Allereerst: felicitaties met deze site, ik heb er een hoop van geleerd π
Het inleidende verhaal:
Ik heb een Sony MHC-7900 Dolby Surround installatie, waaraan een DVD speler, een VHS recorder en mijn PC met Soundblaster Live Player 1024 hangt. Echter heb ik de originele boxen van die installatie niet, van de front speaker uitgangen lopen nu twee tulpstekker naar de Line-in van een tweede versterker, waar gewone boxen aan hangen. Die tweede versterker met boxen fungeren nu als "front speakers", met een decibel-meter heb ik alle vijf de boxen even hard afgesteld.
Nu kreeg ik van een oom voor niks twee 544's, die bij hem jaaaaren op zolder hebben gestaan. In ΓΒ©ΓΒ©n box lag de hoofdprint los door de kast te zwerven, die is weer netjes vast geschroefd. EΓΒ©n box wou eerst niet inschakelen, maar deed dit wel toen ik hard met m'n knokkels op de achterkant tikte.
De boxen heb ik beiden rechtstreeks op de Frontspeaker Out van de surround versterker gehangen, maar de bassen klonken extreem afgeknepen en er zat een soort "zwevend" geluid in. Ook de middentonenspeaker deed niks. Opvallend was dat ik de regelaar achterop de speakers helemaal open moest zetten (20V) en het geluid nog te hard was t.o.v. de andere drie speakers.
De 544's heb ik toen naar mijn vader genomen en ze daar aangesloten, de bassen klinken daar geweldig, alleen nog steeds geen middentonen. De regelaar achterop moest hier juist compleet terug naar 1.0V en de boxen klinken nog iets aan de zachte kant.
Ik heb toen van ΓΒ©ΓΒ©n van de boxen de middentoner losgesoldeerd en voor testdoeleinden tijdelijk vervangen door een 4 Ohm autoradiospeaker die ik nog had liggen, toen deden de middentonen het wel. Dit was ook het geval bij de andere box.
Nu lijkt het me sterk dat beide middentoners kapot zijn. Het is net als met geheugen voor een PC, als er geheugenfouten inzitten, is het (bijna) altijd ΓΒ©ΓΒ©n module die defect is, nooit beide of alle drie (of alle vier).
Overigens zijn die 544's afwijkend van wat er hier op de site staat. De hele achterkant is anders, er zit een vast netsnoer aan (geen stekkers) en de middentoner is een AD 0211/SQ8 ipv een 0210.
Mijn uiteindelijke vraag is of er nog iets aan te doen valt. Na wat rondbladeren merk ik al wel dat deze middentoners moeilijk te vinden zijn, en marktplaats.nl vertrouw ik niet helemaal. Bij ons op de zaak komen soms wel eens laptops voor reparatie binnen die daar gekocht zijn, en achteraf gestolen blijken te zijn.
Wellicht is er hier iemand die weet welke andere types middentoners compatible zijn met de 0211/SQ8, dit vraag ik vooral vanwege die 'pot' die achterop die speaker zit...
Het uiteindelijke doel is om die 544's aan mijn vader te geven, hij heeft namelijk de originele boxen die bij mijn installatie horen (dit zijn ook MFB's, maar dan met electrostaten) en die krijg ik dan weer. Hiermee kan ik die rare constructie met die tweede versterker + boxen elimineren. π
[%sig%]
Bericht bewerkt (10-09-2003 13:55)
Het is Den Bosch, and you've got mail. π
Ik heb de 544's gemaakt met de middentoners van Hilbrands 466's en heb nu twee losse defecte middentoners, die ik nog gemaakt moet zien te krijgen.
Overigens werken de 544's wel op de bovengenoemde Sony toren, ik had ze per ongeluk op de rear speaker uitgangen aangesloten...
Ik hou ze nu dus zelf, en die gekke constructie met die tweede versterker en boxen kan van het weekend afgebroken gaan worden. π
Er zijn mensen die kapotte middentoners in sommige gevallen kunnen repareren.
[%sig%]
En ik mag mijzelf nu tot hen rekenen....
[%sig%]