Meldingen
Alles wissen

541 klinkt vals

19 Berichten
8 Gebruikers
0 Reactions
1,037 Bekeken
 HOB
(@hob)
Estimable Member
Deelgenomen: 20 jaar geleden
Topic starter  

Vorige week een leuk setje 541'ers gekocht. Ze bleken ook nog eens te werken, wat een meevaller was gezien de prijs.

Na 2 dagen toch wat problemen, het geluid klinkt uit 1 box zeer slecht en vervormd.

Nou heb ik wel een scoop en weet wel iets van electronica, maar heb geen ervaring op dit gebied en vraag daarom jullie raad.

Ik heb op de box een fuctie generator aangesloten en ben gaan kijken waar de problemen ontstaan.
Op R575 een scoop gehangen en het beeld gefotografeerd. (Ik hoop dat ik deze hier ook toe weet te voegen.)

Ik weet dat dit dus het probleem kan zijn. Het moet een mooie sinus zijn.

Weten jullie welk onderdeel ik moet verdenken? Ik denk zelf aan C501, maar ik mis de ervaring en het inzicht om het te beredeneren.

Voordat ik begin te solderen zou ik graag jullie mening horen. (Lezen)

Vriendelijke groeten,

Hilbrand

Citeren
 jan
(@jan)
Estimable Member

Pfoei,

Lijkt wel een raadsel? Wat is de hoofdprijs? Maar goed, wat er aan de hand is weet ik niet zo, maar dat scoopplaatje lijkt wel een of andere oscilatie te zijn. Zit er nergens een aardfout op de print of aan een van de draden?

Jan Scherps

BeantwoordenCiteren
 HOB
(@hob)
Estimable Member
Topic starter  

Ik weet het niet, maar heb eerst maar eens de speakers verwisseld. Conclusie: het probleem zit inderdaad in de versterker. Ik had eerst het idee dat er misschien iets met de opnemer aan de hand was. Dit omdat de 'storing' precies na de maximale waarde ontstond. (speaker beweegt de andere kant op, slecht contact veroorzaakt misschien dender oid.)

De storing wordt minder wanneer het volume heel klein is, of wanneer de frequentie hoger wordt. Vanaf 12.000 Hz is de sinus weer normaal.

Het zal nog wel even puzzelen worden, maar ik doe het ook voor mijn plezier 🙂

Groeten,

HOB

[%sig%]

BeantwoordenCiteren
(@pe1dna)
Honorable Member

Ik zou in ieder geval beginnen met een paar dikke weerstanden aan te sluite ipv de speakers, want bij een oscilllerende versterker heb je zo je tweeter opgeblazen.

Verder zou ik die scoop op een paar andere punten aansluiten in de versterker en kijken waar de oscillatie begint. Welke van de 2 versterkers zit je eigenlijk aan te meten? De mid+hoog neem ik aan?

BeantwoordenCiteren
 HOB
(@hob)
Estimable Member
Topic starter  

De 541 heeft volgens mij maar 1 versterker.

Ik heb het signaal van R575 gemeten omdat vanaf dat punt de storing ontstaat. Vlak voor deze weerstand is het signaal nog in orde.

Ik zal dus maar eens moeten beginnen met het vernieuwen van onderdelen in de omgeving van....

HOB

BeantwoordenCiteren
(@pkuiper)
Eminent Member

Wat pakken jullie als belasting ipv de speaker, een lamp of iets draadgewonden ?

Gr Pieter

[%sig%]

BeantwoordenCiteren
 jan
(@jan)
Estimable Member

Neem wel iets van 4 ohm alsjeblieft. Dan belast je de versterker normaal. De vervorming is zo belachelijk groot dat het niets uitmaakt of deze belasting al of niet draadgewonden is.

Jan Scherps

BeantwoordenCiteren
(@happypuppy)
Famed Member

Zo'n lekkere dikke rechthoekige witte porceleinen zekering bijvoorbeeld..... Gaat ook niet zo stinken alstie te warm wordt, maar zegt gewoon krak....

10 Watt 4 Ohm.... kun je een eind mee stoken!

Succes,

[%sig%]

BeantwoordenCiteren
(@herman)
Famed Member

Als ik naar die 'sinus' kijk lijkt de bovenste helft zeer snel in de fout te gaan. Volgens mij moet je het in de buurt van ts 434a of ts 430a zoeken. vervang deze maar gewoon. Om te beginnen is dat als onervaren (toch ?) sleutelaar nog wel te doen. Let er wel op dat alle stukjes isolatie bij die grote transistor op dezelfde wijze worden teruggezet ! geluk, succes !

BeantwoordenCiteren
(@c-walters)
Reputable Member

Je hebt last van hoogfrequente oscillaties.
Kan van alles zijn.
Druk eens met je vingers op wat transistoren en check of het verandert.
Als de oscillaties breder of smaller worden moet je in die buurt zoeken.
Als het niet helpt kan het vervangen van de weerstanden 607 / 608 wel eens helpen.
Of 609 met C523. (Die zitten er in om dit te voorkomen)

[%sig%]

BeantwoordenCiteren
 HOB
(@hob)
Estimable Member
Topic starter  

Ok.... ik zoeken in mijn beperkte voorraad transistoren, weerstanden en condensatoren om maar eens aan de grote uitwisseling te beginnen, alles klaargezet,

- Desktopcomputer met 19" scherm met daarop het service manual om eenvoudig uit te vergroten....
- Laptop met daarop al jullie tips binnen muisbereik.... (inderdaad deze pagina's)

De 541 box.... (Welke was ook al weer niet goed?)

Toch maar even aansluiten om te luisteren. Ik dacht dat deze kapot was.... nee toch niet, heb ik mij toch vergist, zal de andere wel zijn.

Hmmm..... deze doet het nu ook goed.

Moet ik nu blij zijn of niet? Binnenkort zal de storing zich wel weer opnieuw voordoen.

TIK.... ja daar gaat ie weer..... nou kan ik toch nog beginnen met uitwisselen.

Heb de indruk dat wanneer ik de boxen een tijdje niet gebruik hij daarna eventjes naar behoren werkt.

To be continued.....

Hilbrand

[%sig%]

BeantwoordenCiteren
(@herman)
Famed Member

Omdat je klacht soms verdwijnt kan er een los contact zijn ... Als je je verveelt kunt je er dus ook een uurtje voor uit trekken om alle soldeerverbindingen eens na telopen / over te doen.

BeantwoordenCiteren
(@ronvonck)
New Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Nog een handige tip, als je bepaalde componenten verdenkt, en je wil ze niet loshalen voor waarde meting, kan je ook eens een busje vries-spray aanschaffen. De verdachte componen systematisch inspuiten nadat vervorming optreed.
Als het probleem alleen optreed nadat alle componenten bedrijfs temperatuur hebben kan je localiseren welke het meest buiten de specs treden door ze weer te koelen.

BeantwoordenCiteren
 HOB
(@hob)
Estimable Member
Topic starter  

Vandaag maar eens wat onderdelen gehaald. Niet alles is meer verkrijgbaar maar de BDX65 (ts 434a) en BDX64 waren er nog en de BC637 (ts 430a) ook maar niet meer een BC638.

Hmmm. ondertussen al meer aan onderdelen uitgegeven dan wat ik voor de boxen betaalde.

Beide transistoren gemonteerd..... maar geen verbetering.

Ga ik nu maar eens voor de 607 / 608 en 609 met C523.

Ik heb overigens niet de indruk dat het een slecht contact is dat de storing veroorzaakt.

Hilbrand.

[%sig%]

BeantwoordenCiteren
(@herman)
Famed Member

Voor wat betreft die bc638 kan ik nog wel effe in m'n rommeldoos kijken, maar wacht even die 607/608/609 af ...

Een troost, die overige onderdelen zullen goedkoper zijn !

eeeh.. "niet de indruk dat het een slecht contact is " -> lopen rammen ?

BeantwoordenCiteren
Pagina 1 / 2
Deel: