Meldingen
Alles wissen

541 met minder vermogen?!

17 Berichten
9 Gebruikers
0 Reactions
1,105 Bekeken
(@wouter)
Eminent Member
Deelgenomen: 20 jaar geleden
Topic starter  

beste lezers, Ik heb nu twee x 541 achter een 22RH551 naar alle tevredenheid maar een van mijn 541 geeft problemen. Hij heeft veel Minder vermogen (hij klinkt heel zachtjes) wat zou dit kunnen zijn en hoe kan ik het verhelpen?
Nu zet ik de balans naar 1 kant en de voorversterker verder open. Dan heb ik wel weer een redelijk evenwichtig geluid.
Ik zou mijn set ook graag willen uitbreiden met een aantal grotere mfb's hoe kan je het beste opzoek gaan?
zijn jullie het met mij eens dat de 541 wat mid in hun sound missen?
vr.gr wouter

[%sig%]

Citeren
(@basemaster)
Estimable Member

de 541s die ik heb missen niks in hun sound....

Het allemaal ook sterk van de akoestiek en de grootte van de kamer af etc.
In een wat grotere kamer komt de 541 niet goed van de grond.

Een grotere MFB is een idee natuurlijk, de 544 bijvoorbeeld. Daar is nog wel redelijk goed aan te komen als je even geduld hebt, op www.marktplaats.nl is wel regelmatig wat te halen.

Heb je de gevoeligheidsregelaars op de 541 wel beide in dezelfde stand staan?

BeantwoordenCiteren
(@ronvonck)
New Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Wouter,

Ik had onlangs een zelfde probleem. Bij mij zat het 'm in de luchtdichtheid. De pakkingen waren na al die jaren helemaal vergaan. Zie bij "587 met storing".
Je kan eens proberen te kunnen kijken of de boxen wel luchtdicht zijn. Verder ken ik de 541 niet.

mvg
hans broeksteeg

BeantwoordenCiteren
 jan
(@jan)
Estimable Member

Lijkt meer op een onjuist ingestelde schakelaar (of vuile) aan de achterzijde. Weet je zeker dat die goed (links en rechts) hetzelfde staan?

Jan Scherps

BeantwoordenCiteren
(@wouter)
Eminent Member
Topic starter  

Alvast bedankt voor de reacties, ik weet zeker dat de schakelaars goed zijn ingesteld, maar vuil zouden ze wel kunnen zijn. heeft het kniks te maken met de versterker?
Ik zal ook kijken of mijn pakkingen nog goed zijn.

vr.gr

wouter

[%sig%]

BeantwoordenCiteren
(@wouter)
Eminent Member
Topic starter  

is het voor een 451 hetzelfde verhaal als voor een 587 als het om luchtdichtheid gaat?
vr,gr,

wouter

[%sig%]

BeantwoordenCiteren
(@happypuppy)
Famed Member

Wouter,

Nee. Een 585/6586/587 heeft de luidsprekers in hetzelfde compartiment zitten als de versterker, vandaar dat de versterker luchtdicht moet worden bevestigd, omdat anders de klankkast lekt.
Bij de 541 hebben de techno's bij Philips een tussenschot geplaatst, zodat er een apart gedeelte is waar de speakers zitten (klankkast) en een apart gedeelte waar de versterker zit. De versterker bij de 541/544/567 is een deurtje, dat met enkele schroeven vast zit en - indien deze worden losgedraaid - gewoon kan worden opengedraaid. Het enige dat je dan van binnen ziet is de achterwand van de klankkast, en een connector die daar de verbindingen naar binnen brengt. Ik zal binnenkort eens kijken of ik er wat foto's van kan toevoegen in de sectie MFB Modellen.

Groeten,

[%sig%]

BeantwoordenCiteren
(@wouter)
Eminent Member
Topic starter  

Ik heb mijn box schoongemaakt (zover als ik de kennis had omdat zonder schade te doen) en heb de schakelaars nmet contactspray behandelt. Het resultaat was hetzelfde. Het probleem moet dus ergens anders zitten. Heeft iemand nog tips?

vr.gr.

wouter

[%sig%]

BeantwoordenCiteren
(@c-walters)
Reputable Member

Klinkt het ook vervormd?

