Ik ben in het bezit van een setje 532, waar ik zeer tevreden mee ben.
De ramp begon toen ik 's nacht gewekt was door een enorme brom toon, mijn externe geluidskaart (da/ad converter) was verbrand en heeft mijn 532 voor een paar uur overbelast met een enorme bromtoon.
De rechter speaker deed het niet meer (rode lampje ook niet meer), ik heb toen de achterkant open geschroefd en de 3 zekeringen vervangen.
Later weer aangesloten om te testen...
Alles deed het weer (ook het rode lampje) alleen één ding niet! de basspower is weg, ik dacht eerst dat de basluidspreker stuk was, toen gaasfront gedemonteerd en de basluidspreker bekeken...
Er komt een zacht geluid uit de basluidspreker, de power is eruit.
Als ik tegen de cones iets aanduuw dan komt er meer geluid uit, ook resoneerd de basluidpreker minimaal.
Wat ik ook vreemd vindt is dat de rechter basluidspreker er anders uit ziet dan de linker, linker basluidspreker heef een grotere front dop (het stoof kapje in het midden van de conus) en het ophangrubber heeft een kleinere diameter.
heeft iemand mischien een tip? Waar ligt het aan? De luidspreker of de eindtrap?
Alsvast bedankt voor je hulp en moeite!
Groetjes José
José,
Zelfde symtoom gehad bij mijn "kringloper"... Torren kapot... Vervangen en spelen... Types staan in de servicemanual... Doormeten heeft geen zin, het zijn Darlington's... Succes!!
Peter!!
ben ook achter gekomen dat de bovenste zekerering (3,25 A) alweer doorgebrand is! (dit is de tweede)
Jose,
Lees de mail die ik je heb gestuurd. Ik vermoed dat een doorgebrande spreekspoel van de woofer kortsluiting in je eindversterker veroorzaakt. Daarom slaat die zekering steeds door.
Groeten,
[%sig%]
Thomas,
Ik denk dat dat niet het probleem is, dankzij die rotte tor, kun je de ruststroom niet afstellen, an zodoende fikt die zekering er telkens uit...
Of niet?
Grtz. Peter
Peter,
Natuurlijk kun je gelijk hebben, er is echter één ding dat hij zegt, wat me bezighoudt:
>Er komt een zacht geluid uit de basluidspreker, de power is eruit.
>Als ik tegen de cones iets aanduuw dan komt er meer geluid uit, ook
>resoneerd de basluidpreker minimaal.
Dat drukken wijst volgens mij op een rotte spoel... Denk je trouwens dat een eindtrap het moeilijk zou hebben met een dikke brom? Ik denk zelf dat de speaker daar veel meer onder lijdt...
Ultieme test: speakers omwisselen!
[%sig%]
Thomas,
Ultieme test, insides omwisselen, of bedoelde je dat? Ik had uit mijn woofer ook een zachte brom, dacht eerst dat de terugkoppeling niet goed stond ingesteld...
Maarja, de ultieme test zal het ons leren!
Grtz. Peter
hallo juan,
Als je de ruststroom niet in kunt stellen kan er ook sluiting in C513 zitten.
Maak een kant los en kijk dan nog eens.
[%sig%]
Peter,
Ik bedoelde inderdaad het omwisselen van de basspeakers. Er bestaat dan wel risico dat - bij een defecte eindtrap - de speaker iets engs binnenkrijgt, maar dit heeft hij snel genoeg in de gaten.
[%sig%]
Thomas,
Het is makkelijker de insides om te wisselen, hoeft niets te solderen enz. Denk ik....
Grtz.
zeer bedankt voor jullie Tips! Toppy!
ik ga morgen inderdaad ff die insides omwisselen! goeie tip!
en volgende week in den Haag 2x 532 halen waar er een van bromt, dan heb ik in ieder geval onderdelen!
jullie horen het binnenkort nog!
groetjes..
José,
Erg fijn dat je die twee extra 532's kunt krijgen. Wellicht is de brom in deze box iets simpels (vaak voedingselko kapot of los) en kun je deze met een kleine ingreep weer perfect krijgen. Dan heb je er vier!
Succes en hou ons op de hoogte!
Groeten,
[%sig%]
via marktplaats een advertentie gevonden! 2x544 eerste type, stonden voor 175 € maar ik heb ze voor 125€ perfect werkend! ze hebben bij oudere mensen gestaan die maar 1x p/w een muziekje draaide, ik ga ze volgende week ophalen, daarna mijn 532 oplappen en verkopen als 3x 532 en 1x speaker voor onderdelen......
groetjes José
Jose,
Jan zoekt nog een paartje, ik wil de defecte wel van je overnemen 😉
[%sig%]