een 587 doet het al bij minimale blaas, misschien hangt het af van het doorlaten van lucht in de stofkap.
-dRe
[%sig%]
Hallo Allemaal,
Ik ben de kluts kwijt! Ik ben het inschakelprintje van de 532 aan het opknappen want daar waren een paar torren lek en ik wil alles netjes maken. Alle printbanan nagelopen, contacten gecontroleerd en ik loop alle verbindingen na om te controleren of de printbanen op de juiste plaatsen doorverbonden zijn.
Echter, als ik het schema volg (om alle printbanen correct te repareren en zo) kom ik verschillen tegen tussen de layout tekening van de print en het schema? Op de layout tekening komt bijvoorbeeld een transistor TS453 voor die ik in het schema niet tegenkom? Ik heb alle serviceberichten volgens mij gelezen maar ik kom die TS 453 niet tegen als een toevoeging op het schema. Het lijkt erop dat de 453 eigenlijk de 450 moet zijn maar dan heb ik nog stééds 1 transistor teveel op de print?
Óók de waardes van een aantal weerstanden zijn anders dan het schema?
Ik begrijp er niets van.....HELP.........!!!!!!
Wat moet ik geloven....de layout tekening of het schema? Als ik het schema moet geloven moet ik de print op een aantal punten aanpassen. Ik heb daar geen problemen mee maar ik vind het zo raar!!
Kees
Heb je de service bulletins van de 532 ook bekeken? Er zijn 3 of 4 updates geweest. ZIjn hier te downloaden.
Hallo Kees,
Kijk eens bij de service update's van de 532 daar is te zien dat TS 453 de laatste tor is in het insckakelcirquit hij schakeld het relais in en uit.
Succes
Jarno
Een freak is gek, maar een gek is geen freak.
[%sig%]
Hallo,
Zoals ik in mijn berichtje schreef heb ik, voor zover ik weet, alle serviceberichten gezien en gelezen. De TS 453 komt inderdaad voor in die berichten maar lijkt volgens die schema's in de plaats te komen van TS450 van het oorspronkelijke schema, d.w.z. hij wordt geplaatst en gesoldeerd op dezelfde plek en aan dezelfde omliggende componenten van de TS450.
Dat zou duidelijk zijn ware het niet dat op de print en op de layout tekening van de print beide transistoren voorkomen (zowel de TS450 als de TS453! Dit zou betekenen dat het laatste deel van de schakeling uit 2 identiek geschakelde transistoren (TS450 en TS453), achter elkaar gemonteerd, bestaat? Óók dit zou nog kunnen als ik op de oorspronkelijke print (beide exemplaren!) niet afwijkende waardes tegenkom bij de weerstanden die gemonteerd zijn rond de TS453!
Een vreemd probleem dus? Ik heb nu in beide MFB's de inschakelprint en het relais vóórlopig verwijderd en de contacten van het relais doorgesoldeerd zodat ze continue "aan" staan. Dit klinkt véél beter en uitzetten doe ik nu dus even met de aan/uit schakelaar.
Ik kan het hele verhaal volgen, echter de kwaliteitsverbetering in geluid van doorgesoldeerde contacten ten opzichte van het relais is me niet duidelijk. Relais schakelt toch alleen maar voedingsspanning, geen signaal???
[%sig%]
Hallo HappyPuppy,
De signaalkant en massa van de ingang zijn via deze print aangesloten en doorgelust naar de ingang van de versterker.
Tevens worden er een aantal andere aardcontacten gemaakt op deze print. Als er dus een massaprobleem o.i.d. is of een schakelfout in de weerstanden van de ingangsgevoeligheid op deze print dan ontstaat er een probleem.
Het probleem is dus niet zozeer de inschakel electronica maar de complete layout van de print met zijn correcte tinbanen!
Kijk maar eens bij het inschakel circuit van de 541.
Dit komt meer overeen.
Ik meen ergens in de service doc iets over uitschakelen bij lage nivo's
gelezen te hebben wat deze wijziging noodzakelijk maakte.
[%sig%]
Ik ben er voor een groot deel uit met mijn MFB’s. Het probleem blijkt voor 90% in de regeltorren te zitten van het laag (BD137 en BC548).
Hoewel ik goede meetwaardes had wat voltage en rustroom betreft waren ze blijkbaar toch instabiel! Met koudespray kon ik óók niets vinden. Omdat ik alle transistoren wilde vervangen (ongeacht of ze kapot waren of niet) had ik na het vervangen van die twee inééns het laag in (bijna) volle glorie terug. Ik heb goede hoop dat ik, na het zorgvuldig afregelen van de ruststroom (hij staat nu aan de meter zónder signaal op de ingang), goede resultaten zal hebben!
De versterking is nu met mijn vóórversterker méér dan genoeg dus óók dát probleem is opgelost.
Vóóral het vervangen van de eindtorren geeft goede resultaten.
Al met al lijkt het erop dat de éérste keus transistoren vervangen is, ongeacht of ze "kapot meten"...gewoon alles vervangen!
Het is jammer dat de BSS68 uit de voeding er niet meer is, anders had ik die óók vervangen.
Heeft iemand toevallig van die BSSen liggen en wie wil er 4 stuks verkopen aan mij?
Allemaal een prettig weekeinde!
Kees
Kees,
Ik denk dat de Hfe (versterkingsfactor) van je torren ver is afgenomen. Men zal nu wel weer gaan lachen enzo, maar volgens mij is dit wat ze "luie torren" noemen. Meet de HFE eens met een meter (sommige uitgebreide universeelmeters hebben die optie) en vergelijk de Hfe eens met een tor die nieuw is, of zoek de datasheet ervan op. Dat zal schrikken zijn...
Maar gefeliciteerd met de overwinning!
Groeten!
[%sig%]
Wat is een BSS ?
[%sig%]
De BSS68 is een tor in het 33.5V circuit van de MFB. Dit is het circuit dat o.a. het MFB deel voorziet van de benodigde 33.5V. In de servicedoc is het TS451.
Hoewel ik nu alles goed werkend heb zit er een kleine 50Hz brom in de MFB.
Deze brom klinkt als een typische lichtnetbrom en geen "ingangs signaalbrom". Ik moet m.i. dus in de voeding zoeken naar het probleem.
Deze brom zit alléén in de basversterker zo te horen dus vandaar dat ik deze torren wil vervangen.
Zou deze brom veroorzaakt kunnen worden door die grote voedingselco's van 2x2350 µF of door de C519 elco van 4700 µF die vanaf de eindtorren naar het regelcircuit loopt?
Zo ja, zijn deze nog normaal te koop (vooral die dubbele) óf kan ik voor die dubbele gewoon twee losse elco's parrallel zetten?
Ik heb die dubbele gewoon vervangen door één dikke van 4700uF
[%sig%]
Is ook niet raadzaam Thomas.
Je kunt er beter 2 van 3300 uf parallel in zetten
De condensators kunnen dan beter hun stroom kwijt. De inwendige weerstand is dan veel minder. Daarom heeft meneer Philips voor 2 in één gekozen. Hoe meer parallel van een kleine waarde hoe groter de ontlading in een snellere tijds eenheid kan plaats vinden.
Wim
[%sig%]
Bericht bewerkt (07-12-2003 13:47)
Wim,
Weer wat geleerd. Zo worden we steeds wijzer!
Dank,
[%sig%]