar speakers gemaakt met die tweeters. En je raad het al, ipv een weerstand van 8 ohm heeft hij er een extra tweeter in gezet. Voor extra hoog....
Jan Scherps
OM931 en OM961 ....... aaaww π
Verkoop je die ook?
Groeten,
Arend
(grote OM9xx fan, nog altijd opzoek naar de OM991).
[%sig%]
Ik zag dat je waarschijnlijk ook nog datasheets had liggen van de OM961. Is het misschien mogelijk om deze eens op te sturen??
Groeten,
Ronnie
Het is wel niet meteen on topic maar ik heb hier 2 "Professional Sound" zelfbouw versterkers liggen in topcoditie.Het zijn de 2100 en 2200.
Kennen jullie deze versterkers?Het zijn ook zelfbouw versterkers van Philips.Het is namelijk niet te doen om hier nog informatie over te vinden,maar misschien wel via deze weg.Het zijn versterkers met 2 respectievelijk 4 Darlington-transistoren per kanaal.De versterkers zijn +- 30 jaar oud en gaan nog steeds als een banaan.
Misschien een nieuw topic over beginnen β