Heren, ik heb vanavond een heel interessant verhaal over de woofer van de 544 gehoord: een hoop mensen missen het geluid van de 544 toen ze hem nieuw kochten. De bassen waren veel voller en ook ik moet eerlijk zeggen dat ik best veel paartjes 544 heb gehad en dat er woofers bij waren die helemaal over de rooie gingen. Nou vertelde een man mij vanavond dat dit niks te maken heeft met het versterker gedeelte (of in ieder geval is dit niet de schuld van de versterker). Een man van de technische dienst van Philips zegt dat dit aan de woofer ligt van de 544! Die rubber rand deugt niet en wordt minder naarmate de speaker ouder wordt. Vandaar dat je die volle bas niet meer hebt (of je moet een paartje 544 hebben die nog in topconditie zijn). Dit heeft ALLEEN de 544. Ik heb dit verhaal nog nooit gehoord en ik heb vanavond op www.audiofriends een zeer opmerkelijk verhaal gelezen. Hier wordt een lijst van speakermerken genoemd waarvan de luidsprekers met schuim zijn gefabriceerd: wat schetst mijn verbazing bij Philips: voor zover bekend GEEN mfb-type buiten bepaalde type 544!!! Het allerlaatstetype 544 (met de nieuwe woofer) schijnt er geen last van te hebben. En deze meneer vertelde ook dat er een type 544 met tulpaansluiting is geweest! Weet iemand hier iets van want ik weet wel dat er een 567 met tulpaansluiting is geweest maar van de 544 heb ik dit nooit gezien. Wie kan hier duidelijkheid over brengen? En hadden de ERRES en ARISTONA types (met litze draden) dezelfde woofers als de Philips 544?
Jan
Jan,
Typisch, ik hoorde vanavond van Wim per e-mail hetzelfde verhaal. Zijn jullie hier samen mee bezig?
Inderdaad, het zou een verklaring kunnen zijn. Persoonlijk zou ik dit kunnen bevestigen noch ontkennen. Ik heb zelf twee omgebouwde AD12100 woofers in de 545 gehad, die waren ook kwa rubber ophanging véél slapper dan de originele. Heb ze echter nooit aan 't klapperen gekregen.
Dat stukje op AudioFriends, dat heb ik trouwens een tijdje geleden ook gezien, en het verbaasde me zeer! Ik heb nog nooit een Philips woofer (uit die tijd) gezien met schuimrand... Zéker niet in de 544! Wellicht kan iemand hier bevestiging over geven???
Kwa reparatie, ik denk wel dat het mogelijk is om bijvoorbeeld van een opgeblazen woofertje de rubber rand af te halen (indien intact) en deze te gebruiken voor een "verzakt" ( ? ) woofertje.
Speciaal voor Martijn: Kijk, hiervoor was nou dat vaseline en talkpoeder verhaal.... Rubber vergaat!!!
Verder, er zullen ongetwijfeld 544 met tulp zijn geweest, heb hier zelf een 532 met tulp staan. Alle modellen werden met tulp uitgevoerd als ze naar de USA gingen (die lui kon je moeilijk met Duitse Normen komen aanzetten).
Over zachte woofer-randen gesproken, die van mijn 541 (allevier) zijn echt mega zacht! Heel wat anders dan die autobanden van de 545!
Ik ben benieuwd naar de andere reacties...
Groeten,
[%sig%]
Voor mijn gevoel mag de conditie van de rubberrand niet uitmaken -het is immers mfb- Ook fouten in die mechanika zouden gecorrigeerd moeten worden !
Waar ik wel aan twijfel is de mfb-opnemer mogelijk in combinatie met de magneet. Ik had al een topic gestart over het fetje in een woofer: daar twijfel ik wat aan. Variaties in de magneet (kan dat na jaren in sommige gevallen ? ) lijken me met opnieuw afregelen van het mfb-level te corigeren.
