Enigzins aangestoken door het enthousiasme hier ben ik ook maar eens begonnen met de reparatie van een manshoge stapel 532's.
De eerste (532/00Z) was snel voor elkaar - de 2 darlings van de lagetonen amp. Een van de torren had een CE doorslag of zo, beide vervangen door een nieuw MJ2502/MJ3001 setje. Bedenk nu net dat ik de ruststroom instelling nog moet controleren. Verder lijkt ie het goed te doen op de toonfiets. Het is wat te laat om voluit te testen π
De 2e is een 532/10Z, met een 1/7,5/19V schuifschakelaartje. Daar waren beide bdx64/65 darlings finaal doorgeslagen, vervangen en de 3,15A zekering blijft nu heel. Maar hij doet het nog niet helemaal goed - er staat iets vreselijk te oscilleren / motorboaten op een MHz of 5-10. Morgen maar verder naar kijken. De doc van de 532/00Z lijkt nogal te verschillen met dit ding.
Al met al ben ik niet echt weg van het ontwerp. De kartonnen (pertinax) print, de connector naar het LS compartiment die duidelijk niet luchtdicht is en staat te blazen als ik de woofer laat pompen, enz.
De 22RH532's die ik allemaal repareer kunnen ook best wel staan te osscileren op 5-10MHz.. ik zou het niet weten. Ik repareer alles met een simpele multimeter en een soldeerbout. Het werkt allemaal wel goed in ieder geval π
Zover ik weet zijn alle LS-connectoren (die bij jou lucht lekken) hier wel potdicht. De connector zit helemaal in de lijm gegoten.
Dat van die oscillatie moet je denk ik zo rond TS424 en TS425 zoeken. Ik heb ooit gehad dat 1 van mijn MFB's stond te motorboten (zo'n motorboot gerommel geluidje) dit heb ik toen opgelost door C514 te vervangen.
Maar ja π Jouw 5-10MHz oscillatie is vast niet zo goed hoorbaar haha.
Groeten,
Arend
[%sig%]
Trouwens, die 532/00Z waar je het over hebt heeft dus geen 1/7.5/19V schakelaartje? Volgens mij is dat de 532/00 namelijk. Zo ver ik weet is de 532/00Z een van de laatste uitvoeringen van de 532. Ik heb hier namelijk 4x 532/00Z en die zijn (volgens de service manual update op deze site) helemaal up to date. Inclusief 1/7.5/19V schakelaar dus π
Groeten,
Arend
[%sig%]
Die 10 MHz oscillatie veroorzaakt dus dat motorboaten. Op de scoop zie je in een stukje van de audio sinus een burst 10MHz signaal verschijnen, met een veel grotere amplitude dan het audiosignaal zelf.
Ik zal de updates moeten inbouwen denk ik.
Oscillaties in de hoogversterker kon ik wegwerken door soms R675 (120 ohm) te verhogen naar 470 ohm... en C539 (die aan R675 vast zit, 2.7 nF) te verhogen naar 5.6 nF .. er zit trouwens wel een fout in die updates.
Groeten,
Arend
[%sig%]
Hey Joop, tijdje niks meer gehoord!
Slaagt het nog een beetje met je reparaties?
Groeten,
Arend
[%sig%]
In ieder geval zijn de emittorweerstanden van de laageindtrap ook opgestookt. Ik moet ergens 0,47 ohm weerstanden hebben - maar waar?
dat zijn toch Safety weerstanden? π Dus als ze doorfikken moeten ze oneiding veel ohms worden ipv 0 ohm π
Groeten,
Arend
[%sig%]
Klopt Arend,
De safety weerstanden worden (net als praktisch alle weerstanden die te heet worden) hoogohmig.
Er staat toch nergens in het verhaal dat ze sluiting maken?
De weerstanden die Joop bedoelt zijn 0,47 E (indien goed). π
Groeten,
Rob.
Ga maar eens een 33 ohm weerstandje opstoken aan een 12 volts voeding met een amperemeter ertussen. Eerst zal hij tijden keurig op dezelfde waarde blijven staan. (ook al gaat hij al roken)
En dan zoineens slaat hij door, word 0 ohm (de amperemeter slaat ver uit) en 2 sec later oneindig (bij mij was dat 11 kiloohm). Dat is best wel "slopend" en niet erg "safety". Ik heb het met 3 weerstanden getest, allemaal hetzelfde!
Groeten,
Arend
[%sig%]
Behalve de BDX64/BDX65 die totaal doorgeslagen waren (dat waren ook niet de goede torren - iemand voor mij heeft in deze boxen zitten kloten) waren ook 2 van de 4 1 ohm weerstanden inderdaad open. Ik heb ze allemaal vervangen door 2 0,47 ohm ker. draadgewonden. Toen bleek de ruststroom enkele amperes te zijn. Na TS428 vervangen te hebben lijkt ie het goed te doen π
Nog 1 532 te gaan. Morgen maar weer langs Display want ik ben door de mj2501/mj3001 darlington's heen. Peperdure torren trouwens (5E per stuk), en de siliconenpasta is ook op. Hadden ze daar in '74 nog nooit van gehoord trouwens? Er zat geen pasta tussen de torren de de koelplaat, en ook niet tussen de koelplaten en de alu achterplaat.
Daarna moeten ze eigenlijk ook nog gereviseerd worden: alle elco's vervangen, service updates aanbrengen enz. Pff, een hoop werk voor dit antiek stuk electronica, waarvan ik soms het idee heb dat het door een stagiar ontworpen is.
De volgende 532 opengeschroefd. Ik zie 2 gapende TO3 gaten waar eigenlijk de eindtorren hadden moeten zitten. Blijkbaar is deze box gekannibaliseerd om een andere mee te repareren. Dat is geen goed teken. Even meten aan de speaker connector - inderdaad, de basspeaker meet open π
Luidspreker er uit gehaald - blijkt het ding helemaal niet aangesloten te zijn! Op de speaker meet ik netjes 5,5 ohm of daaromtrend. Toch maar investeren in nieuwe torren? Eigenlijk zou ik de opnemer eerst moeten testen.
Joop,
De BDX64/65A kunnen origineel zijn. Omdat deze goedkoper zijn dan de
MJ2501/3001 van Motorola heeft Philips de BDX (eigen fabrikaat) in een beperkte serie 532's toegepast. Al snel hadden ze spijt en gingen terug naar de Motorola's. Als het goed is dan kun je dat terug vinden in de wijzigingsbladen.
Als je die niet mocht hebben, dan kan ik ze waarschijnlijk wel terugvinden.
Ik zou het elementje van de woofer eerst maar eens testen. Het bespaart je misschien een paartje powertorren.
Wat zijn je plannen eigenlijk met al die gerepareerde 532's?
Groeten,
Rob.
Jaaaaaaa...................
DΓΒ‘t zou ik ook wel eens willen weten π
Ik heb dit weekend Lord of the Rings gekeken over een 5.1 MFB setje, GAAF! Lees mijn post maar in General Talk....
Groeten,
[%sig%]
Ik wilde ook een surround setje maken met m'n 2 585's en de 4 532's. Een extra setje voor in het hobbyhok b.v. De 585's achter en de 532's voor, dacht ik zo.
Probleem is alleen dat die MFB's in de standby stand 10W verbruiken. Als er 6 aanstaan kost dat dus 1,5 kWh per dag. Dat is toch best wel een hoop.