I heb nu zo'n 4 maanden de 541 van een neef van me gekregen, geen mankementen kunnen constateren. Wat ik wel merkte was dat ze snel te hard gaan waardoor de hele woofer zichzelf zo kapot zou kunnen blazen.
Ze zitten op de rear van mijn pc geluidskaart en wanneer die op max gaat nou dan heb ik meer geruft dan bass uit die woofers.
Zou er iets mis zijn met de instellingen of een onderdeel op de print.
Zo ja hoe kan ik dit testen, ik heb een multimeter met vele toeters en bellen klaarliggen, heb gelukkig zelf ook verstand van elektronica.
en waar kan ik die blaastest vinden :s?
[%sig%]
Probeer ze eens op een PRE-amp. (als hezelfde euvel dan weer optreedt, kun je het beste de hele versterker-tjes van de boxen napluizen op gebreken/verkeerde instelling.
Met behulp van de service-manual.
Ik heb juist gisterenavond dit probleem ook geconstateerd met twee nieuwe 541 aanwinsten.
Ben bezig geweest met de kleine elkootjes : geen resultaat.
Die kleine elko's waren wel slecht, maar veroorzaakten niet het " snel over zijn nek gaan" van de woofer.
Wat mij betreft ligt de oorzaak misschien in de uitgangselko maar ik vermoed een of meerdere luie torren. Luidsprekers zelf zijn in orde namelijk.
Het zal nog even duren voordat ik dit probleem verder te lijf ga: ik ga die 541's op kantoor zetten en daar gaan ze toch niet zo hard. Bovendien is daar geen werkbank ...
[%sig%]
Mensen,
Ook ik ken het probleem van 541tjes die zeer snel over hun nek gaan. Bij mij gaf het verwisselen van woofertjes resultaat: het probleem was weg. Iemand misschien ervaring met zeer zwakke 541 woofertjes???
[%sig%]
Is de kast wel luchtdicht?
[%sig%]
Ja kastjes zijn luchtdicht
Oke heb even al mijn elko's doorgemeten en ze zijn echt aan vernieuwing toe. Vernieuwen de meeste mensen die 2 grote elko's(die samen vast zitten in een beugel) ook in de 541's?
Sommige elko's weken wel 60% af :'(
Venxir,
Vergeet niet dat elko's vrij lompe dingen zijn, ze kunnen makkelijk een afwijking vna 50% hebben, maar dan wel naar boven! De grote elko's in de beugels zijn twee verschillende; één elko is de afvlakelko voor de voeding van de box, die zorgt voor een stabiele voeding, ook wanneer er hoge vermogens worden gevraagd (wat heet hoog, lees hier liever maximaal). De andere elko is de uitgangscondensator van de versterker als ik me niet vergis. Als deze niet meer fris is, resulteert dat dus in een "hoorbaar" resultaat.
Groeten!
[%sig%]
alle afwijkingen waren naar beneden, dus onder de aangegeven waardes.
63V was 50V max
25V was 10V max
10V was 8V max
Begrijp ik het goed dat je de spanning over de elco hebt gemeten?
Een elco (ELectrolytische COndensator) heeft als eerste eigenschap dat ie een bepaalde capaciteit heeft, meestal uitgedrukt in µF (microfarad).
Er mag maximaal een bepaalde spanning op komen te staan - boven die spanning heb je kans dat je het ding beschadigd.
Wat je moet meten is de capaciteit (in µF) want DAT is de kenmerkende eigenschap van een condensator, niet de spanning die over het ding staat.
Daarvoor heb je een speciale meter nodig die capaciteit kan meten, en meestal moet je daarvoor de condensator ook losnemen uit de schakeling.
Joop
Je hebt toch niet de spanning over de elco's gemeten?
[%sig%]
jawel :P, stom van me. Mijn multimeter heeft veel maar ik zie niets wat op µF lijkt behalve µA
Ik denk dat je er toch beter iemand bij kunt halen.... 😎
[%sig%]
Ja,
Of gewoon domweg alle heel goedkope elkotjes zelf vervangen. Die maar 50 cent kosten ofzo. Let wel op de plus-en-min aansluitingen !!
Schatting van de kosten per box een euro of 10.
[%sig%]
Overdreven uitslag van de woofers kan wijzen op een defect of ontbrekend MFB terugkoppel circuit. Maar dan zal het niet bij beide boxen moeten voorkomen.
Het massaal vervangen elco's is goed voor de onderdelen handel.
Het is slecht voor de print. Vooral deze oude printen zijn zeer gevoelig voor overhitting en de printsporen laten los.