Meldingen
Alles wissen

532 eindversterker opgeblazen

17 Berichten
5 Gebruikers
0 Reactions
1,063 Bekeken
(@zapper)
Famed Member
Deelgenomen: 20 jaar geleden
Topic starter  

Hmm vandaag 2 532's gekregen van een collega. Ik blij πŸ˜‰
Leuk om de 1e mfb eens te hebben.. En vooral benieuwd hoe die klinkt en of dat nog verbeterd kan worden πŸ˜‰

Sluit er eentje aan, vreselijk ploek ploek.

Kijk ik, staan ze allebei op 127 Volt. Blijkbaar ooit meegeweest naar verweggistan. (zal em morgen eens vragen, maar ik denk het wel)

****.. wie denkt daar in deze tijd nog aan, dat een netspannings-kiezer fout kan staan. Zeker als die dingen ergens van zolder komen....

Maar goed, even meten en blijkt de BC548 die de eindtorren stuurt kortgesloten. De BD137 goed. Nieuwe 548 erin, niks. Blijken er ook 2 van die 1 ohm weerstanden weg. (van de onderste tor). Ik meet die darlingtons door (voor zover dat gaat) en zie normale p-n overgangen.

Dus ik zet een stroommeter over die kapotte 1ohms (op de stand 10A, dan heeft ie een lage weerstand), schakel de voeding in en uit zodat de elco is opgeladen en druk dan met de hand het relais in (dat doet ie niet automatisch, maar dat euvel zit em ergens in die ingangsprint). Even een stroompiekje (veel te hoog) en ook de andere 1 ohms kapot (alle 4). Nu geeft ie wel midden en hoog (gelukkig is de voorversterker en 2e eindtrap heel gebleven), maar laag dus nada.
De elco van 4700 uF in serie met de woofer lijkt goed.

Ik denk dat toch die MJ2501/3001 hemelen zijn. Het gekke is dat ze geen sluiting geven. Of zou ik al die 1 ohms eens moeten vervangen? Misschien zijn die erg kritisch en was toch de gelijkstroominstelling niet goed door er die meter op te zetten.

Zijn die darlingtons nog ergens te koop??

De andere box werkt goed als ik het relais zelf aandruk, blijkbaar hetzelfde foutje als die ander. De relaisspoel moet door een tor aangetrokken worden, en op die tor meet ik niks dus vermoedelijk gewoon een spoorbreuk of zo. Maar dat is niet zo erg..

Citeren
(@zapper)
Famed Member
Topic starter  

hmm je mag blijkbaar geen s j i t zeggen .. πŸ˜‰ dan komen er sterretjes.

Achterop een van de 532's zat nog een klein stickertje met PL14 overe eentje met PL10. Erin is flink wat gewijzigd, en alle torren zijn BC5xx ipv BC 1xx, blijkbaar een van de laatste.

Wel een stuk handiger dan die 9638, gewoon deurtje open en meten...

BeantwoordenCiteren
(@zapper)
Famed Member
Topic starter  

Hmzz nou toch de darlingtons eruit lijkt het.
De MJ2501 is kortgesloten, de MJ3001 meet 5 ohm. verder nog de stuurtor van het relais (BC 639) weg. Dat lijkt voorlopig alles, die hebben de voeding wrs. fors belast en dat is de redding geweest van de rest.

Wel ontzettend servicevriendelijk zo'n 532, tsjonge schroefjes los, scharniertjes kun je zo de print openklappen. En de soldeerverbindingen zien er nog prima uit! Ik heb minder oude apparaten gezien met veel slechtere verbindingen.

En als je dan die oude tin vloeibaar maakt komt er zo'n honinglucht vrij, dat heb ik vroeger ook vaak geroken.. Lang geleden πŸ˜‰

Inmiddels 1 wijziging doorgevoerd, de L-R schakelaar verwijderd en een tulpplug in het gat (geisoleerd).. Hoef ik die ouwe kraakpluggen niet te gebruiken πŸ˜‰

Als je een tulp-contra neemt die voor een snoer bedoeld is, en een moertje van een F-connector chassisdeel dan past dat perfekt! En dat alles uit "de oude doos" πŸ˜‰

Morgen maar eens kijken of ik ergens die torren kan kopen.

Maar wat zal ik nu doen, ook de voedingselco etc vervangen? Die zien er anders allemaal nog erg goed uit.

BeantwoordenCiteren
(@happypuppy)
Famed Member

Zapper,

Tip 1: MJ... zijn volgens mij geen darlingtons hoor... da's de 3055 en consorten πŸ™‚

Tip 2: DIN is echt zo slecht niet, dat losse gewiebel los ik altijd opdoor de V-vormige contactjes in het chassisdeel met een héél klein schroevendraaiertje weer naar het midden te duwen. Gooi die oude chassisdelen in elk geval niet weg, ze zijn handig als reserveonderdelen!

Groeten,

[%sig%]

BeantwoordenCiteren
(@zapper)
Famed Member
Topic starter  

Merkwaardig als ik op het schema kijk (wat ik van jullie site heb met grote dank!) dan zijn de eindtorren voor de bas en de mid-hi allemaal getekent als darlington transistor.

Ik heb ze inmiddels besteld bij coditronix, zouden vrijdag binnen moeten zijn. Dus dat leed is al bijna geleden. De automatische inschakeling heb ik al gerepareerd, nieuwe stuurtor en de elco's vervangen. Die werkt weer.

De DIN pluggen blijven er gewoon inzitten en aangesloten, alleen heb ik de L-R schakelaar eruit gehaald en in het gat een contra-tulp gezet.
Die DIN pluggen doen het goed als je em op een luisprekeruitgang zet, maar zodra je daar kleine signalen doorstuurt gaan ze toch oxyderen en dan gaat je hoog in de tijd vervormen. Ik heb vroeger veel apparaten met DIN gehad, en als je ineens het idee had dat er veel vervorming in zat dan rammel maar met die pluggen. Cinch is ook niet ideaal, je moet de pluggen hebben met de 4 "blaadjes" niet die volledig ronde. Daarvan gaat op den duur de massa los zitten. Het meest professionele, voor als je ermee wilt gaan discotheek spelen is om er XLR in te zetten, maar dat hoeft voor mij niet.

Er zit een niet origineel lampje in wat te zwak brandt, ik denk dat ik er een rode hi-brightness LED in ga zetten, een stuk naar achter, en als je dan de schakeling zo wijzigt dat de led (met 2 weerstanden en een diode) een beetje stroom krijgt als de box standby is, en zijn nominale stroom als ie aan is, kun je zien of ze op spanning staan (zwak oplichtend MFB teken) of aan (feller oplichtend). Dat lijkt me wel een leuke modificatie.

Maar eerst wachten tot ik die torren heb. Hopelijk heeft er verder niks geleden.

Wel beroerd zo'n vergissing maar je leert wel mooi hoe een 532 in mekaar zit πŸ˜‰

(en nou nog kijken hoe die straks klinkt.. wie weet valt daar nog wat aan te tweaken).

[%sig%]

BeantwoordenCiteren
(@zapper)
Famed Member
Topic starter  

En natuurlijk zoals we gewend zijn beloven winkels als ze iets voor je bestellen dat jet overmorgen binnen is, maar bel je dan dan krijg je een of ander ander dropje aan de lijn die nergens wat van weet en natuurlijk is het er dan nog niet. Altijd hetzelfde, nog nooit anders meegemaakt. Daaron verliest nederland van die oosterlingen o.a.

En ik kan die dingen dus nu niet repareren, ook niet maandag want dan zijn de heren dicht. Jammer dat ik zelf geen torren kan maken.....

BeantwoordenCiteren
(@pe1dna)
Honorable Member

De MJ3001 / MJ2501 zijn darlington's. Ik heb hier enkele paartjes op voorraad liggen, mocht er nog iemand interesse hebben.

