In een eerder topic van mij over het nieuw ontwerp van de 22 AH 587 heb ik verhaal gedaan over de toepassing van een 8 ohm Visaton tweeter in plaats van de AD0163T15 (15 ohm tweeter). Op basis van foutieve gronden van vermogensverlies heb ik de emitterweerstanden verlaagd van 2,7 ohm naar 1,2 ohm. Door opmerkingen van anderen over de emitterweerstanden ben ik me weer eens in de theorie gaan verdiepen. Ik ben daardoor tot de conclusie gekomen dat vermogensverlies in de weerstand Re geen rol van betekenis speelt vanwege de terugkoppeling die de uitgangsweerstand teniet doet. De uitgangsweerstand van de versterker is in de orde van Re/ 1+ Ak = 0,018 ohm (Re de emiiter weerstand 2,7 ohm, A de open loop versterkking > 5000 en k de terugkoppel factor van 1/33). De Re speelt bij de vermogensaanpassing met de speakerload dus geen rol. Waarom dan wel de Re opgenomen ? Zoals eerder al door anderen op het forum is gemeld voor stabiliteit. In de literatuur kom ik tegen dat het de thermische stabiliteit betreft. De eindtrap heeft een basis emitter overgang. De BE overgang is temperatuur afhankelijk namelijk ca. -2mV/C. De verandering van de Vbe wordt gecompenseerd door de transistor van het instelcircuit voor de ruststroom met de temperatuur "mee" te veranderen door deze transistor termisch te koppelen met de koelplaat van de eindtor (dit is gedaan in de 587) en door de emiiter weerstanden op te nemen die zonodig voor een compenserende spanningsval zorgen mocht de stroom toenemen als de instelspanning de verandering niet volgt.
Hoe nu de waarde wordt bepaald van de Re ben ik nog niet achter net zo min of ik toch nog de weerstand weer op de originele waarde in het ontwerp moet brengen. Feit blijft dat er bij een weerstand van 2,7 ohm ten opzichte van 1,2 ohm een ruim twee keer (2,7/1,2) zo kleine stroom loopt om voor een zelfde compensatie te zorgen bij een temperatuurstijging die als gevolg daarvan voor een Vbe verlaging zorgt die gecompenseerd moet worden.
Zo dan heb ik weer schoon schip gemaakt.
Conclusie alleen op onderbouwde gronden (die ik niet heb kunnen geven) de emitter weerstanden aanpassen !
Over die keuze voor 15 ohm.. ik heb nog ff in de databoeken gekeken.
De AD0211 wordt opgegeven als 96dB bij 5 Watt. De AD 0163 en aanverwanten voor 2 a 3 Watt. Dat betekent dat de tweeter zo'n 3dB gevoeliger is dan de mid. Dat verklaart de 15 ohm versie.
( in moderne gegevens: AD0211 = 89dB/W/m, AD1631 92 a 93dB/W/m)
Als die visaton mid en hoog ongeveer identiek zijn qua gevoeligheid dan kun je gewoon beide als 8 ohm toepassen, echter is de stroom 2 keer zo hoog en dat zou vervorming kunnen geven of te grote opwarming van de hoogtrap.
maar omdat er in het hoog relatief weinig (rms) energie zit (zie het plaatje van Piet) dan kan het best zijn dat de hoogtrap eigenlijk is overgedimensioneerd.
De AD11700RT8 die ik wil gaan toepassen zou 91dB/W/m zijn.
Ik moet dan dus wel iets ervoor zetten om 2 dB "kwijt te raken" icm met de 0211. Ik denk ca 5 ohm in serie, klopt dat?
Jeroen, Dat zijn weer nieuwe data over de Philips speakers die ik nog miste. Met mijn huidige instelling van de mid en hoog versterker op 19,5 dB versterking van de Visatons (90dB) zit ik voor de middenspeaker 1dB hoger en voor de hoog speaker met verschil in impedantie een fraktie hoger. Ik laat het daarbij.
Ik heb nog geen vermogenstest gedaan op vol vermogen maar tot nu toe heb ik geen horbare vervorming geconstateerd en ook geen extreme opwarming gevoeld.
De veilige weg is natuurlijk een weerstand in serie opnemen omdat Philips met de 15 Ohm speaker de stroom heeft willen beperken in de eindtrap. Een weerstand van 5 Ohm in serie met de 8 Ohm speaker kom ik tot -2,1 dB. Met een ongewizigde versterkingsfaktor van 19,8 voor de tweeter kom je heel goed in de buurt van de instelling van de middentoner.
Het alternatief is de versterker terugdraaien naar 17,5 dB (- 2 dB voor het verschil in rendement met de middentoner) en geen weerstand gebruiken.
Dat met die data, ik verzamel die philips boeken π Ik hoop nog iets te vinden uit 93 of zo. (die zou er nog moeten zijn) Tot nu toe heb ik verschillende tussen 1973 en 1990 (laatste is nog onderweg). Er zijn vroeger waanzinnig veel aparte speakers gemaakt voor dictafoon, tv, portable etc.. Voor HiFi zie je enkele types waar weer op doorontwikkeld is schijnbaar.
Of het in de praktijk allemaal klopt weet ik niet maar mag je gemiddeld wel verwachten, uiteraard zit er produktiespreiding ook op speakers π
Ze doen dat in oudere boeken zo, dat de gemiddelde waarde in het operationele gebied op 96dB gesteld wordt en het bijbehorend vermogen wordt opgegeven. maar in nieuwere boeken wordt dat soms bij 90dB gedaan (AD21601 bijv..). Ik weet niet exact welke textieldome in de 587 zit, maar die dingen zijn volgens het boek iets gevoeliger dan de 0211.
Als het 1 dB afwijkt kun je het wegregelen, maar als je er teveel langs zit dan lijkt me dat je ergens sneller de fout in gaat bij volle uitsturing.
Het is (tegenwoordig) gebruikelijk om het rendemt van de luidspreker op te geven in X dB (1W/1m) Dat wil zeggen dat er elektrisch een vermogen van 1 W wordt aangeboden en op 1 meter afstand een geluidssterkte van X dB wordt gemeten. Het blijft dan een interessante vraag welke waarde wordt gegeven aan de AD 0211 SQ8 ? 89 of 90 dB?
De Ad0211 wordt opgegeven in het databoek als 5Watt operationg power.
pagina 1
pagian 2
10log5=6,989 zeg maar 7. trek je dat van 96 af kom je op 89..
Maar er is altijd een spreiding. Soms wordt die ook aangegeven.
Bij nader inzien lijkt me toch beter de tweeter niet te voorzien van die weerstand en te doen wat jij ook gedaan hebt, de hoogtrap minder uitsturen. Voordeel is dan dat hij mooi spanningsgestuurd wordt, wat eventuele eigen resonanties kan verminderen en de hoogtrap wordt toch minder belast omdat hij minder uitgestuurd wordt. Dat is de grote kracht van de 587, alle units worden mooi spanningsgestuurd. De 11700 heeft een kleine resonantie bij 3.3khz volgens wat ik er op internet nog van gevonden heb. Dat komt wrs omdat deze ribbon anders is dan de 21601.
Bij de 21601 wordt het bandje direct aan de versterker gekoppeld, terwijl in deze een transformator zit. Waar je tegen aan kijkt zijn gesloten ringen, en die worden vanaf de zijkanten ingekoppeld lijkt het. Wel een apart ding.
In eerste instantie heb ik de instelling van de versterking verlaagd in mijn laatste setup heb ik de versterker van midden en hoog met de visatons beiden (90 dB 1W/1m) op 19,5 dB ingesteld (niet verlaagd dus). De overeenkomst met de originele mid hoog met een rendement van 89 Γ 90 dB 1W/1m lijkt me acceptabel. Ik overweeg om in de toekomst van die lastige 0,5 dB af te komen en in te stellen op 19 dB. Maar waar praten we over als we het over 0,5 dB hebben?!
Voor jouw instelling ook beide 8 ohm speakers en het rendement van 91 dB 1W/1m zou ik de instelling voor hoog op 18 dB zetten.
Ik vraag me af t.o.v van wat die dB's.. +18dB? wat is dan 0 ? 0,775mV aan de ingang?
De instelling zoals in de service docs is beschreven alleen nu geen 19,8 dB maar 18 dB. Het ingangssignaal is 77,5 mV (0 dB) en 10 kHz voor het afregelen van de versterking voor hoog.