Meldingen
Alles wissen

Voedingsbrom

20 Berichten
5 Gebruikers
0 Reactions
1,320 Bekeken
(@f-thalen)
Estimable Member
Deelgenomen: 20 jaar geleden
Berichten: 183
Topic starter  

Ook al worden alle tips die tot dusver op deze site zijn geplaatst opgevolgd dan nog is alle brom in de voeding niet helemaal 100 % te elimineren.
Als het inderdaad komt doordat die lamellen door de jaren heen niet helemaal meer vastzitten en zo voor brom zorgen zou het dan niet mogelijk zijn de pennen die die lamellen bijeen houden iets los te draaien en bijv een hittebestendige lijm/kit er over te coaten en dan ze weer zo vast mogelijk aan te draaien?

Of kraam ik hier pure onzin uit?

greetz
Freddy


   
Citeren
(@happypuppy)
Famed Member
Deelgenomen: 20 jaar geleden
Berichten: 2518
 

Freddy,

Ik denk dat je dan beter de lamellen met cyanoacrylaat (secondelijm) aan elkaar kunt plakken... Echter als je de schroeven waarmee de trafo in elkaar zit losdraait en deze even behandelt met wat WD40 en ze vervolgens weer in elkaar zet, wil een en ander nog wel eens stukken beter gaan. (Tip van Arend, overigens). Wellicht doet een veerringetje ook wonderen....

Succes!

[%sig%]


   
BeantwoordenCiteren
 jan
(@jan)
Estimable Member
Deelgenomen: 20 jaar geleden
Berichten: 220
 

Een pas op z'n plaats is wel aan te raden.

Ik ben geen trafo expert maar heb wel geleerd dat het belangrijk is dat het lamellen pakket goed geisoleerd moet zijn om wervelstromen tegen te gaan (en dus verlies).
Wat je dus ook doet om het pakket steviger te maken. zorg ervoor dat je niet de lak van het pakket beschadigd.
MAar misschien komt nu de discussie pas echt goed op gang.

Jan Scherps


   
BeantwoordenCiteren
(@happypuppy)
Famed Member
Deelgenomen: 20 jaar geleden
Berichten: 2518
 

Jan,

Klopt, zoiets heb ik 4 jaar geleden ook eens geleerd. Daarom worden trafo's juist niet meer uit één stuk blik gemaakt, maar uit die lamellen...

[%sig%]


   
BeantwoordenCiteren
(@f-thalen)
Estimable Member
Deelgenomen: 20 jaar geleden
Berichten: 183
Topic starter  

Als je de betere japanse merken bekijkt, bijv Sansui, die gebruiken in hun versterkers een ander soort (lijkt compleet gesloten, je ziet dus geen wikkels of lamellen) travo,s die helemaal bromvrij zijn..
Het is niet mogelijk/raadzaam de travo,s in de mfb,s op een of andere manier beter te isoleren?


   
BeantwoordenCiteren
 jan
(@jan)
Estimable Member
Deelgenomen: 20 jaar geleden
Berichten: 220
 

Ik heb eigenlijk nog nooit een trafo horen brommen in mijn mfb's. Ik denk ook niet dat als er al iets bromt dat het het pamellen pakket is.
Ik raad je aan eens te kijken of er niet een randje los zit (vastzetten met een tie-rap) of misschien zit er een schroefje ofzo los dat resoneert.

Jan Scherps


   
BeantwoordenCiteren
(@happypuppy)
Famed Member
Deelgenomen: 20 jaar geleden
Berichten: 2518
 

Freddy,

ringkerntrafo erin bedoel je? Kan ook en zal wellicht ook verbetering kwa vermogen betekenen. Tast echter wel de authenticiteit aan...

[%sig%]


   
BeantwoordenCiteren
(@f-thalen)
Estimable Member
Deelgenomen: 20 jaar geleden
Berichten: 183
Topic starter  

Beste Jan (Scherps)

Ik heb nog nooit een MFB gehad uit de 532 of 54.. serie die NIET licht bromde in de voeding..
ook alle andere versterkerapparatuur van Philips uit die jaren, ook die platte met die 5 schuifregelaars, al die voedingen brommen licht

dat was denk ik ook HET voordeel van de 58..serie, de trafo,s zitten in luchtdichte ruimtes..


   
BeantwoordenCiteren
(@happypuppy)
Famed Member
Deelgenomen: 20 jaar geleden
Berichten: 2518
 

Die brom is trouwens niet schadelijk of irritant, tenzij ze op je slaapkamer staan....... Elke trafo bromt trouwens, da's niet Philips gebonden.

[%sig%]


   
BeantwoordenCiteren
(@f-thalen)
Estimable Member
Deelgenomen: 20 jaar geleden
Berichten: 183
Topic starter  

Dan haden onze japanse broeders (ook bij apparatuur uit die jaren) dat dan toch beter in de gaten... πŸ™‚

[%sig%]


   
BeantwoordenCiteren
(@happypuppy)
Famed Member
Deelgenomen: 20 jaar geleden
Berichten: 2518
 

Logisch misschien, want daar hebben ze allemaal van die dunne, rijstpapieren wandjes.....

[%sig%]


   
BeantwoordenCiteren
(@c-walters)
Reputable Member
Deelgenomen: 20 jaar geleden
Berichten: 410
 

Kijk ook eens naar hoe de travo op de achterwand is bevestigd.
Daar zitten ook rubber ringetjes rond de schroeven om mechanische
trillingen te dempen.
Misschien is het rubber ringetje vergaan.

[%sig%]


   
BeantwoordenCiteren
(@f-thalen)
Estimable Member
Deelgenomen: 20 jaar geleden
Berichten: 183
Topic starter  

Ik denk dat de suggestie van Cuno een hele goeie is en dat het grotendeels met de ophanging heeft te maken. Ik geloof dat de philips technici dat op het laatst ook wel doorhadden want bij de meest nieuwe achterwand van de 544 die ik hier heb liggen, dus die met de achterplaat op zijn kop, voeding boven in (heb helaas geen dig camera anders zou ik een foto mailen) hebben ze een ander soort ophanging gebruikt. De eigenlijke voeding hangt in een viertal (rode dikke) rubbers die en de lamellen tegen elkaar drukken en tegen de achterkant aandrukken. Daartussen, iets verlaagd zijn beugeltjes met gaatjes aangebracht, die met schroeven vanuit de achterwand worden aangedraaid. Het resultaat is volledige bromvrijheid. De schroeven in de achterwand hebben dan zelfs ook geen rubbertjes meer maar gewone ronde plaatjes ertussen. Het type trafo is de WA 861. Jan Scherps heeft het destijds bij mij thuis al eens vluchtig gezien.
Dat is wel eeen heeeeel mooie oplossing, maar ja helpt mij niet met oudere 544,ers......

En wat de opmerking van Thomas betreft, tja de een heeft scherpere oren dan de ander :-).....:-)

[%sig%]


   
BeantwoordenCiteren
(@ernst)
Honorable Member
Deelgenomen: 20 jaar geleden
Berichten: 660
 

Ik heb Thomas ooit foto's van mijn 544's met 'zo'n achterwand gestuurd
misschien kan hij die plaatsen..
Ernst


   
BeantwoordenCiteren
 jan
(@jan)
Estimable Member
Deelgenomen: 20 jaar geleden
Berichten: 220
 

Freddy,

Toen ik die achterkant zag dacht ik: "hmmmm, iemand heeft hier een andere trafo ingehagen".
Deze lijkt echt niet op een Philips exemplaar. Niet dat ik nou denk dat Philips alleen maar van die "oertrafo's" gebriukt maar het zag er gewoon niet helemaal orgineel uit. Maar goed, ik kan mij natuurlijk vergissen.
Ik dacht dat vooral omdat volgens mij de solderingen er niet netjes en goed geisoleerd uitzagen. Of vergis ik mij nu?

Jan Scherps


   
BeantwoordenCiteren
Pagina 1 / 2
Deel: