Dat is de TR zoveel, die in het MFB circuit zit.
[%sig%]
In eerste plaats heb ik ze behandeld met afbijt-middel, maar dat was vrij agressief spul.
De originele fineer was weer zichtbaar maar enigzins aangetast.Toen een bruine beits erop, maar was geen succes.
Tenslotte afgeschuurd, en zwart zijdeglans gemaakt( nee niet dat glimmende)
Natuurlijk wel de zaak ontdaan van alluminium randen, en de speakers afgeplakt met een op maat gemaakte plastic-zak.
Moet zeggen ziet er ook niet slecht uit, een zwarte set 532.
(helaas geen foto's)
Hoi Martijn,
Heb jij nog tips om de frontjes van de 532-ers te behandelen? Ik heb er nu 4, kast is prima, maar de frontjes zijn lelijk en gedeukt π
Ik dacht zelf aan uitdeuken, schuren en zwart spuiten, maar misschien zijn ze ook wel te polijsten o.i.d. Misschien dat ik ze wel laat moffelen of verzinken. Is weer 'ns wat anders.
Gr.
Gijs.
Gijs,
Om ze kwa kleur weer origineel te krijgen wordt moeilijk.
Moffelen of verzinken is ook een mogelijkheid, maar het mooiste lijkt mij
verchroomen.
Ik heb ze zelf in de originele staat 4 maal, ze zijn niet dusdanig beschadigt
om ze aan te pakken, dus laat ik ze zo.
Neem je ze mee naar klaaswaal? volgens mij hebben we dan meteen een wal of power. ik heb er al 8 bij me
[%sig%]
Bedankt voor de adviezen.
Ik denk dat ik ze (laat) spuit(en) in een kleur die het origineel zo dicht mogelijk benadert. Ik ben nou eenmaal een originaliteitsfreak (zo dat is eruit..).
Ik weet nog niet of ik kom naar Klaaswaal...maar volgens mij zijn 8 stuks 532-ers zat herrie π
M'n pa kan het overigens nog steeds niet geloven wat een geluid (lees: laag) eruit komt. Hij koos destijds voor 427 ers, maar wil nu toch ook een setje 532 ers...na 30 jaar! Dat noem ik pas tijdloos...;-)
Gr.
Gijs.
Schitterend "Vader Gijs"zo hoort dat (en dat zeg ik als 24 jarige....ha,ha)
Hoi Gijs,
Is het niet mogelijk ze af te schuren en te voorzien van een nieuwe laag fineer? Is wel duur maar mogelijkerwijze kun je notenhoutfineer nemen en dan heb je ze weer (ongeveer) origineel...
[%sig%]
Hoi Thomas,
Nou het fineer is nog prima. Mijn frontjes zijn alleen niet zo mooi meer...
Evengoed bedankt voor de tip!
Ik heb in het verleden eens 4 mfb,s 532 gemoderniseerd door ze met zwart fineer plastic te overtrekken en dat rare metalen front (wat meestal nogal verkleurd en gedeukt is) te bespannen met zwart luidsprekerdoek.
Dan staan die verlichte rode mfb symbooltjes ook veel mooier..
stonden destijds nog geen halve dag te koop
kijken ---> kopen ---> weg!
Door de klassieke luidsprekeropstelling klinkt de 532 lekker direct; ook al verschillen de critici daar nogal over (zo las ik ooit in een artikel in de databank hier iets in de trant van: "... door de agressieve tweeter en de sterk kleurende middentoner, kan zelfs de beste (mfb) bas de klankkleur niet meer goed maken.."
ik bedoel maar π π
[%sig%]
Gijs,
Sorry ik was even verkeerd aan het denken, er loopt hier ook iemand rond met verknalde kasten, vandaar...
Over die frontjes, die heb ik ooit eens schitterend afgeschuurd met staalwol, dan heb je meteen geen last meer van die krassen in de lak van het front, die je vaak ziet. Bovendien vallen deuken dan een stuk minder op. Zie de afdeling "Jullie MFB's - Mishandelde 532's". Ook direct een leuke kast-metamorphose, trouwens...
Freddy,
Hmm, normaal ben ik niet zo mega vΓΒ³ΓΒ³r modden, maar de 532 kan er inderdaad heel interessant uitzien met zwart stoffen front. Helaas heb ik er ook al genoeg gezien met gewoon zwart gespoten stalen front, helaas niet zo'n succes.
Over de kwaliteit van de 532 heb ik al meerdere malen gezegd dat ik 'm in sommige gevallen duidelijk beter vind dan de 544. Hierbij doel ik niet specifiek op het laag, maar juist op het mid en hoog. Dit klinkt bij vocals naar mijn mening vaak veel natuurlijker, warmer en voor mij aangenamer. Ik moet ze eigenlijk eens ΓΒ©cht naast elkaar zetten en beurtelings luisteren om te testen, pas dan kun je de verschillen duidelijk opmerken.
Verder moeten we er ook rekening mee houden dat de 532 de gehele box gebruikt als klankkamer voor de woofer, en de 544 heeft hiervoor een afgescheiden gedeelte. Theorietisch zou de 532 dus dieper kunnen (Fr).
[%sig%]
Thomas,
Ik heb hiervoor me een open kast van de 544. Heeft geen aparte kamer, maar is gewoon volledig open naar de mid toe....
-dRe
[%sig%]
Bericht bewerkt (01-10-2003 00:07)
Exact, Andre, de kastopbouw van de 532 en 544 verschilt niet.
[%sig%]
Bericht bewerkt (05-10-2003 18:25)
Heren,
Jullie hebben gelijk, ik heb het in diverse modellen gecontroleerd.... Hoe ik er dan bij kom weet ik niet, ik meende mij echt een 544 te herinneren met afgesloten woofergedeelte....
I WAS WRONG !
Excuses voor de verwarring...
[%sig%]