BeantwoordenCiteren
(@zapper)
Famed Member
Topic starter  

Zegt ie nou pas! πŸ˜‰

Ik meld me wel als ze dinsdag die dingen niet blijken te hebben. Kosten ongeveer 10e bij mekaar.. nouja als het ding dan weer werkt πŸ˜‰

Een darlington kun je misschien trouwens wel zelf maken van 2 torren en 2 weerstanden, als je weet welke πŸ˜‰ 2N3055/2955 en BC 137/138 of zo??

BeantwoordenCiteren
(@zapper)
Famed Member
Topic starter  

Nou.. vandaag de torren gehaald en wat denk je.. Hij doet het weer als een trein! Ook maar wat andere compinenten vervangen, vant doorkoppel elco's.. Ik snap alleen een ding niet: De ruststroom van de hoog-trap. Op het schema staat 210 mA maar ik meet 120 mV over die 1ohm. Zouden ze zich vergist hebben. Het hoog klinkt zuiver.

Een hoog rendement heldere LED inplaats van een lampje met een apart draadje naar het vrij relaispootje is ook wel leuk. Het MFB teken is nu mooi rood verlicht, en als de box standby staat is het zwak verlicht (ca 7mA door de led)

De wijziging is als volgt:
verwijder D470 (5V6 zener)
Wijzig R727 van 820ohm in 1K - 4Watt) (50mA door de led)
Je kunt de 820 ohm laten zitten maar dan is de stroom door de led bijna 70mA. Meeste leds zijn voor 50 mA

Zet in serie met R727 een diode, 1N4001 oid.
De kathode van deze diode aan de + van de led. de - op het onderste aansluitpunt.
Leg een draadje van het NC contact van het relais (wat aktief is als de box standby staat via een weerstand van 8k2 (hoger mag ook) naar de + van de led.

Monteer de led onderin de lamphouder, zodat als hij naar voor schijnt de bundel mooi over het MFB teken valt.

BeantwoordenCiteren
(@ronvonck)
New Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Zapper,

Je bent een fanatiekeling, mooi om te lezen die vorderingen .

BeantwoordenCiteren
(@zapper)
Famed Member
Topic starter  

Och, je wilt zo'n domme fout herstellen en dat is gelukt. Zou alleen willen weten wat de ruststroom van de hoogtrap moet zijn. 210 mA lijkt me veel te veel.

BeantwoordenCiteren
(@c-walters)
Reputable Member

Hallo Zapper,

Ja met die ruststroom staan ze bijna volledig in klasse A.
En stoken dus zo'n beetje de helft van het vermogen op.

Ze kunnen wel wat minder hebben. (120 mA)

[%sig%]

BeantwoordenCiteren
(@zapper)
Famed Member
Topic starter  

Op 120 staat ie ook ingesteld, heb ik maar zo gelaten. Morgen eens kijken waar de andere op staat, die moet nog even flink onder handen genomen worden (schakelt niet uit zichzelf in, maar als ik het relais indruk doet ie het prima.)

En zo gaan we lekker verder πŸ˜‰

Bedankt voor het antwoord!

BeantwoordenCiteren
(@ronvonck)
New Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Relais schoonmaken met pure alcohol en vloei-papier. (werkt perfect)

BeantwoordenCiteren
(@zapper)
Famed Member
Topic starter  

Ja. dat geloof ik meteen.. een beetje contactspray (ik heb de originele rode philips nog) werkt ook.
Dit geldt zeker ook voor de nieuwere versterkers als de FA930. Onderhouden die relais en de volumeregelaar!!
Dan gaan die apparaten eeuwig mee.

Maar dat ding moet wel aantrekken, en als ie dat niet doet is er wat anders aan de hand. (tor stuk of c..)

Vandaag nog niet aan toegekomen, maar zeker binnenkort.

BeantwoordenCiteren
Pagina 1 / 2
Deel: