Meldingen
Alles wissen

532 PROBLEEM

51 Berichten
10 Gebruikers
0 Reactions
2,289 Bekeken
(@audiolover)
Trusted Member
Deelgenomen: 20 jaar geleden
Topic starter  

Hallo,

Druk bezig met een 532. De oorspronkelijke klacht is dat mijn laag erg zacht is. Heb de stoute schoenen aangetrokken en samen met een collega aan het werk gegaan. Éérst alle elko's vervangen maar de klacht bleef. Toen nog maar eens uitgebreider meten en ik kom iets raars tegen bij TS421:

volgens de srvicedoc moet er op de collector 20.7V staan en ik meet er 2.0V! De basis en de emitter meten m.i. correct binnen de norm (11.0V basis en 11.9V emitter).

Ik heb die TS421 vervangen maar de waardes zijn iedentiek.

Zit ik tegen een drukfout in de doc aan te kijken of heeft iemand een ander idee?

Kees

Citeren
(@audiolover)
Trusted Member
Topic starter  

P.S........

Mijn andere exemplaar geeft dezelfde meetwaarden (vóór vervanging van de elco's). Óf beide luidsprekers hebben dus misschien hetzelfde probleem óf het is inderdaad een drukfout in de doc en moet ik verder zoeken!

Heeeeeeeeelp!!!!!!

BeantwoordenCiteren
 wim
(@wim)
Reputable Member

Er zit een fout in het schema.
Aan de Collectorzijde van ts421 kan geen 20 volt staan dit moet 2,7 volt zijn. De emmitorzijde meet 12 volt. De verhouding tussen r590 en r 591 is 1 staat tot 10. Dus 33.3 volt aan de ene kant zou ongeveer in volle geleiding resulteren in 3.3 - 0.6 volt (geleiding van sislicium van de transistior) is 2.7 volt als de tor ts 421 maximaal open staat.
Dus ik denk dat het 2.7 volt moet zijn. Die nul is fout.
Wim

[%sig%]

Bericht bewerkt (12-11-2003 15:07)

BeantwoordenCiteren
 wim
(@wim)
Reputable Member

Als de bas wegvalt moet je zoeken in het terug koppel circuit.
Wat je kunt doen is c506 loshalen en kijken of de bas terug komt.
Zo ja dan kun je het mfb circuit nazien.
succes
wim

[%sig%]

Bericht bewerkt (12-11-2003 13:19)

BeantwoordenCiteren
(@happypuppy)
Famed Member

Hoi Audiolover,

Lees ook mijn topic met betrekking tot het wegvallen van de bas in een 532. Hier was TS423 (de optel transistor voor MFB signaal en gewoon signaal) instabiel geworden. Probeer het eens met vries-spray!

Groeten,

[%sig%]

BeantwoordenCiteren
 wim
(@wim)
Reputable Member

Hoi Thomas.
Maar dat was toch het mid hoog signaal.
Bij deze boxen komt de bas te kort. Ts 439 is toch het filter voor de mid hoog?
Wim

BeantwoordenCiteren
(@happypuppy)
Famed Member

Hoi Wim,

Nee dit was de box met de wegvallende bas. En het was bij mij TS423, niet TS439 🙂

[%sig%]

BeantwoordenCiteren
(@happypuppy)
Famed Member

Hieronder even een kopietje van mijn betreffende ervaring:

Auteur: HappyPuppy (cm35902-a.maast1.lb.home.nl)
Datum: 05-11-2003 15:48

Beste mensen,

Heb na enige tijd deze box er weer eens bijgepakt. Heb hem eens flink aan het schreeuwen gezet, en ja hoor, op een bepaald moment werd de bas weer minder. Met koudespray de kast in, en één voor één wat componenten aangetipt, beginnende bij de eindtorren. Geen effect, evenals bj enkele andere componenten. Echter toen kwam ik bovenin bij TS423. Toen ik deze bevroor met de koudespray viel de bas helemaal weg! In ieder geval een instabiele tor, denk ik. Wel vreemd dat hij bij afkoelen niet weer terug fatsoenlijk gaat klinken. Ik zal hem eens vervangen... Nog iemand tips?

Zojuist TS423 vervangen, en na bevriezen met koudespray valt de bas niet meer weg! Ook lijkt de bas vele malen krachtiger dan eerst. TS423 blijkt trouwens bij een bezoekje aan het schema de "mengtor" te zijn waar het MFB signaal en het ingangssignaal van de versterker bij elkaar komen... kan me best voorstellen dat daar rare dingen gebeuren als die niet meer goed is!
Nu weer eens even lekker opstoken (bas bas bas ) en kijken of de bas ook echt blijft....

