Beste Freaks,
Wat mij laatst is overkomen is echt een meevaller.
op een rommelmarkt in Aalten, kocht ik een Philips AG 9015 buizenversterker
uit 1959.
Ik dacht hij zal het wel niet meer doen, maar niets was minder waar.
Eerst even weer een stekker eraan, en voor het grijpen een set 22 rh 423
luidsprekers (2-weg) eropaangesloten.Op 2 lekkende elko's na en wat stoffige potmeters klonk het oude beestje echt naar behoren.
Wat een sound zo'n 2 keer 12 watts machine SUPER........
Voor meer tekst en uitleg zie GOOGLE:Philips AG 9015.
groet:Martijn'79.
PS:IK KOCHT HEM VOOR 1 EURO!!!!!!!!!!!!!!
Tevens is mijn vraag:De versterker heeft 2 maal 800 ohm uitgangen, kan ik daar MFB'S aanhangen??
Verder heeft ie 2 maal 8-16 ohm uitgangen.
Met die 800 ohm uitgang een beetje uitkijken: de spanning is vrij hoog.
beter is de 8 ohm uitgang. Zet je speakers dan op 7,5 volt in, ofzo.
[%sig%]
Gefeliciteerd Martijn!
Is het niet geweldige, dankbare techniek? Ik had min of meer dezelfde ervaring toen ik voor 't eerst een Lafayette (in oorspronkelijke staat) aansloot...
Het mooie van een buizenversterker naar mijn mening is dat het allemaal zo gemakkelijk klinkt...en het is (mits hardwired) 'built to last' Trek maar 'ns 'n oude Tektronix scoop open en je weet wat ik bedoel...
Let trouwens wel op de impedantie van je speakers. Een tube amp is gevoelig voor de juiste impedantie. Een te lage impedantie kan de uitgangstrafo beschadigen (valt in de praktijk overigens wel mee, want alles uit die tijd is min of meer overbemeten). Verder nooit draaien zonder spiekers omdat er dan overslag in de trafo's kan plaatsvinden. Misschien wist je dit allemaal al, maar ik wilde het je toch even zeggen.
Succes ermee en veel luisterplezier!
Gr.
Gijs.
Gijs,
Bedankt voor de info.Ik had dus ter test 22 rh 423 speakers erop aangesloten(op de 8-16 ohm aansluiting) maar de speakers zijn 4 ohm
klonk wat onrustig.
Ik vindt dat jammer dat er geen 4 ohm's uitgang op zit anders had ik er graag een set 22 rh/426 of 427 aangehangen.