Verder is het rubber waarin de opnemer zelf hangt mogelijk ook aan verandering onderhevig. Zo te zien is dat hetzelfde rubber als wat in de oude philips platenspeler-elementen gebruikt werd. (die keramische ! )
Heeft iemand ervaring met ouder worden van keramische pickup elementen ? Als ook die slecht laag geven, lijkt me dat een redelijke verklaring.
[%sig%]
Kweet niet zeker, maar volgens mij heeft Andre tulp op zijn 567's.
[%sig%]
nee helaas geen tulp, het zijn wel de platen die ondersteboven zitten.
Wat mij wel opvalt is dat er 2 soorten woofers zijn in de 532, namelijk met dikke platte rubbers en de "normale" wat rondere randen. De dikke platte rand zie je ook terug in de 567 woofer, in beide gevallen rubber. De plattere rand heeft een mindere uitslag dan de ronde rand.
Bij een klapperende woofer zou ik eerst de mfb terug regelen, ten tweede controleren of de kast nog luchtdicht is.
Schuim is volgens mij bij philips pas vanaf 1983 gebruikt, zelf denk ik dat een 5 serie nooit schuim heeft gekend, of het moet een zelfbouw zijn geweest.
-dRe
[%sig%]
Bericht bewerkt (01-09-2003 23:19)
[%sig%]
Bericht bewerkt (10-09-2003 13:38)
Wim,
Hmm, heb ze even niet bij de hand, maar bij mij klappert niets dus ik ga geen slapende honden wakker maken...
André,
Volgens mij hebben wij het al eens gehad over de rubber randen van de 532 en de 544; ik heb bescheiden (maar wel behoorlijk stijve!) randjes in de 544 zitten en zeer uitbundig dikke in de 532, terwijl jij het net andersom had...?
Groeten!
[%sig%]
Toch maar allert op blijven op die rubber-randen.
(een condoom met uitgedroogde rand lijkt me ook niet je van het)
[%sig%]
Bericht bewerkt (10-09-2003 17:05)
Ik denk dat de luchtdruk in de kast meer weerstand heeft dan de rubber rand. Bij MFB zijn het erg kleine kastjes !!!
De rubber rand zit er in om de conus recht te houden.
Als hij stuk is zou hij
- of moeten lekken
- of de conus scheef trekken bij beweging van de conus
Scheef trekken kun je horen omdat dan bij een grote amplitude de
spreekspoel tegen de magneet aan komt.
Als hij bij kleine amplitude de spoel ook al tegen de magneet aanloopt is het de centreerring bij de magneet.
Begint de basspeaker vanaf een bepaald nivo te kraken dan staat waarschijnlijk je de eindtrap te oscilleren.
Kan iemand met meetwaarden aantonen dat de output minder wordt.
Anders weet ik wel wat er gebeurd is.
Dat heet een subjectieve luister ervaring.
Er gebeurt het volgende:
Als ik naar een 541 luister denk ik gaaf geluidje...
Schakel ik over naar een 567 denk ik ..ja ietsie groter...
Schakel ik weer terug naar de 541 denk ik euhh waar is de bas?
Verder is de plaats van de speaker en jou plek in de luisterruimte ook van grote invloed op hetgeen je hoort.
[%sig%]
Bericht bewerkt (02-09-2003 15:02)
[%sig%]
Bericht bewerkt (10-09-2003 17:05)
Ik denk dat de kans groter is dat je endtrap oscilleert.
Ik heb net een 532 gehad die een raar kraakje in de
basspeaker had vanaf een bepaald nivo.
Op een scoop was te zien dat zogauw de wisselspanning op de eindtrap een paar volt werd werd de sinus ineens heel dik.
Als je het MFB circuit aansloot begon hij daar opeens raar te rammelen.
Alsof het elementje los in de spoel zat.
[%sig%]
heb je de potmeter voor de ruststroom door de laagtrap gemeten? Ik had een soortgelijke klacht, vv hiervan was de oplossing
[%sig%]
[%sig%]
Bericht bewerkt (10-09-2003 17:06)
Nou jongens,
Dat moet toch wel een gezellig avondje zijn! Verslag aub! :D:D:D
[%sig%]