[%sig%]

BeantwoordenCiteren
 wim
(@wim)
Reputable Member

Inderdaad Thomas.
De 423 zit aan de ingang van de bas versterker.
Goed lezen valt ook niet mee.
Wim

BeantwoordenCiteren
(@audiolover)
Trusted Member
Topic starter  

Hallo Allemaal,

Ik ben druk geweest en heb een aantal van jullie adviezen (hartelijk dank voor alle hulp!) opgevolgt. Helaas heb ik het probleem nog niet opgelost.
De bas blijft te zacht en staat in géén enkele vehouding tot het midden en hoog qua volume. Ik heb de boards van mijn 2 MFB's omgewisseld en ook dat geeft géén verschil. Stel je voor dat de luidsprekers zélf kapot waren!

Wat heb ik gedaan:

Alle soldeerpunten nagelopen, bijgewerkt waar nodig, massa soldeerpunten gecontroleerd, bekabeling gecontroleerd, stekker naar luidspreker...THE WORKS!

C506 losgekoppelt en de bas blijft zacht. Het bijregelen van het MFB circuit geeft géén resultaat, als ik de instelpot verdraai is er géén verschil. De waardes van de pot zijn OK, hij regelt wel als ik de Ohmse waarde meet maar ik hoor géén verschil???

Diverse torren en componenten met koudespray bewerkt, géén hoorbaar verschil.
Toch een aantal torren vervangen, w.o. TS 423 maar ook géén verschil.

Alle belangrijke voltages gemeten maar echt grote verschillen kom ik niet tegen.

Het enige wat nu nog overblijft is wellicht het domweg vervangen van de eindtorren of heeft iemand nog andere brilliante ideetjes?

Ik ben héél benieuwd of iemand het ei van Columbus kan bedenken!

BeantwoordenCiteren
 wim
(@wim)
Reputable Member

Ja vervang de eindtorren voor bdx 66 en bdx 67. Deze zijn nog zeer goed verkrijgbaar. De mj 2501 en de 3001 zijn een beetje duur en moeilijker verkrijgbaar. Ik heb hele goede ervaringen met bdx 66 en 67. Neem in iedergeval de stuurtorren mee. Dus de bd 137 ook. Weet je zeker dat alle weerstanden heel zijn. Dus ook die van de eindtrap. Als namelijk één weerstand van de 2 die parallel zijn geschalkelt het laat liggen gaat je trap op minder vermogen draaien. Die twee samen moeten dus een 0,5 ohm vormen met zijn tweeen. Maar als ik jouw was moet je rustig van het eind terug naar de voorversterker gaan meten. Heb je geen scoop toevallig. Dan kun je zien wat de versterking van de eindtrap is. Kortom je moet echt alles na meten tot de spanningen toe.
succes
Wim

[%sig%]

Bericht bewerkt (13-11-2003 12:09)

BeantwoordenCiteren
(@audiolover)
Trusted Member
Topic starter  

Hallo Wim,

Helaas heb ik géén scoop. Ik zal vanmiddag of vanavond nog eens kritisch naar de weerstanden kijken. Het is vooral zo typisch dat beide MFB's het (bijna tegelijk) hebben laten afweten, uiteraard kan een spanningspiek of zo in het lichtnet zoiets veroorzaakt hebben maar het blijft toevallig.
Om die reden heb ik de voeding al kritisch nagekeken maar dat is allemaal binnen de normen.

Ik heb óók al gedacht aan mijn voorversterker, een Meridian 501, maar die is 100% in orde en moet méér dan voldoende vermogen afleveren aan de ingang van de MFB's.

Nou ja, maar even stug doorgaan met proberen en meten.
Het klopt in ieder geval wat ze zeggen:

"Met passen en meten wordt de mééste tijd versleten".

Kees

BeantwoordenCiteren
 wim
(@wim)
Reputable Member

Hoi Kees.
Als je er echt niet uitkomt wil ik ze wel even nakijken.
Ik vind het wel een sport.
VR GR WIm

BeantwoordenCiteren
(@audiolover)
Trusted Member
Topic starter  

Hoi Wim,

SUPER AANBOD!!! Ik ben blij om te weten dat ik, als het mis gaat, een redmiddel heb. Ik ben enorm gehecht aan mijn MFB's en kan er maar géén afscheid van nemen! Ik heb al een aantal keren op het punt gestaan om een paar Meridian actieve luidsprekers te kopen via Ebay maar blijf mijn MFB's mooier vinden. Ik heb ze zélf nu al 14 jaar dus schuld hebben ze niet! In die 14 jaar dat ik ze heb is er nog nooit iets stuk geweest!

Straks nog even de weerstanden controleren en als dat niet de oplossing is ga ik morgen even een paar torren halen om te zien of ik het probleem opgelost krijg. Je advies om óók de regeltor te vervangen is een goed idee.
Uiteindelijk doe ik misschien precies wat ik gelijk had moeten doen......naast alle elko's óók alle torren vervangen?!
Éérst maar even die eindtorren en weerstanden en dan zie ik wel.

Kees

BeantwoordenCiteren
 wim
(@wim)
Reputable Member

Hoi Kees
Succes
Wim

BeantwoordenCiteren
Pagina 1 / 4
Deel: