Beste luitjes,
Via een erfenis, ben ik in het bezit gekomen van twee 22RH532 luidsprekers.
Echter hebben deze wel wat aandacht nodig. Nu is voor mij de electronica niet zo erg, maar als houtbewerker ben ik niet zo handig.
Nu schijnt er vroeger een plantje op één van deze boxen gestaan te hebben met dit als resultaat. Kan ik dit afschuren, of moet ik hier opnieuw fineer over heen plakken.
Hier nog wat meer plaatjes:
Voor de oplettende kijker; ik heb de lampjes al vervangen door (grote) LEDs. Verder ben ik ook intern al bezig om het één en ander te vervangen. Ook ben ik ergens tegen gekomen, dat van dit type (PL00) de polariteit van de tweeter omgedraaid moet worden. Is dat zo? En kan ik zomaar klakkeloos een aantal onderdelen vervangen zoals dat in de service bulletins aangegeven staat? Deze luidsprekers zijn verder nog geheel in de originele staat.
Alle reakties zijn welkom! Alvast dank,
Rinus
'T was vast geen cactus................. π
Het is 't proberen waard. Lijkt me wel verstandig om 'm eerst helemaal te strippen (electronica en units stofvrij opbergen) en met het handje "voorzichtig" te schuren totdat je een egale, doffe kleur hebt. Let wel dat het fineer betreft, dus voorzichtigheid is geboden (voor je het weet ben je door het fineer heen β ).
Mocht het resultaat tegenvallen, kun je altijd nog fineren.
ps.
Het schuursel bewaren, dit kun je gebruiken als "vuller" voor eventuele putten/krassen door er een mengseltje met vernis van te maken. Heb je in iedergeval geen/weinig kleurverschil.
De topic over de 532 is verplaatst naar MFB - Algemeen
Al klaar met het schuren. Voor wat betreft de afwerking informeer eens in een parket zaak. Als je glazend wil afwerken zou je kunnen denken aan een vernissoort die in de scheepsbouw wordt gebruikt. Deze vult lekker en is slijtvast. Helaas weet ik de fabrieks en type naam niet meer van de lak die ik ooit eens gebruikt heb.
Succes en laat je het eind resultaat tzt nog zien β
Vroeger heb ik wel eens een setje 532 gehad die geverft was met pianolak. Je moet er van houden maar strak wordt het wel.
Dank voor alle reacties. Mijn voorkeur gaat uit om ze zo authentiek mogelijk te maken. Dus "gewoon" notenhout fineer....
Uiteraard hou ik jullie op de hoogte van de vorderingen!
Onder het motto "fineren kan altijd nog" ben ik aan het schuren en aan het lakken geslagen.
Inmiddels is de eerste luidspreker klaar en is er een begin gemaakt met de tweede. Hier zijn de eerste foto's:
De kleur is roder geworden, maar dat vind ik juist wel mooier.
Wel is nog steeds de ring te zien, waar vroeger het plantje heeft gestaan, maar deze is niet zo storend meer.
Hier nog wat plaatjes voor en na het schuren van de tweede box:
Ik denk, dat ik hier wel gelukkig van kan gaan worden.
Er zitten wel 8 lak lagen op de box, voordat ik ze pas echt mooi begon te vinden
Hierna ga ik me verder op de electronica storten, hoewel de boxen nog een prima geluid geven (verbazingwekkend als je er van uit gaat, dat ze al 33(!) jaar oud zijn
:lol:) π
Dat ziet er weer mooi uit.
Een geslaagde missie β
dat ziet er weer goed uit!
TOPPIE!!!! π―
Luitjes, zo zien ze er uit, nu de houtbewerking klaar is:
Tsja, en nu moet ik hier aan gaan beginnen:
Ooit zijn ze gerepareerd:
En schijnen ze naar level PL14 gebracht te zijn:
Maar een paar modificaties kan ik al niet terug vinden π₯
Dit betekent dus, dat ik alles nog eens na kan lopen (er werd dus vroeger ook al "geprutst") π³
En ik ben nou niet echt blij met die printplaten van Pertinax. Dat is voor mij net zo erg als geperst karton, als je er je soldeerbout op zet, is de kanz groot, dat de koperbanen los gaan laten...
Ik hou jullie op de hoogte, maar elke raad is welkom (graag zelfs!)
Wel netjes dat ze er een PL14 mod sticker op geplakt hebben : zie je niet vaak π
De print is niet slechter dan de latere, enkel hij is niet geverfd.
Dat is weer onhandig als je niet weer weet waar de plus van je pas uitgesoldeerde elko zat π