Hallo allemaal,
Twee weken terug ben ik samen met een collega afgereisd naar Oud Beijerland om een setje 22AH585's te kopen. Ze zijn helaas qua uiterlijk niet perfect (hier en daar wat fineer en aluminium beschadigd), maar technisch wel. MFB werkt goed en de bas is lekker strak.
Dus heb ik vanmiddag beide set speakers aangesloten voor een vergelijk. Het geheel aangesloten op een Marantz PM 72 versterker. En als testmuziek heb ik de nieuwe CD van Matchbox 20 gebruikt, omdat hier een lekkere bas (duh!) in zit. Verder heb ik ook nog even mijn draaitafel aangesloten voor wat analoog werk. (Pros and cons of hitchhiking van Roger Waters)
Ik moet zeggen uit de 585's komt in vergelijking met de SX 6587's een behoorlijk laag! (toch niet slecht voor een 17 cm) Alleen over de hoogweergave van de 585's ben ik minder te spreken. Zeker als je ze met de SX 6587's gaat vergelijken.
Bij deze speaker is het hoog en het mid veel beter uitgebalanceerd. Bij de 585's is het hoog wat schreeuwerig en meer ingeblikt. Misschien moet ik ze toch maar even openschroeven om te kijken of er nog een en ander afgeregeld moet worden. Heeft er nog iemand tips voor dit karweitje?
In-de-mien-tijm kunnen ze prima dienst doen als rearspeakers voor mijn surround installatie, daarvoor had ik ze namelijk ook gekocht. Deze opstelling is perfekt! Zeker bij de Phantom Menace (Star Wars) vliegen de geluidseffecten je om de oren. Om de film hoef je het niet te doen, maar het geluid is echt VET. Toch leuk dat George Lucas de THX standaard bedacht heeft. Misschien ook wel iets voor de surrounddemo op de beurs.
groeten,
Mnoe
[%sig%]
Menno,
Ik denk dat de grote verschillen erin zitten, dat de 585 een tweeweg systeem is en de 587 een drieweg...
[%sig%]
Zou het daardoor komen, dat verschil in hoge tonen weergave? Een goed uitgebalnceerd 2-weg systeem kan beter klinken dan een 3 weg... Ik denk dat het ook te maken heeft met filtering en de toegepaste units.
En omdat in de 585 een zelfde tweeter zit als een SX 6587, zou dit toch enigszins overeen moeten komen in de weergave. Maar toch een behoorlijk verschil.
grtz,
Mnoe
[%sig%]
Menno,
Maar natuurlijk worden de frequenties bij een 2weg systeem anders verdeeld dan bij drieweg. Bij tweeweg gaat een gedeelte mid door de woofer, en een gedeelte mid door de tweeter. Dit hoeft niet slecht te klinken, maar dat het anders is, is denk ik een feit. Ik zal mijn 541 en 544 eens vergelijken...
Groeten!
[%sig%]
Hoi Menno,
Check eerst eens de ruststroom instelling.
Ik had hier een 567 die vreselijk vervormde.
(schreeuwerig hoog.)
Bij wat testtonen leek het of de middentoner aanliep.
De ruststroom was veel te klein.
Als je ze zachtjes aanzet moeten ze allemaal ongeveer het zelfde klinken.
Bij de 587 kun je laag midden en hoog appart instellen. Is daar aan gedraaid?
[%sig%]
Cuno,
De 587's zijn idd opnieuw ingeregeld en klinken vele malen beter. Ik denk dat dit ook bij de 585's moet gebeuren, want zoals het nu klinkt is het bij hogere volumes niet om aan te horen. Dit lijkt erg op hetgeen wat jij hebt gehad met je 567's. Wat mij ook opviel, is dat bij gelijk ingestelde gevoeligheid, de 585's meer herrie produceerden...
Er is alleen 1 probleem... Ik heb nog steeds geen service manual van de 585's kunnen vinden. De manual van de 586's (is deze werkelijk hetzelfde???) heb ik inmiddels van de site gehaald. Ik ben er alleen niet zeker van of ik deze instellingen ook kan gebruiken. Als de verstekertrap voor het hoog hetzelfde is, kan ik hiervoor dezelfde meetwaarden gebruiken. Wie kan mij dit vertellen?
Groeten,
Mnoe
[%sig%]
Er is iemand op het forum die alle manuals kan leveren.
zoek naar iets als "Wie zocht er een manual" of zo.
[%sig%]
Cuno,
Dank je, was het alweer vergeten.. Ik had even beter moeten kijken. Maar toch bedankt voor de tip. Ik heb hem inmiddels een mailtje gestuurd. En nu maar hopen...
Mnoe
Ik heb de 585's opengeschroefd om e.e.a in te regelen. Als eerste maar de rustroom. Ik heb hierbij in eerste instantie de gegevens van een 586 gebruikt. Dit lijkt mij een behoorlijk eind in de goede richting, want het hoog is niet meer zo schreeuwerig.
Alleen voor het goed afregelen voor de versterkertrappen, heb ik toch waarschijnlijk de servicemanual nodig. Want als ik dit wil doen op beschreven wijze voor de 586, stuit ik op het volgende probleem: ik krijg maximaal 27 dB versterking voor het laag (dit lijkt me niet goed want dit zou 33,8 moeten zijn.)
Okee, als ik dan van deze maximale waarde uit ga, zou ik 10 dB terugkoppeling van de MFB moeten krijgen. Dit gebeurt helaas niet, dit is maximaal 3 dB (ook dit lijkt me niet goed). Help! Is de transducer soms stuk of zou het in de terugkoppeling zitten?
Heeft iemand tips of trucs hiervoor om e.e.a te controleren?
groeten van een ietwat trieste
Mnoe
[%sig%]
Hoe heb je dit gemeten?
Om dit goed te bepalen moet je volgens mij de terugkoppeling onderbreken.
Heeft iemand hier ervaring mee??
[%sig%]
Menno,
Regel je wel af met de box dicht? Zo niet, dan kan dat de oorzaak zijn dat je de 10dB MFB correctie niet haalt.
Ik weet niet wat de versterking van de laag eindtrap van de 585 moet zijn.
Ik kan het nu niet opzoeken, zit in het buitenland. Later in de week ben ik weer thuis.
Groeten,
Rob T.