Weerstanden 0.5 Ohm gecontroleerd en die zijn in orde. Kan ik overigens die NTSC weerstanden óók controleren?
Morgen dus inderdaad maar nieuwe eindtorren en regeltorren halen en kijken wat er dan gebeurd!
Hoe kan ik overigens dat relais openen om de contacten te reinigen? Is het meetbaar of er een probleem zit in het relais vóórdat ik de moeite neem om hem open te maken?
Is het logisch dat, als er een probleem is met de eindtorren, ik inderdaad géén verschil hoor bij het inregelen van het MFB circuit?
Ik hoop dat ik kan slapen en niét over MFB problemen droom!
Welterusten.........zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz
Kees
Hoi Kees.
Heb je wel mfb speakers in de box zitten?
Zo ja controleer of het element werkt. Druk je vinger tegen de aansluitingen
van de speaker en luister of je een brom hoort. zo nee circuit nazien.
De ntsc kun je zo doormeten. Maar dan zouden de eindtorren heet moeten worden. Ik denk dat ik beter zelf een keer kan kijken. Ik heb het zo opgelost voor je.
Er zijn zoveel methodes om te meten ik ga ze niet allemaal vermelden.
Wim
vergeet ook de blaastest niet. Overigens is een 532 met defect mfb circuit niet zachter in de bass, wel eerder overstuurd.
-dRe
[%sig%]
Vandaag hoop ik dat de plaatselijke electronicawinkel de nieuwe eindtorren binnengekregen heeft.....die pech heb ik altijd...nét als ik iets nodig heb is het uitverkocht!
Ik hoop gunstig nieuws te kunnen brengen als ze erin zitten!
Kees
Vandaag een heleboel kunnen doen. In één box zijn de elco's en transistoren nu allemaal vervangen. Ruststroom perfect ingesteld. Het resultaat is iets beter dan voorhéén maar die zo typerende bas is nog niet terug.
Morgen nog maar eens een keer alle soldeerbanen langslopen (ben er overigens redelijk zeker van dat alles klopt!) en kijken of ik iets raars tegenkom. De potmeter van het MFB circuit doet niets tijdens het draaien van muziek. Als ik in de laagversterker massa maak en vervolgens draai aan de potmeter hoor ik een verandering in de brom maar als ik geluid op de ingang zet hoor ik tijdens het regelen géén verschil! VREEMD!! Óók als ik op de print de aansluitingen van de kabel naar het MFB element van de woofer beetpak hoor ik géén brom. Dat zal ik morgen ook nog eens verder onderzoeken.
Alle draadjes zijn goed en de potmeter is óók OK.....
Een makkelijk probleempje lijkt het niet maar we gaan vrolijk verder.
Ik moet en zal het probleem opossen!
Kees
MFB circuit al gecontroleerd? 't Kan je FETje zijn...
[%sig%]
blaastest geeft uitsluitsel
[%sig%]
Kan iemand mij nog eens uitleggen hoe de blaastest werkt? Ik zal overigens morgen de borden nog eens omwisselen uit beide speakers en kijken of ik verschil hoor. Beide "MFB-fets" opgeblazen lijkt me toch sterk?!
Heeft iemand overigens een PERFEKTE afdruk van de printbanen van de 532 hoofdprint? Dit moet echt een perfekte afdruk zijn waar alle banen goed op te zien zijn om eventueel zelf een nieuwe hoofdprint te maken van een mooiere kwaliteit.
blaas zachtjes in het midden van de speaker. Het element zal een beweging doorgeven aan de versterker die dit tracht te corrigeren. Bij een werkend mfb circuit zal de woofer een uitslag vertonen als gevolg van deze correctie. Het mfb circuit is dan in orde.
Bij draaien aan de potmeter kan je ook horen aan de bas of deze regelt, zoniet, dan is hoogstwaarschijnlijk de fet in het element defect. Zit er wel een mfb speaker in?
-dRe
[%sig%]
Het meten en zorgvuldig alles nakijken heeft succes gehad!!!!!!!
Bas is weer terug, iets aan de zachte kant voor mij nog, maar alles werkt weer naar behoren en MFB circuit is nu óók in orde!
Op de print was een printbaan onderbroken (een printbaan die destijds met tin was doorgesoldeerd). Deze baan liep van de R654 )potmeter voor MFB instelling) naar de elco C526. Door deze onderbreking viel er gewoon niéts te regelen.
Hoe kan ik overigens het relais openen om schoon te maken of is een nieuw relais plaatsen zinvoller?
Het LEDje voor aan/uit werkt óók naar behoren dus de dure lampjes zijn verleden tijd.
Er is een duidelijk verschil te horen in kwaliteit tussen de MFB die van nieuwe elco's en torren is voorzien, méér dynamiek, rustiger en zuiverder.
Ik wil nu de voeding aanpakken (beter "filteren"...rommel eruit halen en zo.
Wélke diodes zal ik vervangen voor snellere en/of betere en heeft het zin om de gelijkrichters te vervangen......levert dat iets op?
En....voor iedereen die dit leest en een onmisbare bijdrage heeft geleverd aan de reparatie van mijn dierbare MFB's:
HARDSTIKKE BEDANKT!!!!!!!!!!!!!!!!
Hey Audiolover,
Gefeliciteerd met deze overwinning! Heerlijk gevoel hè als je zoiets weer zelf aan de gang krijgt. Ik ben nu stukje bij beetje mijn 567 weer aan het oplappen, en je leert er gewoon een heleboel van!
Wat betreft je vraag over het relais, als je een beetje (voorzichtig!) trekt, kun je het plastic kapje er zo vanaf trekken... vloeipapiertje met contactsprak gebruiken om de contacten te reinigen.
Wederom succes!
[%sig%]
Ik heb de blaasproef uitgeprobeerd, wát moet ik nu eigenlijk zien? Maakt de woofer een heftige beweging of is het maar een minimaal iets wat er gebeurd?
Ik doe het als volgt: de MFB staat aan, ik heb géén signaal op de ingang staan en blaas op het midden van de woofer (het "bolletje") en als ik jullie goed begrijp moet ik dan iets zien gebeuren?
quote:
Blaas zachtjes in het midden van de speaker. Het element zal een beweging doorgeven aan de versterker die dit tracht te corrigeren. Bij een werkend mfb circuit zal de woofer een uitslag vertonen als gevolg van deze correctie. Het mfb circuit is dan in orde.
De woofer zal bewegen sterk of zwak afhankelijk van de instelling van de potmeter voor de terugkoppeling
-dRe
Er zal in ieder geval IETS gebeuren, dat erop lijkt alsof de woofer eerst naar binnen gaat en weer terugkomt, of anderom...
[%sig%]
Blaas stevig, een beetje ploppend alsof je een p uitspreekt. Daarmee wordt de woofer een beetje naar achteren bewogen en de wersterker zal dat trachten te korrigeren.
En zet anders een spelende box tegen je speaker aan (de andere wel werkende bij voorbeeld) en meet met een scoop of je dit signaal ziet aan de mfb uitgang van de defecte speaker.
MFB element kan defect zijn. Ik heb een keer een defecte fet gehad en een keer een los draadje aan een element gehad.