Als het alleen maar zachter is kan de 1e transistor achter de ingang wel eens stuk zijn.

[%sig%]

BeantwoordenCiteren
(@wouter)
Eminent Member
Topic starter  

inderdaad, het klinkt niet vervormd. Het is net alsof het signaal niet meer versterkt wordt of een stuk minder dan voorheen. Om te bepalen waar het euvel zit, moet ik hem dan doormeten?

vr.gr.
wouter

[%sig%]

BeantwoordenCiteren
(@ronvonck)
New Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Hallo,
ik heb precies hetzelfde probleem als Wouter, met mijn pas gekochte 541's
(25 euro bij de kringloop).
Schakelaars met contactspray behandeld, achterzijdes verwisseld, kabels gecontroleerd en omgewisseld, gewone geintegreerde versteker (NAD 705) geprobeert, discman geprobeert.
Resultaat: speakers lijken alle 4 goed, maar een 541-versterker geeft duidelijk minder geluidsversterking (hooguit zo'n 10 % t.o.v. de andere).
Indien de 1e transistor achter de ingang is, hoe moet ik die dan doormeten? Erg veel electrotechnische ervaring heb ik niet en ik wil verder niets vernielen/ontregelen of kan iemand mij hierbij helpen (regio 013).
Opvallend is wel dat de boxen ieder een andere tweeter hebben: de 4-punts en de 3-punts bevestiging, maar volgens de manual is slechts een verbeterde(?) productiemethode.
met vriendelijke groeten,

Hans.

[%sig%]

BeantwoordenCiteren
(@andre)
Lid Moderator

De ruststroom is misschien het euvel? Hoewel men anders beweert, kan dit wel een verschil geven tussen de 2 speakers. Mijn 544's heb ik zelf opnieuw afgeregeld en ze klinken nu weer beide het zelfde. Een electronisch defect kan natuurlijk ook, vooral elco's en condensatoren verslijten, ik had er 2 in elke kast die gespleten waren, meteen vervangen !

Dre

[%sig%]

BeantwoordenCiteren
(@wilrik)
Active Member

Andre,

Ik ben reuze benieuwd welke condensators dat waren omdat ik nu ook druk aan het meten ben aan drie 544's. Allemaal met electrische probleempjes maar daar kom ik nog op terug.

Freak ze,
Wilrik

BeantwoordenCiteren
(@herman)
Famed Member

Wilrik,

Ik had dat ook, en het probleem zat in de versterker.
Ik weet het niet meer zo precies, maar bij mijn 541's heb ik alle alco's (de kleintjes tenminste) vervangen. Twee ervan waren echt stuk.

Koop voor 10 Euro elco's ,vervang ze, en je weet alles, zou ik zeggen...

Mocht het niet lukken, dan heb ik nog wel een 541 binnenkant voor een zacht prijsje (of ruilen )

BeantwoordenCiteren
(@c-walters)
Reputable Member

Het eenvoudigste wat je kunt doen is een universeelmeter nemen en alle spanningen op het schema nameten.

Het schema kun je downloaden van mfbfreaks

Print het op papier en schrijf met een potlood alle spanningen er bij.

Een digitale meter van 10 euro van de Praxis is hier al goed genoeg voor.
Hoe meer geld je voor een meter betaald hoe beter de meter, maar dat
is weer een heel ander diskussie.
Koop (nog) geen soldeerbout, je zou hem kunnen gaan gebruiken.

Als de spanningen meer dan 10% afwijken met wat er in het schema staat
moet je daar verder kijken of meld dat hier op het forum. Dan kunnen we je gerichter antwoord geven.

Elco's zijn niet zomaar stuk. De types die in de 541 zitten gaan veel langer mee dan de bv die in de 9638. Ik heb er b.v. tot nu toe maar 1 hoeven te vervangen in een 567 van 1978. De rest is nog prima.

[%sig%]

BeantwoordenCiteren
Pagina 1 / 2
Deel: