Meldingen
Alles wissen

532 versterkervraag

17 Berichten
6 Gebruikers
0 Reactions
956 Bekeken
(@happypuppy)
Famed Member
Deelgenomen: 20 jaar geleden
Topic starter  

Hallo mensen,

Ik ben met veel tegelijk bezig, dit heeft onder andere te maken met de opruiming die hier plaatsvindt. Ik zit nu met 5 stuks 532, dus het wordt tijd dat mijn vader zijn twee stuks eens terugkrijgt! Blijft er nog één over, die waarschijnlijk verkocht gaat worden, maar daarover TZT een post op de juiste plek.

Nu eerst dit. Ik zit al een tijdje met een 532 waarvan de woofer "distorted" geluid weergeeft. Net alsof hij op een halve pit loopt, of net alsof de woofer opgeblazen is. Beide zijn echter niet het geval.
Bij ingeschakelde box maar geen signaal (bijv CD op pauze) geeft de woofer wat gereutel en een zachte achtergrondruis (geen brom). Af en toe zwabbert de conus vrij sterk naar binnen of naar buiten.
Dit ligt niet aan het MFB element in de woofer, ik heb deze losgekoppeld en het symptoom bleef.

Ik vermoed zelf twee mogelijke oorzaken. Eén kan zijn dat de aansturing van de eindtorren niet goed is, er zou dus een voor-tor kapot kunnen zijn. Daarnaast kan het zijn dat er in de feedbackschakeling iets niet klopt, waardoor de eindtrap onjuist wordt gecorrigeerd. Ik ben van plan om TS421, 422, 423, 424, 431, 533 en 435 eens te vervangen, en dan eens te kijken wat er gebeurt.

Tips zijn welkom! De verlossende tipgever maakt kans op mijn vijfde 532 met nog nader te onderzoeken gebreken 😉

[%sig%]

Citeren
(@herman)
Famed Member

Mijn (winnende?) tip: TS433 vervangen.

Succes !

BeantwoordenCiteren
(@andre)
Lid Moderator

Check de update voor het verminderen van ruis in het mfb circuit volgens de PL updates. Ook de potmeter van de ruststroom kan rottig doen. Heb je de plaat al doorgesoldeerd, vooral de aard punten.

Overigens kan ik die ene 532 goed gebruiken, wil je hem niet verkopen of ruilen? Ik heb een kast die gevallen is...

dRe

[%sig%]

BeantwoordenCiteren
(@happypuppy)
Famed Member
Topic starter  

Herman,

Ik heb de hele troep ingekocht, als ik vanavond thuis ben eens even eraan gaan zitten... Hou je op de hoogte!

Dré,

Als Herman het goed vindt mag je die ene 532 wel van me overnemen. Ik geloof dat hij verder 100% is, je zult alleen even een beetje met plamuur aan de kast moeten, en het logootje is (zoals bijna altijd) pleite. Uiterlijk trouwens verder OK.

Groeten!

[%sig%]

BeantwoordenCiteren
(@andre)
Lid Moderator

Thomas,

Zou mooi zijn. Ik ben overigens in het weekend in de buurt van Aachen voor een ebay afhandeling, ben je toevallig thuis? Kan ik ook eens je 545 bekijken (slijm)

dRe

[%sig%]

BeantwoordenCiteren
(@happypuppy)
Famed Member
Topic starter  

Mensen,

Probleem is (kleinendeels) opgelost. Herman: Vervangen van TS433 heeft dat ruis en stuipjesprobleem opgelost. Dank U! Het is me inmiddels duidelijk dat TS433, 434 en 435 tezamen de basis voor de Feedback schakeling vormen.

Echter.... de vervormde basweergave blijft! Ik heb de speaker eens nauwkeurig bekeken, en het lijkt wel alsof hij alleen maar naar binnen beweegt, en niet naar buiten. Bij hogere volumes lijkt hij boven een bepaalde signaalsterkte gewoon af te kappen, en is het stil. Erg vreemd! Ik heb inmiddels diverse Transistoren vervangen:

TS421, 422 (bandfilter voor de woofer)
TS423 (aftrektransistor? mag je dat zo noemen? Eniwee, ook vervangen.)
TS424, 425 (tja, wat doen die eigenlijk? Staan achter elkaar, dat wel)

TS426 en 427 kon ik nergens vinden....

TS428, 429 (voortrapjes voor de eindtransistoren TS430,431)

Ehm even kijken..... tja volgens mij heb ik de elementaire delen dan wel eventjes gehad! En nog altijd geen resultaat, ik begin er bijna eng van te worden.... Woofertje is écht okee, en de eindtrapjes had ik ook al eens vervangen, dit maakte ook geen verschil....

Nog iemand tips? Nee, ik ga er geen 545 voor inzetten..... 😛

[%sig%]

BeantwoordenCiteren
(@herman)
Famed Member

Heb effe weinig tijd om die tor-nummers in het doc te bekijken, maar hang er is een andere uitgangselko aan ... (2200 uf/35 volt will do for a short while)

BeantwoordenCiteren
(@c-walters)
Reputable Member

Probeer de bootstrap condensator eens.
Als hier sluiting in zit krijg je ook rare dingen.....

[%sig%]

BeantwoordenCiteren
(@ronvonck)
New Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

T.a.v. HappyPuppy

>>Het is me inmiddels duidelijk dat TS433, 434 en 435 tezamen de basis voor de Feedback schakeling vormen.<<

Blij dat ik servicepunt Maastricht eo. nooit nodig heb gehad.

BeantwoordenCiteren
(@happypuppy)
Famed Member
Topic starter  

Freznic,

Gaarne uitleg over deze uitlating?

[%sig%]

BeantwoordenCiteren
(@happypuppy)
Famed Member
Topic starter  

Cuno en anderen,

Bij deze wil ik je even hartelijk de virtuele hand schudden! Je opmerking over de bootstrap condensator heeft me aan het denken gezet. Ik vond in de tekst over de werking van het principe van de 532 een stukje over de hoogversterker, en daar sprak men over bootstrap elko C542. Deze opgezocht in het schema en hij bleek met één poot naar het "centrum" van de hoogversterker te lopen. Een dergelijke elko bevindt zich ook in de laagversterker, op dezelfde manier zit daar C513. Hey, zou dat soms...? Die er eens uitgesoldeerd, en jawel, hij was aan één kant zwartgeblakerd, niet zichtbaar zoals hij gemonteerd zat. Eventjes een andere uit mijn reserve-532 gesoldeerd en vervangen... BINGO !!!!!

dus bij deze: :heet: het werkt weer, fantastisch!

Herman, in eerste instantie ging ik zoeken naar de ontkoppel condensator, aangezien ik daar wel enige logica in zag. Dat wil zeggen: ik weet wat een ontkoppel condensator is, maar de bootstrap elko was me tot nu toe helemaal onbekend... Ik vond in het schema C519 die mij wel aardig ontkoppelend overkwam, echter op de print (tekening) was hij niet terug te vinden. Wellicht moet ik eens voor een nieuwe bril gaan!

Iedereen heel erg bedankt voor de hulp, en ik heb wéér wat bijgeleerd! Service Punt Maastricht gaat dus vooruit!

Vriendelijke groeten,

[%sig%]

BeantwoordenCiteren
(@c-walters)
Reputable Member

Hoi Thomas,

Wat is er met die elco? Interne sluiting of open contact?
C519 zit niet op de print maar hangt ergens aan de deur.
Bij de travo in de buurt geloof ik.

Wat waren je meetgegevens toen de slechte elco er in zat??
Welke spanning stond er tussen R635 en 637?
En wat stond er tussen 633 en 632???

[%sig%]

BeantwoordenCiteren
(@herman)
Famed Member

brafo !

BeantwoordenCiteren
(@happypuppy)
Famed Member
Topic starter  

Hoi Cuno,

Ik zou je vragen niet kunnen beantwoorden, omdat ik niet in de versterker gemeten heb. Fout? Misschien, maar uiteindelijk is het probleem vaak toch wel te traceren. De elko die ik heb vervangen gaf bij ohmse meting een open verbinding, maar ik geloof niet dat dat op elko gebied iets zegt. Ik beschik niet over de apparatuur om een elko te controleren (jouw ESR meter heb ik nog steeds niet gebouwd...)

Ik dacht altijd dat dat "ding" in de deur een draadgewonden stookweerstand was :S

[%sig%]

BeantwoordenCiteren
(@pe1dna)
Honorable Member

Je kunt het beste domweg alle elco's vervangen als je een MFB goed wilt reviseren.

Dat is een hoop werk (ach, slechts 25 stuks voor een 544), maar het kost minder tijd dan steeds maar gaan zitten foutzoeken naar weer de volgende defecte elco. Als je dan 10 setjes samenstelt en de spullen in de groothandel inkoopt ben je redelijk goedkoop klaar, ik schat 20 - 25 euro voor een complete 544 set.

Joop

BeantwoordenCiteren
Pagina 1 / 2
Deel: