Meldingen
Alles wissen

541 afregelen met foto's

11 Berichten
5 Gebruikers
0 Reactions
731 Bekeken
(@mattie)
Honorable Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Topic starter  

hallo

hier is mijn fotoverslag van de mfb 541 (met dank aan remi voor het concept) hoop dat het ook nuttig is voor het afregelen

de link staat op de site zelf nu maar weet nog niet waar......

groet mattie

Citeren
(@m0vieman)
Noble Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden

En toen zei het BOEM!!! 😈

Nee hoor, leuke fotosessie. πŸ˜€

In de DSS-en zit zo'n voorziening om een sinusvormig signaal zowel naar het midden/bas als ook het hoog gebied te sturen. Heb ik nog nooit gebruikt eerlijk gezegd, is alleen om de speakers of de eindtrap te testen denk ik zo. Het afstellen van die dingen is lekker makkelijk, rustspanning van 6mV m.b.v. 2 potmetertjes (midden/bas en hoog apart) instellen en klaar is Kees. Heb ik nog nooit gedaan overigens, is volgens mij alleen nodig als je die "kajoekel" weerstanden of eindtrappen gaat vervangen... Alhoewel, de R(L)C-filters zijn voorzien van nieuwe elco's, zou dat veel uitmaken?

Groetjes. πŸ˜‰

BeantwoordenCiteren
 Remi
(@remi)
Noble Member
Deelgenomen: 20 jaar geleden

leuke fotoserie Mattie!
goeie tip ook dat nakijken op losse soldeerverbindingen 8)

die 230V staat bedoelde je toch hopelijk alleen op de trafo en niet op onderdelen daarbuiten?

BeantwoordenCiteren
(@larrs)
Active Member

Bedankt voor de foto's en tips met uitleg. πŸ™‚

Ik moet sowieso nog bij 1 woofer een 'contactplaatje' weer vastkrijgen. Dit is dat geval waar het draad van de woofer in contact komt met het draad wat naar de filter en eindversterker gaat.
Dit rammelde steeds bij lage frequenties, omdat het losgelaten had.

De ruststroom had ik een keer eerder goed gezet, maar de terugkoppeling is nog steeds niet door mij behandeld. Daar kan nu verandering in komen. πŸ˜‰

BeantwoordenCiteren
(@herman)
Famed Member

Leuk verslag,

We zullen het opnemen binnen de site, dat leest ook meteen wat sneller.
Dit is nou een mooi item voor onze rubriek " freaks" pagina's van medefreaks.

BeantwoordenCiteren
(@mattie)
Honorable Member
Topic starter  

hoi

ik ben blij dat jullie het leuk vinden. ik heb het in 1 nacht inelkaar gezet .
de foto's zijn van overdag natuurlijk. crashte mijn pc ook nog de avond daarvoor .was de pomp van de waterkoeling stuk .grom dus heb ik alles op mn oude pc moeten maken . maarja is toch gelukt

groet mattie

BeantwoordenCiteren
(@mattie)
Honorable Member
Topic starter  

hoi

de fotoset is nu bijgewerkt met : reparatie van de mfb opnemer .
en de goede foto's van de afregeling .(was op de oude aan de verkeerde potmeter aan het draaien ) .weet natuurlijk wel welke het is .en stukjes schema, en het echte schema van de opnemer !!!! (is niet zoals in doc )

groet mattie

BeantwoordenCiteren
(@m0vieman)
Noble Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden

Wat een gefriemel in die woofer zeg... Met zoiets moet je eens naar de MediaMarkt gaan, weet je wat ze daar zeggen... "Kapot = NIEUW kopen".

Gelukkig zijn wij allemaal een beetje handig en hoeven we niet mee te doen aan de moderne wegwerpeconomie.

Als ik zie wat het opknappen van de DSS-en me gekost heeft, rekening houdende met de nieuwprijs destijds en wat een dergelijke high end speaker tegenwoordig kost, nou dan weet ik het wel... Laat die moderne zooi maar fijn in de winkel staan. 😈

P.S.: zou je Visaton (zelfbouw)speakers als vervangers kunnen gebruiken indien een originele Philips luidspreker echt kapot en niet meer te repareren is? Die dingen klinken best wel goed vind ik zelf. Ze zijn behoorlijk prijzig overigens, voor kwaliteit betaal je immers.

Groetjes. πŸ˜‰

BeantwoordenCiteren
(@mattie)
Honorable Member
Topic starter  

bijgewerkt met een truc om het doek van de frontjes weer goed te krijgen

mattie

BeantwoordenCiteren
 Remi
(@remi)
Noble Member

πŸ˜› hoe kom je erop! het resultaat is prima zo te zien. 8)

πŸ’‘ ik zou nog wel wat meer foto's van de FET reparatie willen zien en de stofkap.

ik heb eens bij een 544 woofer met een opnemerprobleem geprobeerd het printje eruit te halen.
Dat is me niet gelukt, er zat zo'n hoeveelheid harde lijm op, daar was niet doorheen te komen.
nog pogingen gedaan om het ding los te frezen maar het was teveel.
toen dacht ik, weet je wat ik knip die fet kapot en soldeer op de pootjes een andere. met een beetje kracht zetten kwam ie inderdaad los maar de pootjes kwamen ook mee dus dat was pech.
en nog 4 pootjes ook, welke had je dan moeten hebben πŸ™„

BeantwoordenCiteren
(@mattie)
Honorable Member
Topic starter  

hoi

nou ik kreeg maar 1 printje er heel uit, en dat heb ik weer in de goede woofer gezet. van de andere was de spreekspoel verbrand.
maar heb een klein schroevedraaiertje tussen het koperen randje en het printje gezet. en zo beetje bij beetje losgemaakt.want deze lijm is niet gevoelig voor warmte.en inderdaad heel hard. de fet is te solderen met wat draadjes aan de andere componenten .4e pootje is de can van de fet.

groet mattie

BeantwoordenCiteren
Deel: